Waterverf

Gestart door n/a, 25 mei 2006, 15:05:16 PM

n/a

Ik zat om waterverf te zoeken. Wil namelijk mijn rails 'roesten'. Dus dacht kan ik het beste waterverf gebruiken. En nu kwam ik in de catalogus van Revell ook waterverf tegen, en ook de roestkleur! Ook even op internet gezocht :
http://www.modellmarine.de/phpwebsite/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=575&MMN_position=228:228

wat denken jullie ervan? Zou het wel goed wezen. Denk het zelf wel.. Maar mischien heeft iemadn al ervaringen ermee?

deRossa

Kedeng Kedeng

Ik denk dat waterverf niet op rails pakt [:I]
Met een primer erop kan het misschien wel lukken.

n/a

Heb nog eens goed gelezen.. Er staat dat je het met water kunt mengen, en het oplosbaar in water is.. Dus het is eigenlijk niet echt waterverf...

janjozef

Als je het met water kunt mengen en het is oplosbaar in water is het juist waterverf.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

Acrylverf kan je ook met water mengen, maar dat is geen waterverf. Of is het dat juist wat hier gezocht wordt?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Ik zou de rails spuiten met Acrylverf,die kun je met water verdunnen,maar na het drogen is hij watervast,
Wel eerst de rails goed schoonboenen met zeep water.

Echte waterverf lost weer op als je gaat ballasten ,en houdt ook niet op raiks.

wim

loco

Volgens mij is plakaatverf en die ronde platte potjes voor kinderen typische waterverf. Deze verf meng je met water en schilderen maar.
Daarnaast heb je acrylverf waarvan gezegd wordt dat ze op waterbasis zijn. Je zou ze mogen mengen met water zonder dat ze brokkelen. Maar deze verf mag je niet mengen met water. Je moet ze mengen of verdunnen met de verdunner die ervoor geschikt is. De meeste acrylverven hebben hun typische verdunner dat veel gelijkenis vertoont met wat wij in onze ruitensproeivloestof doen. Tamiya gebruikt isopropanol... enz. De meeste acrylverven zijn geschikt voor modelbouw. Vaak kun je er nog een verharder aan toevoegen (Lees in MSM 49 het artikel over airbrush nog eens na). Wanneer deze verven droog zijn , zijn ze even hard als enamelverven (Humbrol enz ...). Zowel Humbrol als ook Revell hebben ook acrylverf met hun specifieke verdunner. Dat kan natuurlijk water zijn, maar ik denk eerlijk gezegd van niet. Ik heb ze nog nooit gebruikt.
Wanneer je plakaatverf (bvb gouache) of kinderverfjes gebruikt kun je de verf vaak gemakkelijker verwijderen dan wanneer je acrylverf zoals Golden en Createx zou gebruiken. Deze laatsten zeker wanneer je er verharder aan toevoegt.
Loco

watman

De Revell verf die DeRossa bedoelt is de nieuwe verf van Revell en is eigenlijk de opvolger van hun enamel verven.  Deze nieuwe verf is verdunbaar met water en dus milieu vriendelijker dan de 'oude' enamel verven.  Ook is deze gezonder om mee te werken : geen chemische verdunmidellen nodig.  Je kunt de nieuwe verf van Revell vergelijken met vb Vallejo
 

erik de noorman

Ik schilderde vroeger mijn M rails met plakaatverf en waterverf. De rails goed ontvetten en dan schilderen. Ik heb nog een paar exemplaren liggen van vroeger en nergens is er ondertussen verf afgebladerd. Waterverf (pasteltinten) gebruik ik nog steeds als nabehandeling om sporen te verweren nadat ze in de juiste kleur zijn gespoten met de airbrusch.  

Erik

Gerolf

citaat:
Geplaatst door watman

De Revell verf die DeRossa bedoelt is de nieuwe verf van Revell en is eigenlijk de opvolger van hun enamel verven.  Deze nieuwe verf is verdunbaar met water en dus milieu vriendelijker dan de 'oude' enamel verven.  Ook is deze gezonder om mee te werken : geen chemische verdunmidellen nodig.  Je kunt de nieuwe verf van Revell vergelijken met vb Vallejo

Inderdaad. Ze noemen het gamma "aqua colour" maar het is geen waterverf zoals we dat uit onze schooltijd kennen, het is acrylverf. Te verdunnen met water maar beter met isopropanol (staat ook in de commentaarteksten op de pagina waarnaar DeRossa verwijst)
Op het eerste gezicht lijkt dit geen slechte verf.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dieter

Hey,

Gevonden op de site van Revell zelf.



Mvg Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

loco

Voor wie Engels verstaat is dit duidelijk. Voor de anderen wil dit zeggen dat Aqua Color uitsluitend met water moet gemengd worden. Ook voor de airbrush maximum 20 ? 25 % water gebruiken. Voor het kuisen van de borstels gebruik je water. En voor het verwijderen van verharde verf gebruik je Aqua Color Clean. Dus geen Thinners die je gebruikt voor Enamelverfjes. Alhoewel ik het vermoeden heb dat de Aqua Color Clean een soort alcohol gaat zijn. Wie kan er eens zijn neus onder steken? Maar voor de rest gaat het om water en nog eens water.
Thanks for the information.
Loco

loco

Ik heb de Duitse tekst ook eens gelezen. Alhoewel ik amper Duits versta lees ik toch dat de test met de airbrush gebruik maakt van isopropanol en geen water.
We hebben hier dus hetzelfde als Tamiyaverf. daar is ook alles met water te mengen en te kuisen. Maar iedereen weet intussen dat je beter isopropanol gebruikt voor het verdunnen. Ik zou het in elk geval iedereen aanraden ook wanneer je een airbrush gberuikt.
Loco

Havoc

Toch fantastisch dat iedereen het beter weet dan de fabrikant...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Bedankt voor de reacties!

Maar kan ik het nu wel of niet op de raisl gebruiken, of raden jullie me een andere verf aan?