Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

welk digitaal systeem? en andere?

Gestart door amest, 22 mei 2006, 13:19:41 PM

amest

Hallo,

ben hier nieuw en ook nieuw in modeltreinen. Erger zelfs:D ik heb nog niets :D
Daarom deze vraag :
ik heb onlangs een reclame folder van Marklin gekregen waarin voor zover ik het begrepen heb, je met een klein toestel 10 locs onafhankelijk kon besturen en dit zonder PC.
Klopt dit?

Hebben andere merken zoals fleischman iets gelijkaardig en hoe goed zijn ze?
10 locs zal voor mij meer dan voldoende zijn. En deze onafhankelijk bediening van verschillende treinen lijkt me heel gemakkelijk en interessant

Waar kan je best deze zaken kopen? Zijn er interessante webshops? (liefst niet in het Duits want dat lukt niet zso goed) Zijn er interessante winknels in de buurt van Mechelen (Leuven en Antwerpen is ook goed)... voor verdere inlichtingen


Sorry voor de vele vragen maar dat heb je met starters ..:o)
Antwoord op 1 van de vragen zal al heel hard geaprecieerd worden8D


Dank je wel
Arvid
groeten,

Arvid

ysbeer

Ik ga er van uit dat het digitaalsysteem bedoeld.
Hier van zijn er in principe twee.
Marklin kent zijn eigen systeem wat met niets,behalve met zichzelf samenwerkt.
De andere merken roco/fleischman/enz. maken (behalve trix)gebruik van het z.g.n dcc systeem.
Dit systeem is wijt verbreid onder de merken,bijna alle merken die dcc leveren zijn onderling tegebruiken.
Minimaal kunnen 100 loks met een systeem rijden zonder elkaar te beinvloeden.wel moet in elke lok een z,g,n dekoder worden an gebracht
mondere loks hebben daar toe een soort stekker waar je de dekoder zo in kunt steken.
DE rij eigenschappen van een goede lok worden wanneer hij voorzien is van en dekoder vaak en stuk beter.

er zijn van diverse merken aanvangs sets te koop voor pakweg 200 euro
Deze set bevatten een stroomvoorziening en de handregelaar voor
rijden/stoppe/licht aanuit/en dergelijke.
een p,c is vooreerst niet nodig zolang je de treinen met de hand bestuurd.je kunt per handregelaar circa 5 treinen tegelijk besturen als je tenminste sterke zenuwen hebt.

er is nog veel meer te vertellen maar reageer hier eerst eens op


Heren deskundige Niet muggeziften over een enkel versimpeling a.u.b
wim

erik de noorman

Hallo,

Wat Wim zegt klopt helemaal. Maar informeer echter eens achter een digitale centrale die met alle systemen samenwerkt. Dus zowel het motorola(marklin) mfx (marklin) en DCC alle 2 rail merken.
Zo zit je nooit voor een gat gevangen.
Merken die in de toekomst met alle protocols zullen werken zijn ESU,
VIESMANN en op termijn ook UHLENBROCK.

Erik

INFO

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Hallo,

Wat Wim zegt klopt helemaal. Maar informeer echter eens achter een digitale centrale die met alle systemen samenwerkt. Dus zowel het motorola(marklin) mfx (marklin) en DCC alle 2 rail merken.
Zo zit je nooit voor een gat gevangen.
Merken die in de toekomst met alle protocols zullen werken zijn ESU,
VIESMANN en op termijn ook UHLENBROCK.

Erik



ESU zeker niet met MFX [:)][;)]
Uhlenbrock misschien.
Viessmann nog niets over bekend.

M?rklin is pas overgenomen door een investerings maatschappij, dus het is nog maar de vraag of zij doorgaan met de ontwikkeling van M?rklin Systems.

Systemen die momenteel op de markt zijn, zijn de systemen waar je je op moet richten. Alle andere systemen moeten zich eerst nog in de praktijk bewijzen.

Dus een instap voor Lenz is een mogelijkheid
Een instap bij Uhlenbrock is een mogelijkheid (Daisy)
Een instap bij Fleischmann is een mogelijkheid (Lok-Boss)
Een instap bij Roco is een mogelijkheid (LocMause I, II of III)
Enz, enz.

En voor de instap in het Mobile Station van M?rklin zal ik mij persoonlijk eerst nog eens 100 keer bedenken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Peter

Een goede instap zijn ook de digitale beginsets (DCC) van Piko
Goedkoop en toch voor uitbreiding vatbaar.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Heel goede raad dit bericht van peter
Koop een eenvoudige begin set met DCC systeem.
Lees de gebruiks aanwijzing.
En probeer,vergeet alle moeilijke woorden die hier boven staan,dat komt later wel.
Behalve koop inderdaad maar geen marklin,systeem rust alleen op marklin en die maakt nu niet direct bloeiend tijden mee.

wim

Jurgen

Amai, 't is hier wel anti-M?rklin precies. [}:)]

Als je op gebied van electriciteit echt niets weet, is M?rklin nog steeds het makkelijkste om een baan te maken. Dat is rails in elkaar steken, transfo eraan en je bent vertrokken. Besturingssystemen voor M?rklin zijn; M?rklin zelf natuurlijk, maar ook Intellibox, het nieuwe systeem van ESU (Ecos), Viessman,...
Je hoeft je dus helemaal niets aan te trekken van ingewikkelde schema's en dergelijke.
Bij alle andere merken is het handig om een beetje kennis te hebben van electronica.

Voor de rest moet je ook weten dat je alle merken onderling kan gebruiken behalve M?rklin. Dwz je kan Fleishmann, Roco, Mehano, Trix,... door elkaar gebruiken.
M?rklin zit met een ander systeem en daardoor kan je alleen maar M?rklin locs laten rijden met M?rklin. Maar er zijn steeds meer fabrikanten die modellen uitbrengen voor het M?rklin systeem.

Kortom, ga naar een handelaar in je buurt, vraag er uitleg en foldertjes. Lees alles eens rustig door en ga dan pas over tot de aankoop van je eerste modeltrein. Dat is eigenlijk nog de beste tip die hier tot nu toe gegeven is. Want de keuze die moet je uiteindelijk zelf maken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

INFO

Zeker niet Tom, wij breken M?rklin niet te snel af, dat doen ze gelukkig zelf onderleiding van de investerings maatschappij.

Maar ook de kwaliteit van het Mobile Station laat te wensen over, ook de kwaliteit van de nieuwe generatie decoders laat te wensen over, dus waarom nog voor dat product kiezen, als er voldoende betere en vooral goedkopere producten op de markt zijn. En waarbij je niet merk gebonden bent.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Tom

Niet te snel Marklin afbreken he, ikzelf ben gelijkstroom rijder maar ik durf toch zeggen dat die nieuwe mobile station er kap en vernuftig in elkaar zit (ik heb er wel geen ervaring mee).
De keuze bestaat er uit of je gelijk- of wisselstroom wil gaan rijden.



digitaal ken geen wissel of gelijkspanning,laat nu a.u.b niet iemand kiezen uit iets wat niet bestaat.
Vergeet de zin
DE keuze bestaat er uit.......enz.
Dat is mis informatie

wim

Tom

Okee, ik trek mijn woorden terug. [B)]
Tom

n/a

citaat:


digitaal ken geen wissel of gelijkspanning,laat nu a.u.b niet iemand kiezen uit iets wat niet bestaat.
Vergeet de zin
DE keuze bestaat er uit.......enz.
Dat is mis informatie

wim



Dit klopt volledig maar een digitaal systeem kan voor een wisselstroom systeem zijn (M?rklin) of voor een gelijkstroom systeem.
En het ene werkt niet op het andere.
In deze heeft Tom gelijk.
Gr
Flip

INFO

citaat:
Dit klopt volledig maar een digitaal systeem kan voor een wisselstroom systeem zijn (M?rklin) of voor een gelijkstroom systeem.
En het ene werkt niet op het andere.
In deze heeft Tom gelijk.
Gr
Flip


Nee, Flip zo is het niet, ook jij hebt het nog steeds niet helemaal begrepen blijkt uit deze opmerking.

Dus nogmaals het maakt voor het digitale systeem niet uit, op welke soort rails er gereden wordt, of met welk merk treinen. De decoder in de lok bepaald naar welk digital format er wordt geluisterd.

Er zijn decoders die naar meerdere digitale formaten luisteren, dit zijn de zgn Multi-Protocol decoders.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

MARKLINRIJDER

@INFO  Klopt volledig wat je schrijft.  Digitale stroom van marklin is even goed gelijkstroom.  Enkel de afname van de stroom gebeurt door de middenrail en rails.  Het is daardoor dus perfect mogelijk om met een digitale gelijkstroomloc te rijden enkel dien je een sleper eronder te zetten die, natuurlijk, stroom afneemt.

Ik was echter zelf aan het verder denken om beide te laten rijden over het zelfde spoor.  Als je bij marklin sporen de tweede rail scheidt van de eerste en je zorgt ervoor dat de positieve pool op de ander rail zit en de negatieve op de middenrail en rail 2 kan je dan niet beide systemen rijden?

Groetjes,

David

erik de noorman

David,

Klopt maar op die manier nooit met een 2 rail en 3 rail gelijk op het zelfde stuk spoor(sectie)zonder om te schakelen. Je moet altijd kiezen voor een van de 2 systemen of je moet de assen van de marklinlok's isoleren van elkaar. Ik heb een tijdje anoloog zo gereden.

Erik

INFO

citaat:
Ik was echter zelf aan het verder denken om beide te laten rijden over het zelfde spoor. Als je bij marklin sporen de tweede rail scheidt van de eerste en je zorgt ervoor dat de positieve pool op de ander rail zit en de negatieve op de middenrail en rail 2 kan je dan niet beide systemen rijden?

Groetjes,

David


David,  dat gaat dus nooit werken, de wielen van je 3 rail loks zijn namelijk niet geisoleerd, dus heb je op je tweerail gedeelte altijd kortsluiting, maar waarom zo moeilijk. Je moet gewoon kiezen voor een railsysteem en daar moet je het rollende materiaal voor kopen, of aanpassen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.