Kritiek gewenst.

Gestart door winamdia, 17 februari 2015, 10:44:00 AM

winamdia

Na vele keren herbeginnen en herberekenen heb ik een spoorplan klaar.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor het Piko A-spoor systeem omdat de geometrie mij enigzins goed lijkt en ook de prijs valt goed mee.
Ik heb ook gekozen voor de schaal H0 omdat ik zeker niet groter kan wegens plaatsgebrek en ik groter ook niet mooier vind.
Ik heb wel getwijfeld aan de schaal N, maar voor mij persoonlijk is dit te klein, in verband met scenery en huisjes.

Da afmetingen van het plan, en tevens ook voorlopig de plaats die ik heb, zijn : lange zijde 2,6 m en korte zijde 1,2 m.

Hieronder mijn spoorplan, gemaakt in scarm.



En hieronder in 3D.



Ik wacht op jullie commentaar, zodat ik het plan kan optimaliseren. ;)

Met vriendelijke groeten Wim  :)

RD25

#1
Hallo Wim,

omloop, een kleine problem, zie beeld



;)

oops, excuses mij

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

OlivierV

Ik denk dat je heel erg snel zal uitgekeken zijn op dit sporenplan, de wissels onderin bieden ruimte voor uitwijksporen waar net een loc en een enkele korte goederenwagen op passen ...

Je mogelijkheid tot een aansluiting rechtsonder naar eventuele latere uitbreiding is wel logisch te noemen!

Verder hoort dit topic ook thuis in sporenplannen denk ik. :)

Je moet je de vraag stellen bij het ontwerpen van een sporenplan wat je precies wil ...

- Heb je veel of weinig rollend materieel en of wil je dat allemaal op je baan hebben staan of mag er ook een deel in de vitrine staan?
- Wat wil je gaan uitbeelden?
- Werk je tijdperkgebonden?
- Wat wil je laten rijden?
- Wil je de realiteit exact nabootsen of mag het allemaal met een of meerdere korreltjes zout genomen worden?
- Zijn je rijtuigen op 1/87 lengteschaal of op 1:100? Indien het eerste, dan ga je best niet kleiner dan bochten met een straal van 47cm in het zichtbare deel.

2,6 op 1,2m is niet niks, zelf bouw ik aan een baan die een totale ruimte van 3m60*1m40 inneemt, maar slechts een deel is zichtbaar.

Piko A-gleis zou ik persoonlijk niet nemen, de wissels zijn niet zo heel erg kwalitatief wat het puntstuk betreft. de gewone rails zijn wel ok.

Verder zou ik ook met enkel maar flexibele rail en wissels werken. Losse stukjes zijn nogal duur als je het vergelijkt met flexrail.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Zoals Bernard al suggereert, zou ik ook ergens opteren voor een keerlus opdat je toekomstige aansluiting optimaal kan benutten. Tevens vind ik de opstelsporen onderaan nogal kort, net voldoende voor een railbus. Het sporenplan zelf vind ik ook nogal druk, maar ik snap dat je ook een beetje wilt kunnen  rijden.

Daarom zou ik het zichtbare sporenplan ook iets soberder houden, en gebruik maken van buiten zicht (lager)gelegen klein schaduwstation dienend als keerlus, als opstelbundel en als variatiebrenger. Dit louter ter overweging.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

Hallo Wim

Voor maken vergeven, een afwisselend :







good spiegeling
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

conducteur

Heb je al locomotieven, sporen, enzo aangekocht? Anders moet je eens kijken naar schaal TT? In de treinclub zijn we bezig met een baan in die schaal en dat is echt tof om te doen... kleiner dan H0, maar voldoende groot nog... Rijeigenschappen van de locomotieven kunnen zeker vergeleken worden met een goede H0 machine...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

winamdia

Allemaal reeds bedankt voor de "kritiek".

@Olivier, wat betreft sporen, rollend mat enz, heb ik nog niets, ik kan dus nog alle kanten uit.  Ik wil ook niet een realiteit nabootsen, of mij vastklampen aan een tijdperk.  Ik wil wel de schaal  zo goed mogelijk behouden.  Om te beginnen wil ik niet veel laten rijden, een goederentrein en een personentrein.  Het gaat mij om het volledige plaatje.  Aangezien ik mij ook bezig hou met elektronica, wil ik ook huisverlichting, straatverlichting enz ook apart kunnen bedienen.  Die twee sporen rechtsonder zijn inderdaad bedoeld om later te kunnen uitbreiden.  Als de kinderen binnen enkele jaartjes uit huis zijn, heb ik een grotere ruimte ter beschikking.  ;D Wat betreft de sporen en wissels, mag je altijd voorstellen doen, ik weet namelijk niet welke sporen en wissels van welke merken bij elkaar passen.

@RD25, bedankt voor de schema's, het brengt weer nieuwe iedeeën in mijn hoofd.  Ik had ook reeds gedacht om in twee lagen te werken, maar kon niet op een manier komen om het hoogteverschil te verkrijgen.  Nu ik uw plannen zie, heb ik een nieuwe kijk op het realiseren van het hoogteverschil.

@conducteur, ik had al eens gekeken naar schaal N Maar dat is te klein, wat de schaal TT betreft, daar heb ik eigenlijk nog niet naar gekeken, maar dat zal ik zeker in overweging nemen. 

Ik heb dus nog niets aan materiaal, rollend mat of sporen, omdat ik eerst een deftig plan wil hebben, en niet onbezonnen wil beginnen om achteraf tot de conclusie te komen dat het niet realiseerbaar is.

Ik ben er ook nog niet volledig uit om analoog of digitaal te beginnen.

Als er iemand is met voorstellen of uitleg, ik sta voor alles open.

Met vriendelijke groeten Wim.

Dirkh

Citaat van: winamdia op 17 februari 2015, 10:44:00 AM
Ik heb wel getwijfeld aan de schaal N, maar voor mij persoonlijk is dit te klein, in verband met scenery en huisjes.
Wim, zo klein is N ook weer niet.  ;D  Op zulke afmetingen kan je heel wat meer in N dan in Ho. (ik zou zeggen kom in Maart eens kijken op de N expo in antwerpen)
Als je voor Ho kiest zou ik eerder kiezen voor een kopstation van een klein zijspoortje. Ik vrees dat je in Ho niet echt een realistisch station kan plaatsen op die afmetingen. Zoals je vermeld je wilt alles op schaal maken.  Zoals reeds vermeld is TT eventueel ook een alternatief.

Je vermeld ook niet wat je verwacht van je baanplan, maar ik vrees dat je snel uitgekeken raakt op je huidige baanplan.

Voor inspiratie zou ik eens kijken op volgende site : http://www.lokalbahn-reminiszenzen.de/gleisplaene/gleisplan_frameset.htm
Daar staan verschillende kleine sporenplannen die op jou oppervlakte passen. De meeste zijn later gemakkelijk eventueel uit te breiden.

Digitaal of analoog speelt nog geen rol bij het uitwerken van een plan. ik kan alleen maar aanraden van genoeg tijd te spenderen aan het uittekenen. Zelf ben ik 3 maal terug opnieuw begonnen omdat ik te snel een baanplan had getekend en beginnen te bouwen en later dan ondervonden dat het toch niet was wat ik ervan verwachte.

OlivierV

Schaal TT is wel een mogelijkheid. H0 is nog wel te doen hoor.

- Wat versta je precies onder een goederentrein en personentrein? Je hebt personentreinen met maar 1 rijtuig maar ook bv een IC/EC met 10 of nog wel meer rijtuigen ... En goederentreinen kunnen ook best lang zijn in het echt en dus ook in miniatuur... Maar omgekeerd kan uiteraard ook.

Qua rails gebruik ik zelf Tillig elite voor het zichtbare gedeelte, dit zijn code 83 rails die reeds een verweerd uiterlijk hebben, zo moet je ze eigenlijk niet meer bewerken. Mijn wissels zijn voor het zichtbare gedeelte ook Tillig elite, maar dan de bouwsets, dit zijn flexibele wissels die je in positie naar eigen zin zet, binnen de maten van het mogelijke natuurlijk.

- Peco heeft ook een heel mooi en kwalitatief programma aan rails. Ik zal straks even voor je aan het tekenen gaan.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

RD25

Hallo Wim,

H0e en/of H0m, een afwisselend optie ?

Citaat van: winamdia op 17 februari 2015, 15:42:32 PM
Allemaal reeds bedankt voor de "kritiek".
(...)
@RD25, bedankt voor de schema's, het brengt weer nieuwe iedeeën in mijn hoofd.  Ik had ook reeds gedacht om in twee lagen te werken, maar kon niet op een manier komen om het hoogteverschil te verkrijgen.  Nu ik uw plannen zie, heb ik een nieuwe kijk op het realiseren van het hoogteverschil.
(...)
Ik heb dus nog niets aan materiaal, rollend mat of sporen, omdat ik eerst een deftig plan wil hebben, en niet onbezonnen wil beginnen om achteraf tot de conclusie te komen dat het niet realiseerbaar is.
Ik ben er ook nog niet volledig uit om analoog of digitaal te beginnen.
Als er iemand is met voorstellen of uitleg, ik sta voor alles open.
Met vriendelijke groeten Wim.


Voor u, de SCARM bestand op voor downloaden, DropBox

8)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Ter illustratie wat ik bedoelde: een uiterst compacte versie van Wim Kautenbach's module (zichtbare deel): een klein dorpstation aan een enkelsporige baan in "S", met 2 perronsporen om te kruisen, een goederenkoer en als extra speel-element een kleine loods. Het station ligt in de diagonaal om een maximale perronlengte te hebben. De wissels liggen nog niet helemaal correct (vb het 2de perronspoor is niet doorrijdend berijdbaar), maar het gaat om het idee.

Deze baan kan als lus gebruikt worden van het binnenkomt dubbelspoor, of zelfstandig met een onderliggend schaduwstation.

Het sporenplan is erg snel in elkaar geboxd, en is vatbaar voor stroomlijning. Maar het idee is neergezet. 't Is maar als inspirariebron, en zie maar wat je ervan vindt. Het blijft allemaal natuurlijk erg compact en gedrongen.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

centauri167

Op die afmeting zou ik het heel eenvoudig maken: 2 ovaaltjes, waarvan de helft verscholen in een berg waar men nog wat extra opstelsporen kan zetten om afwisselend verkeer mogelijk te maken. Vanvoor dan een klein station, maar eigenlijk meer een stukje paradebaan dat tot in de details kan worden gebouwd en prachtig oogt.
Overweg, verlichting, seinen, binnenverlichting, ..., digitaliseren; er zijn genoeg mogelijkheden om het elektronisch aspect ook te laten tellen.

Het zou een goed oefenbaantje zijn vooraleer je de extra ruimte ter beschikking krijgt, daarom zou ik het nu niet te groot aanpakken en misschien gefrustreerd raken omdat je te veel wilt op een te kleine oppervlakte.

Kautenbach

hoi Wim,

natuurlijk, welkom naamsgenoot ;D ;D

Ik lees dat je echt nieuw bent, wellicht kun je in diverse hobbyboeken (AnlagenBau und planung  heeft een goede uitgave met kleine baanplannen) goede inspiratie opdoen voor een baanplan wat je aanspreekt. Er is zeker wel veel mogelijk met deze maatvoering, ik begrijp je keuze voor HO, ook al heb je minder mogelijkheden dan op schaal N. Voor die schaal moet je echt van goede huize komen om zelf fraaie gebouwen etc te maken (hint, complimenten heren N bouwers.. ;D)

Het plannetje van Michiel heeft zeker wat, goede rijmogelijkheden, goed te realiseren etc, ik kan me ook voorstellen dat je zelf eerst een (ik zeg gelijk digitaal doen) startset koopt met een paar wissels, zodat je een voor jou mooi station kunt neerleggen. Ik zou wel voor enkelspoor gaan, wat prima kan, zeker als je digitaal rijdt. Eventueel een eindstation ipv een doorgangsstation levert  meer ruimte en rangeer mogelijkheden op, wel minder rij mogelijkheden.

Peter

Hallo Wim,

een echte aanrader is het boekje "anlagenfibel" uitgegeven door de Duitse Miba
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Binnen die beperkte afmetingen zou ik toch smalspoor overwegen (H0m, H0e, ...) of trams
Voor normaalspoor gaan je stations en opstelsporen altijd te klein zijn
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw