Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

Mooi dat jullie t ammel nog een beetje interessant vinden!
Had vandaag etswerk binnen, dus maar es kijken of t wat wordt met die duiven... Heb dr vandaag een paar in elkaar zitten vogelen (hahahahihihihihohoho :-X) en meteen maar een beetje vlug grijs zitten kwatten en nouja, denk dat ze prima effectief zijn gezien ze dus letterlijk zo'n beetje even groot zijn als een fruitvliegje (iets van 3,5mm lang)

Hier t etswerk. In het frame rechts rechtsachter de (bolle) winterduiven, rechtsvoor de dunne meer uitgestrekte zomerduiven. Gezien t sfeertje op de baan wil ik dus meer winterduiven.
IMGP3287 by Floris Dilz, on Flickr

wat grijs eroverheen blubberen...
IMGP3291 by Floris Dilz, on Flickr

nog wat variatie met een donkergrijs staartje en lichtgrijze vleugels
IMGP3302 by Floris Dilz, on Flickr

en zo liggen ze hier nu op t bureau tussen de rotzooi, geeft een beetje referentie hoe groot ze ongeveer zijn.
IMGP3303 by Floris Dilz, on Flickr

nu es gaan nadenken waar ik ze op de baan wil hebben. Was een soortvan van plan eens in t voorbijgaan wat op te letten waar duiven zitten en hoe ze zich gedragen, maar bij gebrek aan buiten komen is daar nog niet veel van gekomen.  :P

Hoe zit t eigenlijk met een duivenkot? Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat werkt, kunnen ze vrij in en uit vliegen (dus wat duiven rondom zo'n ding) of juist niet?

B_Modelbouw

Daar zit zeker een prijsduif bij  8)

Nu in deze dagen zouden ze opgehokt zitten wegens vogelgriep, maar in het sfeertje van jou baan... toen nog gewoon los.

Wilde duiven kun je overal tegen komen ... op de nok van een dak, een schoorsteen of antenne.

De duiven van een duivenmelker zaten vaak opgehokt en de mannetjes gescheiden van de vrouwtjes.
Geregeld mochten ze een vlucht maken maar vlogen toen in groep (zwerm ?) rondjes rond het hok.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


sdz1976

Coole dinges , nu heb je nog een stofjas nodig, een peuk in je mond en een klak op je bol en dan ben je een echte duiveelker  ;D  8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Martin Welberg

Citeerkunnen ze vrij in en uit vliegen (dus wat duiven rondom zo'n ding) of juist niet?

Nee, de duivenmelker bepaald. Maar is wel afhankelijk van het seizoen. Vliegen in wedvluchten gaat van pakweg eind maart tot aan oktober. In die tijd wordt er volgens strak regime gevlogen. Mannekes los, 2 uur vliegen, naar binnen..dan de vrouwkes en daarna de jongen.. In de winter zit het meestal vast en komt het sporadisch buiten..

Metpetergaathetbeter

je zet ze gewoon op de plank van je duiventil om zich binnen te begeven of zit/zat zo'n duif niet vaak op de nok van het huis(eigenaar of ernaast) voor ze vallen/vielen ?

Tjalling

Hey Floris,

Die duiven zijn heel mooi enzo, en die heftruck twee pagina's geleden, dat begint inderdaad echt wel ergens op te lijken.

Maar dat bankstel met salontafel, met die kerels ernaast: Echt geweldig!

Duiven vliegen overal. Vaak zitten ze op de nok of op de dakgoot. In groepjes maar ook alleen.

Groet,
Tjalling
 

Decapod

Jemig, echt wel vet, die duifjes. Hoort er ook niet ergens een 'platte' bij? En liefst ook stront overal.
Toen ik kind was kon je je auto nog parkeren op de Boulevard de la constitution, onder de platanen. Kwam je terug van inkopen doen, dan was je auto gecamoufleerd. Stront van boven tot onder, was 't niet van de luchtratten, dan waren het wel spreeuwtjes. Mijn vader heeft er meer dan eens op gevloekt (en als kind vond ik dat stiekem geweldig grappig  ;D).

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

Dank voor de reacties!
Als ik t goed begrijp dus waarschijnlijk niks rondom een duivenkot tenzij ze net worden "uitgelaten"? ik ga een beetje uit van ongeveer deze tijd van t jaar qua seizoen op de baan... (ik probeer niet zo'n "duitse" baan te bouwen waar alles dat een keer in de drie maanden gebeurt nèt precies nu gebeurt, tis gewoon een willekeurige druilerige dinsdagmiddag)
In een verlaten gebouw weet je wel waar de duiven zitten... je ziet de hopen wel liggen ergens onder de dakbalken. Moet nog een beetje rondkijken hoe ze mooi in t straatbeeld passen, niet zo alsof er iemand bewust duiven aan t planten is geweest. Nouja, tis geloof ik gewoon zo dat ze altijd zitten waar iemand ze niet wil hebben. De balkons van de flat hier tegenover hebben voor een groot deel netten tegen duiven, dus daar zitten ze ALTIJD. Bij mij zie ik ze nooit...  ;D

Floris

en een paar nachtplaatjes, gewoon, voor de lol.

IMGP3318 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3320 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3322 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3323 by Floris Dilz, on Flickr

welterusten allemaal! :P

Jappy

Ik dacht dat je er geen nachtbaan van ging maken? ;)

Prachtige foto's weer Floris, leuke manier om zo wakker te worden!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Lijn50

Prachtige fotos inderdaad. Het lijkt wel echt. Wat een sfeer!

evan

#2921
Toppie!  Ik vind vooral de verlichting van de onderstopmachine heel geslaagd.  De installatie waar de hamers zitten is knap weergegeven door de verlichting. 

Beroepsmatig heb ik er 's nachts vaak langs gelopen tijdens werken en het is echt diezelfde sfeer.  (wel zonder het hevige lawaai dat die machine voortbracht  :o )

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Decapod

Prachtig. Een koude decemberochtend, 6 uur. De eerste tekenaars gaan al aan de slag. Machines worden uitgehaald om warm te draaien en de 43 rolt binnen voor een onderhoud.
Ik mis alleen de nevel en de damp nog ... (ne mens kan ook eens teveel willen, hè).

Floris, wat de duiven betreft. Hangt ervan af of je vuile straatballen of wedstrijd/kweekduiven uitbeeldt. Die laatste wil je wel eens vinden schijten op de nok van een naburig huis, in club. De andere zitten vaak ergens te kleumen op een richel, luifel, dakrand, ... of uitstekende plaats om te mikken en te schieten: de laatste nokpan van een dak. Belangrijk is de afstand tussen de diertjes: wedstrijdduiven vormen hechtere groepen en zitten doorgaans dichter bij elkaar, luchtratten daarentegen houden een bepaalde afstand (ong 5 à 6 keer de lengte van de duif) van elkaar als ze ergens gezamenlijk in geïnteresseerd zijn.
Ook leuk is een baltsend mannetje of elkaar afdreigende mannetjes op een nok. Mannetjes met dikke opgeblazen krop (zodat het paarsgroen in hun verenkleed zichtbaar wordt) de kop laag en dan naar achter omhoog gooiend, vaak met gespreide staart naar een zittend vrouwtje gericht. Mannetjes met opgeblazen krop en kopje hoog recht tegenover elkaar op ongeveer een viertal duiflengtes van elkaar. (Maar misschien moet je daar weer andere beestjes voor gaan etsen).
Luchtratten nestelen bv. op de bovenlaag van een binnenmuur in grote hangars. Ben ooit eens met min schoonbroer de hoogovens van Areclor-Mital gaan bezoeken. Daar - niet in de gieterij (of hoe heet dat?) zelf natuurlijk - zaten toch verschillende koppeltjes in één of ander groot staalhok helemaal bovenaan op de stalen balken die het dak ondersteunden tegen de beplating aan. Altijd slordige van vrij grote takjes gemaakte nesten. Duiven houden van nesten die ook vanboven beschutting hebben.
Lantaarnpalen zijn ook favoriete pleisterplaatsen natuurlijk, zeker die tegen de huizen. Of onder je brug op een lampenkap die tegen de muur hangt, ... . Op je buizenconstructie ga je ze m.i. niet vinden: van de trillingen en het lawaai in dat hele ding houden ze niet echt.

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

kijk, dat zijn mooi gedetailleerde observaties, dank! Ik weet al wat plekken voor nesten. :P

Qua nachtbaan, nouja, een speelgoedtrein moet lampjes hebben anders ist stom. Een treinbaan moet ook lampjes hebben, ook al ist overdag, dr brandt altijd wel ergens wat, en nouja, licht uit en t lijkt al gauw wat. Wel leuke bonus is dat t peertje aan de andere kant van t hobbyhok nog zo vaag op de achtergrond schijnt en met de witbalans van de camera op de baanverlichting afgesteld krijg je dan zo'n lekker smerig natriumlicht reflecterend op lage bewolking-kleurtje in de lucht waardoor nachtfoto's ook meteen t ellendige sfeertje krijgen waar ik wel enthousiast van word.  :P
Enne Evan, dank, altijd fijn zoiets te horen van de ervaringsdeskundigen!


Floris

IMGP3350 by Floris Dilz, on Flickr

en hier is er een dakje lager zo te zien wat te halen, maar tis nog een beetje eng, zit een kat in de buurt ofzo.
IMGP3353 by Floris Dilz, on Flickr