minimale boogstraal

Gestart door 1op32, 04 januari 2015, 11:47:48 AM

rgp

Richard,

Het rollend materieel waarover je spreekt is van welk merk, want dat is ontzettend belangrijk ivm boogstralen.

Roland

rbroerse

#16
Roland, in principe Marklin muv de Br50 en Br23, want die worden niet door Marklin gemaakt.

In dat geval zal ik uitwijken naar KM-1.

:edit: Misschien wel goed om te benadrukken dat het specifiek gaat over het overbufferen en niet zozeer of de lok zelf door de boogstraal gaat.

Met vriendelijke groet Richard

evan

Richard,

De loks gaan er inderdaad in principe door kunnen rijden, maar wel op hun limieten en echt fraai zal het niet zijn.
Wat overbufferen betreft, ga je bij niet aangedraaide schroefkoppelingen weinig problemen hebben bij het trekken van een trein.  Bij het duwen echter ga je hoogstwaarschijnlijk dat wel hebben.  Zeker met de lange loks en de umbauwagens.

Mvg

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

rbroerse

Bedankt voor de reactie.

Door ruimere bogen zal het er inderdaad veel fraaier uit zien. Gelukkig kijk ik vanuit de zitpositie tegen de binnenboog aan, dan hoop ik dat het mee valt.

Wat betreft duwen, daar was ik wel een beetje bang voor. Eerder last ik hierover, maar deze kan ik niet meer op de site terug vinden;

Citaat van: Ernst Jorissen op 05 januari 2015, 22:10:10 PMDit Hulpmiddel is te koop bij Spur 1 werkstatt Hermann Rainer.
[ http://spur1-werkstatt.de.fc-host52.de/login.php ]

Weet iemand of deze nog ergens te koop zijn?

Mocht iemand voorbeeldfoto's en of -filmpjes hebben van het rijden met schroefkoppelingen door krappere bogen, dan hoor ik het graag!

Onderstaand filmpje ken ik wel. Daar wordt volgens mij zelfs door nog krappere bogen gereden, echter dan niet met een grote stomer.


Met vriendelijke groet Richard

loco

Wat is er zo speciaal aan de schroefkoppeling die je in het bovenstaand filmpje kunt zien? Dit lijkt me een gewone schroefkoppeling.

Ik denk dat Reiner Hermann zijn webshop afgesloten heeft. Je kunt hem nog wel rechtstreeks aanschrijven, maar dan heb je natuurlijk zijn emailadres nodig. Probeer dit eens: RainerHerrmann @ gmx.de.

Los daarvan weet ik ook niet hoe de kopelling die ernst Jorissen bedoelt, eruit moet zien.

Ik heb wel een koppeling die ik nog moet terug vinden tussen al mijn rommel. Het is een vaste starre koppeling die je over de koppoelhaak van de schroefkoppeling legt en die er niet uit kan springen tijdens het rijden. Ideaal om een zeker afstand tussen loc en wagens te behouden, of tussen wagens onderling zonder dat je de koppelingen van Märklin hoeft te gebruiken. Als ik de koppeling terugvind maak ik er een foto van. 

rbroerse

Goede morgen,

Klopt, die van het filmpje is een normale schroefkoppelingen. Ik ben op zoek naar dergelijke foto's of filmpjes, maar dan met grotere stoomlocomotieven.

Ik ben namelijk erg benieuwd hoe dit er uit ziet in een boog van +/- 1715 mm.

De koppeling die je beschrijft lijkt qua werking erg op degene die werd aangeboden door Rainer Herrmann. Bedankt, ik zal hem eens een mail sturen.

Met vriendelijke groet Richard

loco

Hierbij enkele foto's van de starre koppeling die je kunt gebruiken tussen twee wagens of tussen de loc en de eerste wagen om overbufferen te vermijden. Ik denk dat het dit soort koppeling is die Reiner Hermann (of iemand anders) indertijd verkocht en waarschijnlijk ook zelf gemaakt heeft.
De koppeling is zelfgemaakt.

Wat heb je nodig?
Een plaatje 3x1mm. De lengte bepaal je zelf in functie van de minimum afstand die voor jou nodig tss loc en wagen of tss twee wagens. Dit is dus afhankelijk van de minimum boogstraal die je op uw baan hanteert. In dit geval is de afstand ongeveer 45 mm en dat is behoorlijk lang. Ik gebruik ze voor bepaalde rijtuigen.
De messingdraad = 1 mm
In het begin zal je wat moeten experimenteren. Maar aangezien het bijna niets kost, ga je er ook niet armer van worden. oefening baart kunst. Daarna schilder je als in het zwart.

Door het plaatje (3x1mm) gaat de koppeling niet spontaan ontkoppelen. Het plaatje onder de haak verhindert dat de koppeling naar boven springt en wordt tegen gehouden door het plaatje. Er is wel speling tussen de haak en het plaatje want anders kan je de koppeling niet over de koppelhaak van de schroefkappeling plaatsen. 

Op de drie laatste foto's zal je zien dat de koppeling te lang is voor deze twee wagens. In dit geval moet het plaatje (1x3mm) korter zijn en geen 45mm lang. Maar zoals gezegd is deze koppeling bedoelt voor enkele rijtuigen die ik onmogelijk met een schroefkoppeling kan koppelen op mijn ovaal met een minimum boogstraal van 1.5 meter.

Succes.














rbroerse

Bedankt voor de foto's. Ziet er goed uit en redelijk simpel te maken.

Degene die ik bedoelde zagen er wel anders uit. Ze hadden de uiteinden iets omhoog gebogen waardoor ze er niet uit konden wippen.
Verder leken ze op een echte schroefkoppeling, maar dan star en uit 1 geheel gemaakt.