Hokee, let's go!Ik heb geen idee wat je zoal van me wilt weten, ben altijd fan van dit soort open vragen in de categorie "hoe jij doe verref?" want je tikt een heel antwoord en dan komt er altijd "dankjewel, maar..." en natuurlijk de klassieker "jamaar vallejo?"
Even hoe ik t locje in dit verhaal gedaan heb:
eerst t onderstel mat zwart gespoten (H33), bovenbouw (wordt geel) donkerbruin (H33 zwart met n beetje H62 bruin en H60 rood)
Ik begin met zo'n donkere kleur om t oppervlak lichtdicht te maken, dan oogt een model meteen veel meer als geverfd metaal. Zilver kan hiervoor ook werken trouwens. Onder geel en wit (en alles daar in die buurt, ook die lichte baksteen op veel gebouwen) neem ik liever een heel donker bruine ondergrond, geel en wit slaat anders nogal blauwgrijs op een zwarte ondergrond.
binnenkant van de loc lichtgrijs, ik geloof revell 374 met wat humbrol 28? weet ik t... Motorblok een of andere onduidelijke rauwekipfiletkleur. Ik gris maar net wat er voor mn neus staat en mik dat in de airbrush en beetje op t oog mengen...
Nu de bovenbouw in t geel, zijdeglans geel van revell (R310 met een beetje R301 wit en een kleinnn puntje R330 rood)
zijdeglanskleuren neem ik altijd van revell, dat spul is veel betrouwbaarder qua glansgraad enzo dan humbrol. Eigenlijk is humbrol tegenwoordig standaard rotzooi, maar ik blijf t gebruiken omdat ik t nou eenmaal heb en op werk hebben we t ook dus tis goedkoop. Oh, voor matte humbrolverf: gebruik alleen de dikke drab onderuit t potje, negeer de olie bovenin, die is alleen om de verf goed te houden. "jamaar op t potje stond dat ik moest roeren" Dat klopt. De LÜGENPRESSE heeft je besodemieterd. wake up sheeple.
dan de boel laten drogen... paar uur later dus drybrush met humbrol 98 (donkerbruin) voor afgesleten verf op t geel en t grijs van de binnenkant en wat details schilderen in passende kleurtjes (wat wit op de klokkies, rubber slangen enzo humbrol 33 zwart met wat humbrol 72 ("gebroken zwart" zegmaar)
Als alles een dag uitgehard is de rest van de vuiligheid: mix van humbrol 29 (groenbruinslootmodder) en 33 (zwart) erop spuiten en voor t droog is op de verticale vlakken met verticale bewegingen afwissen met een kwastje met wasbenzine (vluchtiger dan terpentine, dus de verf slaat gauw weer neer). Op de horizontale vlakken beetje deppen en rotzooien met t kwastje met wasbenzine om ze een beetje rommelig te maken
Dan een nieuw waasje van boven met dezelfde mix
Is dat allemaal goed droog, drybrush met humbrol 72 op alle donkere delen, cabine-interieur en motorblok ingesopt met olieverf vandijcksbruin en daarna goed afgeveegd, dat geeft wel een mooie vettige vervuiling, dan nog wat roest (wash en drybrush met mixje van humbrol 62 (oranjebruin) en 60 (rood))
Dan de horizontale vlaskken nog ingekwast met een mengseltje water, houtlijm en stof dat ik in ougree van een gevel heb staan krabben. Meteen droogfohnen.
nog even met een gewoon potlood langs een paar randjes voor wat afgesleten metaal-look en dat was m geloof ik wel zo'n beetje...
Kom maar met de "dankjewel, maar ik wilde eigenlijk weten hoe je huisjes doet" en "kan dit ook met vallejo?"