Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

eerste z baan project

Gestart door gledina, 01 maart 2015, 23:32:17 PM

gledina

Hallo,
Even een andere schaal uitproberen dan HO, en waarom niet in Z.
Het voordeel is dat je op een klein oppervlak toch iets kan laten rijden.
Heb in de winkel een z startsetje aangekocht om alles eerst eens goed te bekijken en wat uit te proberen. (In de club hebben we namelijk reeds een z-baan).
Alles begint natuurlijk bij het maken van een baanplan, na wat denk, teken en verbeter werk is er iets uit de bus gekomen.
De grootte van het project zal 1m20 op 60 cm zijn.
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

mahtoska1

#1
Hey Dieter, dat is goed nieuws.
Laat je ervaringen maar horen. En uiteraard veel foto's!

Om de sporen niet evenwijdig met de baan rand te hebben, kan je het plan een paar graden draaien. Als ik de foto bekijk, zou dit mogelijk zijn.
Ook opletten met steigingen in Z. Zeker niet meer dan 2%.

philippe_007

Ik heb enkele jaren geleden ook een Z-baantje gemakt, deze is nog niet af, maar ik volg uw project zeker op....
Mss begin ik dan eens terug aan deze van mij :-)

modelbaanHO

Ziet er goed uit. In Z kan je een mooie baan maken. Dat bewijst de clubbaan en de o.a. de baan Drakenburg die op rail2015 was te bewonderen. Dieter kennende komt dat dik in orde. (heb ik de lat nu hoog genoeg gelegd ?  ;) ;) ). Succes, ik volg zeker dit project.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

dani

1m20 bij 60 cm in Z dat is al een leuk oppervlakteke... daar kan je al wat mee doen...

Ik ben benieuwd en volg op de voet
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Ziet er een leuk plan uit. Ik volg ook  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gledina

Ja,

Het baanplan is iets veranderd, als je de echte sporen plaatst heb je toch enkele opmerkingen.
Het station zal evenwijdig met de voorkant blijven, heb anders te weinig plaats ????? om een aanvaardbare bocht naar achteren te maken.
Een uitloopspoor achteraan waardoor er te weinig tussenruimte was tussen beide sporen, deze wat uiteen gezet.
Vooraan het station ook iets aangepast met een opstelspoor voor een loc of iets dergelijk.
Momenteel heb ik reeds uit dunne triplex het vernieuwde spoortracé uitgetekend en gezaagd.Nu kunnen we aan de verschillende niveaus werken door onder het tracé de welbekende Lego blokjes te plaatsen. Zo krijg je een betere visualisatie van het project.

Zijn dit de voeten van de stationchef niet onderaan?
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

gledina

Ondertussen enkele latjes gemonteerd aan de onderkant en het spoortrace van hoogte gelegd (gelijmd en geschroefd).
Nu kan de spoorbedding zwart geschilderd worden om vervolgens de sporen uit te leggen. Er is ondertussen een lading materiaal onderweg dat besteld was.
Nu nog even uitzoeken hoe we het verkeer half-automatisch kunnen laten rijden.
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

mahtoska1

Hey Dieter. Dit ziet er goed uit. Hellingen lijken mij niet te steil. Wat is het maximaal steigingspercentage?

Snobby Crash

Mooi,

en leuk dat je Z-schaal lekker in de huiskamer kan doen,
terwijl ik uren doorbreng alleen op zolder....

Geert

gledina

Het stijgingspercentage is een 2 a 2,3 % dit moet volgens mij haalbaar zijn.
Ben naar scenery aan het zoeken geweest, heeft er iemand een idee waar je MBZ scenery kan kopen. Ik vind wel Duitse websites maar die leveren enkel in Duitsland.
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

mahtoska1

#11
Heb je al eens gekeken op http://www.mbz-modellbahnzubehoer.de/ en met hun contact opgenomen?

Als je treinen niet te lang zijn, is het steigingspercentage OK.

Havoc

Vraag het gewoon eens in je beste duits, zelfs als daar een hoop fouten instaan.. Veel van die sites leveren zogezegd enkel in duitsland maar als je het vraagt en ze direct vertelt dat je begrijpt dat de verzendkosten anders zullen zijn en je dat aanvaard zijn ze vaak bereid te leveren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SteamMike

Dieter,

Ik weet niet welke producten van MBZ je juist zoekt maar er staan er enkele in het assortiment van Conrad (ook voor schaal Z). Misschien staat er tussen wat je net wilde hebben.

Groeten,

Michel
 

gledina

Merci voor de info jongens, wil eens iets anders proberen dan de standaard huizen die er zijn.
Gisteren het spoortracé zwart geschilderd zodat er nu aan sporen leggen kan gestart worden.
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.