Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

boren / boortjes

Gestart door vandomm, 19 mei 2006, 13:26:05 PM

vandomm

Men kan gebouwen vastlijmen of boren . de vraag is : Als ik
door plastic moet boren , welke soort boor gebruikt men
hiervoor ? staal-, steen- , of houtboren ?

Met hartelijke dank.
Cees .

Roderik

Ik gebruik houtboren. Die hebben een klein puntje onderaan waardoor ze, tijdens het starten van de boor, mooi op hun plaats blijven.
Always be modelling!

Gerolf

Net zoals Roderik gebruik ik bij voorkeur een houtboor. Nadeel is wel dat de kleinste maat die ik kon vinden 3 mm is. Indien ik kleinere gaatjes moet boren wordt het dus toch een metaalboortje.
Denk eraan om bij laag toerental te boren! Ik gebruik wel eens mijn elektrische schroevendraaier hiervoor.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

laurens66

Het wil natuurlijk ook met een HSS boor, maar de kant dat de boor verplaatst is wel groter natuurlijk.

treinbeginner

Enkele stukjes plakband op elkaar plakken  en dit op het voorwerp zetten,helpt het voorkomen ,dat de boor gaat dansen.
Ook zeer goed voor gaten te boren in faiance.
 

Tom

Ik lijm mijn gebouwen vast met bison kit op aanraden van iemand van dit forumn deze methode werkt uitstekend.
Tom

Kedeng Kedeng

Voordat je in plastiek gaat boren kan je beter met een nagel
een klein puntje op de plaats kloppen waar het gat moet zijn
zodat de boor niet heen en weer beweegt,

Best ook een laag toerental instellen zodat de plastiek niet gaat smelten.

Roderik

Voor het echt fijne werk heb ik deze boortjes en ook een handboortje.
De boortjes gaan van 0,3 tot 1,6 mm.
Doordat ze zeer scherp zijn, snijden ze heel goed door plasticard, hout en resin.

Always be modelling!

loebaske

hmmmm, ik bevestig geen enkel gebouw, om de
reden, dat men modulebaan moet dienst doen
als beursbaan, en in alle opzichten moet
transporteerbaar zijn, en alle gebouwen
voldoen niet aan hun grondvesten... anders
heb ik 1000 en ??n verschillende voetpaden.
En een tip, gebruik zekers geen steenboren,
tenzij je door beton moet gaan  [:)][:)]
en als het zo is, pak maar een Hilti machien,
die gaat door alles  [8D]
Eric

janjozef

Op onze modulle baan staan alle gebouwen vast anders hebt ge steeds veel werk met de aansluiting van de verlichting in en aan de huisjes. Alle huisjes vastgezet met een paar stipjes kontaktlijm.
citaat:
Men kan gebouwen vastlijmen of boren .

Boren in kunststof zet geen huisjes vast dit ter informatie.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

citaat:
 
citaat:
Men kan gebouwen vastlijmen of boren .
Boren in kunststof zet geen huisjes vast dit ter informatie.
Ik denk dat er (voor-)boren + schroeven bedoeld wordt, Jan. [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Ik gebruik metaalboortjes die ik indertijd bij Chalumano kocht heb. Hij had heel speciale boortjes HSS met nog een letter achter. Supper gehard, met nog een extra kwaliteit waardoor ze ook flexibel zijn. Zelfs dde boortjes van 0,3 mm waren super en braken niet zo snel als je doorgaans hebt met zulke boortjes. Jammer dat Rik er niet meer is, de boortjes zullen nog wel ergens te koop zijn hoop ik.
Boren met 0,3 tot 0,6 doe ik meestel uit de hand. Zelden met een boormachine. Ik doe dit met een boorhoudertje waarvan het achterste deel meedraait in mijn handpalm. Probleem is dat goede boorhoudertjes moeilijk te vinden zijn.
Om in plastik te boren klop ik niet eerst een nagel op de plaats waar ik ga boren. Wel markeer ik de plaats met de punt van een hobbymesje met een scherp toelopende punt.
Nog ??n puntje. Durf een boor ook tijdig weg te gooien. Met een versleten boortje bekom je meer miserie dan plezier. En misschien ook nuttig, reserveer speciale boortjes voor verschillende soorten matereiaal: plastic, witmetaal, messing, .... Kwestie van de slijtage op te volgen. En boortjes kosten tamelijk duur (1 ? per stuk), zeker wanneer je steeds een reserve in huis hebt kan dit hoog oplopen.

eric

over boortjes en hun din nummers gesproken,

http://www.dormertools.com/nl