Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

zand / grond

Gestart door vandomm, 19 mei 2006, 13:18:52 PM

vandomm

Ben nu bezig met de baanafwerking en mijn vraag is :
Wat is het beste te gebruiken voor "grond " bij bv. een
reparatieloods en andere terreinen zoals de oppervlaktes van
het terrein waar de bouwonderdelen liggen en de plekken
tussen de rails .
Kan deze "grond "gewoon tuinaarde zijn of is er iets speciaals
voor ?
Bij voorbaat mijn dank
Cees .

renstimpie

Wat ik enkel weet uit de boekjes, is dat ik niet direct tuinaarde zou gebruiken!  Denk eraan dat je alle bacteri?n,... mee op je baan verwerkt.  Woodland Scenics heeft toch een mooi assortiment.

Greetz

Tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Gerolf

Je kan (tuin-)aarde eventueel steriliseren: 1 uur op 180 graden (in de oven dus) zou voldoende moeten zijn.
Producten van Woodland e.d. zijn natuurlijk makkelijker, want klaar voor gebruik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

In MSM 35 werd leem gebruikt voor een erf die gedroogd is in de oven.
Maar anders zoals eerder gezegd keuze zat bij verschilende merken.
Tom

ysbeer

als je aarde gebruikt,wat best goed kan.
dan wel 1.5 uur op 200 graden in de oven.
die bacterien schijnen gevaarlijk te kunnen zijn.

wim

eibtrain

In een MSM van een jaar of 2-3 terug heeft een artikeltje gestaan voor bosgrond. Ik heb dit zelf met succes toegepast: droge bladeren zoeken (makkelijker in de herfst), even de microgolf in en dan mixen in zo'n oude koffiemixer. mooi resultaat en het kost niks.

Rik


erik de noorman

Ik gebruik koffiegruis van mijn expresso machine. Dit is extra, extra fijn gemalen. Na gebruik het gruis laten drogen en ontgeuren. Daarna gewoon verwerken als de turfs van woodland en andere merken.

Erik

Gerolf

citaat:
Geplaatst door erik de noorman
Ik gebruik koffiegruis van mijn expresso machine. Dit is extra, extra fijn gemalen. Na gebruik het gruis laten drogen en ontgeuren.
Hoe ontgeur je koffiegruis?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Gerolf,

In feite is de koffie al ontgeurt na dat er espresso (prof. machine) mee is gezet.
Heet water(bijna stoom)  wordt door de koffie (die samengeperst wordt)geduwt onder hoge druk. Alle smaak en geur wordt zo ontnomen aan de koffie en komt terecht in je kop koffie.
Als je dit gruis dan laat drogen verdwijnt het laatste restje geur.
Dit gruis stooi ik met een theeziftje over het te modeleren stuk dat eerst is ingestreken met witte houtlijm. Nabehandelen met lijm uit een spuitbus of haarlak.

Erik

Gerolf

Ah bon, ik dacht dat je er nog iets extra's mee deed. Misverstandje.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Ik gebruik ook aarde, maar dan vanuit de Ardennen,
eerst goed drogen en dan met een zeefje uitstrooien,
leisteen uit de Ardennen, en dan in fijne schuifjes
kloppen en dan kun je steentje voor steentje opbouwen
tot een mooie rotswand, vraagt veel werk maar het
resultaat is super.
Eric

janjozef

Ik ben niet direkt voorstander van het gebruik van aarde, het blijft steeds moeilijk om zeker te zijn dat de grond goed ontsmet is. en twee uur in de oven om te ontsmetten, welik verzeker u dat moeder de vrouw er niet gelukkig met zal zijn, zeker als zij gelijktijdig aan het koken is. Dat ontsmetten stinkt namelijk verschrikkelijk

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

waar haal jij je gornd van daan,ik doe het ook niet elke dag maar de stank viel erg mee.
Maaszand uit de bouw markt doe ik ook zo drogen en ontsmetten.
dat is voor veel bruikbaar en spot goedkoop.

Ik maak er zelf bloemen van in een gras veld.
ZAnd kleuren met ecoline ,veldje heki gras neer leggen,bespuiten met haarlak.en dan van enige hoogte zeer bescheiden geverfd zand er op strooien.
geeft een perfect gras veld met bloemen.
werkt ook bij struiken.

wim

ysbeer

nadruppel.
Wanneer je maaszand(zilverzand)vermeng met abtonverf zwart of grijs en een klein beetje afwas middel dan krijg je een soort zwatr of grijze stroop,die kun je met plamuur messen prachtig vlak strijken,lijkt net koolas grond.
zal wel eens een foto zoeken.

wim

ysbeer

de omgeving van het station met zilver zand en abtone verf.
abtone verf is in duitsland in liter potten te koop voor iets van 10 euro.
is absoluut gif vrijen acrile verf


[/img]



wim