Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Erwin Schuurman

Hallo allen!

Ik kwam dit tegen op jijbuis.

Hier heeft Floor zijn inspiratie vandaan... Manmanman...pfff. Echt gaaf...Wat een sfeer....en triest.


Ook het archief waar hij ...eh...ahum...wat informatie heeft veiliggesteld godzijdank. Ik hoop dat het niet in de container geflikkerd is.


Ik zeg..kijk en verbaas u...en geniet.

Mvg,

Erwin Schuurman





Floris

#3886
Jup, das t spul wel he...

Ondertussen maar weer es een updeet, want das alweer een maand geleden... Een maand met allerlei werk dat niet echt direct heel boeiende plaatjes opleverde, want het bestond grotendeels uit het in t gareel meppen van de 9 jaar geleden gemaakte muren van de electriciteitscentrale, die in t gareel gemept en aan de laatste mode aangepast dienden te worden. Ook de dakspanten maar eens opgeduikeld, dak gemaakt, het hogere stuk achteraan ongeveer van nul af aan gemaakt etc etc... Voornamelijk dit soort vrij onsexy hak en breekwerk met lappen 3mm-styreen en decoupeerzagen van de 8mm dikke muur-gietstukken en zo.
IMGP9077 by Floris Dilz, on Flickr

Van buiten begint t echter al wel een beetje ergens op te lijken. Dankzij een sigarenkistje past t zelfs op de baan!
IMGP9087 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9097 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9089 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9088 by Floris Dilz, on Flickr

Nu vond ik t wel weer genoeg qua centrale, alles heeft een vaste vorm nu, dus kan er een beetje tegenaan bouwen zonder al te grote rampen later. Verder met het laatste ontbrekende serieuzere object op dit stuk baan: de oude erts-losbunkers.

IMGP9091 by Floris Dilz, on Flickr

Een beetje geschiedenis:
Hier een oude foto met de eerste versie van de ertsbunkers. twee spoorviaductjes op natuurstenen muren, tussen de twee viaductjes een hoog plateau waarvandaan arbeiders erts uit op de viaductjes geparkeerde wagens konden schoffelen. Beneden werd het erts in karretjes geladen, gewogen en dan de helling op getrokken naar de bovenkant van de hoogoven.
hoogovens seraing met ertsbunker3 by Floris Dilz, on Flickr

Een wat latere foto van vergelijkbaar standpunt:
hoogovens seraing met ertsbunker2 by Floris Dilz, on Flickr
De losbunker links is verdwenen en vervangen door hoogoven 7 en de losbunker rechts is omgebouwd en heeft nu betonnen buitenmuren. Op de achtergrond is achter de slakkenpannen te zien waarom: in plaats van karretjes met de hand vullen en dan ermee naar de hoogovenhelling sleuren gaat alles nu via een monorail, die onder de ertsbunker loopt en een lus maakt langs de beide hoogovenliften.

een nog wat latere foto (jaren 30 denk ik), vanaf de bovenkant van de bunker... Er is inmiddels een dak gebouwd boven het monorailgebeuren:
hoogovens seraing met ertsbunker by Floris Dilz, on Flickr

Rond 1950 werd het nieuwe voedingssysteem voor de hoogovens in gebruik genomen, voortaan werden alle hoogovens waar men nog toekomst in zag (1, 2, 5, 7) gevoed via lopende banden. Alleen hoogoven 6 (in de foto's boven de meest rechtse) draaide nog een paar jaar door op het oude systeem, daarna werd hoogoven 6 afgebroken om plaats te maken voor vergroting van hoogoven 5, werd al het metaal van de losbunker gesloopt en het betonnen karkas bleef vervolgens zo'n beetje ongewijzigd staan tot 2009. Hier in bing maps is het nog te zien, om een of andere reden verticaal uitgerekt, want het is bing en alles valt wel maar niet mee.
https://www.bing.com/maps?osid=13e4c18b-2890-4d67-8d7a-19cfe3bcf5db&cp=50.61279~5.517521&lvl=19&dir=80.895&style=g&pi=0&v=2&sV=2&form=S00027
Ondertussen staat alleen de noordelijke muur er nog. Geen idee voor hoe lang, misschien is ie ondertussen al weg...

Dan weer naar t model:
Het viel me op dat de buitenkant van de bunker vrij netjes is, maar de binnenkant is een tamelijk afgeknaagde betonrotbende. Daar moesten we wat mee, dus maar es kijken hoe dat gaat met styreen. Nou, eigenlijk is t best te doen. Eerst de dremel erin zetten, lijnen uitknagen, horizontaal en verticaal:
DSC_2839 by Floris Dilz, on Flickr
daarna wilde ik t volsmeren met mr surfacer maar het was warm en ik had geen zin om naar de winkel te gaan dus ik ging t maar zelf maken van wat autoplamuur en de overjarige thinner uit t potje waar mn airbrush in ligt, want de verse thinner was ook op. Omdat er rode verf in die thinner zat werd alles mooi roze.
DSC_2842 by Floris Dilz, on Flickr
Muur lekker insoppen...
DSC_2843 by Floris Dilz, on Flickr
...en dan met een stevige kwast of tandenborstel in de plamuur blijven tamponneren en rotzooien als de plamuur aandroogt. Zo wordt t mooi ruw:
DSC_2845 by Floris Dilz, on Flickr
dan laten drogen, daarna nat schuren met fijn schuurpapier. Zo krijg je in plaats van een korrelig oppervlak een glad vlak vol korrelige gaatjes, zegmaar beton, dus. Daarna nog wat stukkies draad in de uitgebrokkelde gaten lijmen en volgens mij wordt t best aardig zo:
DSC_2846 by Floris Dilz, on Flickr

Ben nu zo'n beetje halverwege met dit geklooi...
IMGP9094 by Floris Dilz, on Flickr

wel lekker effectieve tijdsbesteding gezien de ertsbunker strak tegen de achtergrond staat. Oh en de achterkant is ook gedetailleerd uiteraard.  :P  8)



Herwig

#3887
  wat een noeste arbeid eens te meer  -  denk toch eraan tussendoor eens wat zuivere ademlucht te voorzien, met al die lijmen en thinners en zo
   
  ook interessant, even opgezocht:    "monte charge américain" 
   

SuSke

Met al je geklooi en gesmos bereik je wel een prachtig resultaat.
En je betonrot zal na de nodige kleurtjes ook op echt betonrot gaan lijken. Ik vertrouw er op  ;D  ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

Maak het ongelooflijker nog maar meer ongelooflijk, elke keer weer genieten ! ;)

Floris

Zo, we rommelen weer wat door... Ertsbunker is in hoofdlijnen wel klaar, nog even een flinke buis erop geklust...
IMGP9101 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9098 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9099 by Floris Dilz, on Flickr

Nu kan de module links los, zodat ik een beetje fatsoenlijk bij de leidingbrug naast de centrale kan dus t wordt voorlopig weer even verder buisjes klooien denk ik. Paar plaatjes van dichterbij, nu t kan.

IMGP9103 by Floris Dilz, on Flickr

de klompvoeten aan de leidingbrugsteunen zijn restjes van de muur om de gietvloer van hoogoven 6 (gesloopt rond 1960), die laatste restjes hebben t op die manier zeker 60 jaar langer volgehouden...
IMGP9105 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9107 by Floris Dilz, on Flickr

en nog een kijkje in de ertsbunker
IMGP9102 by Floris Dilz, on Flickr


Stieven76

Dat trekt weer zoals altijd op niks...   (om eens iets anders te zeggen ;D  ;D )

Floris

en we rommelen weer door... hoofdbuis verder afwerken. Looppad erop, stuk ertussenuit waar ooit een grote klep zat, klepbordessen eraan maken, heel veel hekjes bakken enzovoorts.
IMGP9110 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9113 by Floris Dilz, on Flickr

veiligheidsklep in de hoogovengasbuis... Moet interessant zijn om over zo'n buis te lopen als t gas erin ploft.
IMGP9120 by Floris Dilz, on Flickr


tis ammel maar een beetje gerommel in de achtergrond...
IMGP9109 by Floris Dilz, on Flickr

van achter naar voor ist ook wel leuk eigenlijk.
IMGP9114 by Floris Dilz, on Flickr

goed, volgend weekend weer verder....

henry


Metpetergaathetbeter

menig student zou er nachtmerries van krijgen maar voor de Modelbouwliefhebber een refertie van het bijna onmogelijke !


Jappy

Zwaar gebuisd weer zie ik. Maar dan op de goeie manier!  ;)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Floris

En dr wordt nog verder gebuisd. Ditmaal vooral onder de leidingbrug, waar allerlei klein geraffel is verschenen.
IMGP9216 by Floris Dilz, on Flickr

4 geisoleerde tankjes, met aan de kant die je niet ziet allerlei buizen die ik uiteraard toch gemaakt heb
IMGP9215 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9218 by Floris Dilz, on Flickr

Naast de tanks nog een oud pompenhokje. Het origineel daarvan is een van de eerste stukkies cockerill waar ik naar binnen kon.
IMGP9214 by Floris Dilz, on Flickr

Heb nog wel n paar foto's uit die hoek van n paar jaar terug, voor t sfeertje hoe t ongeveer moet worden...
IMGP2099 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP2121 by Floris Dilz, on Flickr

dsc_0603 by Floris Dilz, on Flickr

dsc_0612 by Floris Dilz, on Flickr


achteraan staat nog een bakstenen goederenwagentje, stonden vroeger een paar pompen in.
IMGP9213 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9220 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9221 by Floris Dilz, on Flickr

binnenkort weer verder buizen! Dr moet nog vanalles, vooral bij de watertoren.

SuSke

Die foto's van de toemalig bestaande toestand geven een duidelijk beeld van wat er nog te doen valt.
Na de buizerij nog groene vingers krijgen ook. ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Dit project (en de sublieme uitvoering ervan) blijft fascineren. Bedankt voor deze update, Floris.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)