uitrijseinen station Lier

Gestart door bumper, 10 februari 2015, 12:54:08 PM

bumper

Hallo,
Reeds vele kijkuren doorgebracht op het station in Lier. Wat mij is opgevallen dat de seinen die het buitenrijden van het station regelen meestal onmiddellijk van rood op groen overgaan. Een aantal malen echter gaat het seinbeeld van rood over op kortstondig twee maal geel en dan op groen. Het kan niets te maken hebben met eerder vertrokken treinen, want die waren reeds meer dan tien minuten weg. Heeft dit een bepaalde betekenis?
Groeten.
Ludo
 

loebaske

Dat  is normaal, een vertrekkende trein heeft over het algemeen groen, de sporen zijn vrij... wat wel kan gebeuren is dat een goederen trein wel 2x geel kan hebben bij het doorrijden van een station.
Als je met uw wagen voor een rood licht staat, krijg je toch ook groen!!!

Michiel

Ik ken de plaatselijke situatie van Lier niet, maar naar wat ik observeer hier op lijnen 124 en 26 is mijn hypothese de volgende.

Ik vermoed dat 2 blokken vooruit, buiten het staion van Lier, een wissel ligt. Bij het instellen van het rijpad voor de eerst volgende trein dat het station van Lier verlaat, heeft de wissel een invloed. Stond die wissel al goed, dan krijg je bij het activeren van het rijpad meteen na rood het groene seinbeeld. Indien de wissel nog "fout" stond, krijg je eerst het oranje seinbeeld, en van zodra de wissel is omgelegd is het rijpad veilig to voorbij de wissel, en springt het sein op groen.

Maar nogmaals, ik ken de situatie in Lier niet, en gok maar een beetje op wat "zou kunnen".
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Doornroosje

Hoi,
ik ken de situatie in Lier vrij goed en kan beamen wat Michiel verklaart. Lier is een knoopunt van de lijnen 15 en 13.
In de richting Herentals ligt ook nog de vertakking Nazareth (lijn 15 naar Aarschot). Aan de andere kant richting Antwerpen heb je een korte sectie en dan een wisselstraat(je). Als de operator/onderstationschef een reisweg aanlegt, is dit net iets meer als enkel het sein openen voor een trein. De reisweg wordt aangelegd, al dan niet in stukken, en als aan alle seinvoorwaarden voldaan is, komt het sein open. Dus het kan best dat alles in orde is voor het eerste stukje van de reisweg en de wissel daarachter nog niet: dan krijg je een dubbel-geel seinbeeld. Legt de wissel zich na sturing goed, is er een 2e sectie aangelegd en kan het sein openkomen met seinbeeld groen. Als alles in 1 keer goed komt, gaat het seinbeeld over van rood naar groen.
Het gaat dus om een normale werking hier.

bellejt

#4
situatie nagekeken op google en in de ene richting ga je van dubbel naar enkelspoor.Daar zou het best kunnen zoals beschreven dat die wissel nog niet juist ligt en het daarachterliggende blok als bezet wordt beschouwd.Dan staat dat sein op rood en krijg je voorgaand 2 x geel.Zodra die wissel dan wel goed komt (rijweg gelegd en bevestigd) slaat het op groen/ 2x geel en het achterliggende tevens op groen.In de ander richting zit je zoals gemeld met een volledige aftakking.Idem dus.Moest er een korte sectie bij zijn kon je zelfs een geel/groen te zien krijgen.

2012

een sein kan pas open komen op voorwaarde dat alle wissels goed liggen, dit tot aan het volgende sein, wissels die nog draaien met open sein is niet mogelijk. het heeft gewoon te maken wat het vilgend sein geeft als het eerste open komt... als volgend sein roid staat, dan geeft die ervoir dubel geel, staat de tweede ook al open, dan krijg je op eerste groen.
in geen geval kan men wissels draaien op een reisweg van een reefs geopend sein !!

bumper

Allen bedankt voor de uitleg. Ik had helemaal geen rekening gehouden met wissels die mogelijk nog moeten schakelen, of bezig zijn te schakelen.
Groeten.
Ludo.
 

Doornroosje

Je opent hiermee wel een intressante gedachtenpiste. We zouden dit in miniatuur natuurlijk ook kunnen simuleren. Onze wissels schakelen ook niet allemaal gelijk (soms teveel stroom als ze dat wel zouden doen) en dan zouden onze seinen zich ook moeten kunnen aanpassen. Geen idee of koploper of andere programma's hier wel weg mee kunnen...

bellejt

koploper zal nooit een sein op groen zetten alvorens de rijweg is gelegd en bijhorende wissels zijn gezet.Het kijkt ook vooruit naar het daarop volgende blok en kan bijhorende seinbeelden geven.Moet wel zijn ingesteld dat het 2 blokken vooruit moet kijken en seinen gedefinieerd.

2012

Citaat van: Doornroosje op 11 februari 2015, 14:54:33 PM
Je opent hiermee wel een intressante gedachtenpiste. We zouden dit in miniatuur natuurlijk ook kunnen simuleren. Onze wissels schakelen ook niet allemaal gelijk (soms teveel stroom als ze dat wel zouden doen) en dan zouden onze seinen zich ook moeten kunnen aanpassen. Geen idee of koploper of andere programma's hier wel weg mee kunnen...
wat ik doe is EERST mijn wissels sturen, één per één... daarna sein open. Je zou dan ook met relais kunnen zorgen dat vb de voeding van de wissels van de aangelegde reisweg zonder voeding komen te staan, ook al duw je op schakelaarke, de wissel blijft roerloos :-)
Ook seinen die deze reisweg kunnen kruisen moeten geblokkeerd worden en zo verder... dat gaat ver dus, veel schakelingetjes toe te voegen dus  8)

Davy

Interessante uitleg :) leuk om te lezen

bumper

Als je wissels in het beveiligingssysteem wil integreren, dan is het volgens mij toch noodzakelijk dat er eindeloop schakelaars aanwezig zijn op de wisseltongen, dan ben je zeker van de wisselstand. Maar is dat wel te realiseren? Men kan dat wel op de aandrijfmotor of de bedieningsstang zetten, denk ik, maar helemaal zeker ben je dan toch niet. Er kan nog altijd iets loskomen. Trouwens hoe wordt dat in het echt gedetecteerd? Ik heb daar geen idee van. In ieder geval zullen er een heleboel schakelingen moeten gemaakt worden om dat allemaal met mekaar te vergrendelen. Voor één wissel is dat misschien nog wel te doen, maar als er meerdere zijn, gaat dat gouw zeer ingewikkeld worden denk ik. Dan is het de vraag :" gaat dat allemaal niet wat te ver?".
 

2012

Citaat van: bumper op 14 februari 2015, 13:40:30 PM
Als je wissels in het beveiligingssysteem wil integreren, dan is het volgens mij toch noodzakelijk dat er eindeloop schakelaars aanwezig zijn op de wisseltongen, dan ben je zeker van de wisselstand. Maar is dat wel te realiseren? Men kan dat wel op de aandrijfmotor of de bedieningsstang zetten, denk ik, maar helemaal zeker ben je dan toch niet. Er kan nog altijd iets loskomen. Trouwens hoe wordt dat in het echt gedetecteerd? Ik heb daar geen idee van. In ieder geval zullen er een heleboel schakelingen moeten gemaakt worden om dat allemaal met mekaar te vergrendelen. Voor één wissel is dat misschien nog wel te doen, maar als er meerdere zijn, gaat dat gouw zeer ingewikkeld worden denk ik. Dan is het de vraag :" gaat dat allemaal niet wat te ver?".
in het echt zijn er inderdaad eindeloop contacten die 'meten' als de wissels wel helemaal gedraaid is. Zit er iets geklemd tusse  de wissel dan kan die niet tot op zijn eindeloop geraken en zal het sein ervoor niet openen, ook op de seinpost zal men zien dat die betreffende wissel 'gestoord' is en dat die noch links, noch rechts ligt, maar ergens tusse  in dus.
om dat allemaal in modelbouw te intregeren heb je net zoals in het echt een 'relaiszaal'  nodig die alles controleert en blokkeerd indien er ergens iets niet juist is