Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

gemiddeld loon in België

Gestart door janieburton, 23 december 2014, 22:54:08 PM

Huugooke

Uitspraak toegewezen aan Churchill:
" ik geloof alleen in enquêtes die ik zelf vervalst heb"

Metpetergaathetbeter

ooit een een discussie gehad met iemand die veel meer had verdiend als ik, om te moeten vaststellen dat hij veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel  meer belastingen betaald dan ik die er weer van kreeg, hij werkt ploegenstelsel waar je inderdaad meer verdiend, die ook iets minder gezond is veronderstel ik, beiden konden wij een huis inbrengen, om te moeten vaststellen dat hij nog steeds meer had verdiend maar uiteindelijk was dat toch een heel groot pak minder dan daarvoor!

Om eens eerlijk te zijn de afgelopen 40 jaar ben ik nog niet één dag ziek geweest, buiten de geelzucht wegens verkeerd,  toegediende medicatie, een sportblessure opgelopen toen ik vroeger probeerde te kickboksen en een gebroken(eigenlijk gespleten ) voet(werkongeval), degenen die ploegenstelsel werken veronderstel ik dat die misschien iets vaker ziek waren als ik !

Groeten Peter ;)

Metpetergaathetbeter

met een enquete kun je alles bewijzen, vooral hetgene dat jezelf wil zien ! :-\ :-X

philippe_007

Citaat van: Rangeerduivel op 24 december 2014, 11:22:34 AM
...
Zo wordt ook dikwijls geopperd dat een zelfstandige veel geld verdient,maar over prestaties en het latere schamele pensioen wordt met geen woord gerept!
...

ben ik niet helemaal mee eens...
je hebt inderdaad kleine zelfstandigen die moeilijk de eindjes samen krijgen en dan na 40 of zelf veel langer een belachelijk pensioen krijgen...

Maar zo zijn ze verre van allemaal...
Er zijn heel veel zelfstandigen die goed hun boterham verdienen, maar dan wel het minimum afdraaien aan sociale zekerheid en belastingen door eender welke fiscale constructie of zwartwerk. Nadien komen deze klagen dat ze geen pensioen krijgen... maar ze hebben er ook nooit voor betaald...

Als je ziet wat een werkgever moet afdraaien van zijn bruto loon, tel daar nog eens de patronale kosten bij van ongeveer 50% van uw brutoloon.  dan krijgt een werknemer ongeveer 1/3 van wat zijne baas in totaal betaald...
Hoeveel zelfstandigen draaien er zoveel af van hun inkomsten ? Deze die ook 2/3 afdraaien zullen later ook een mooi spaarpotje hebben als ze stoppen met werken (en deze hoor je niet klagen)...

En nu zal ik wel verschillende zelfstandigen over mijn nek krijgen, maar als ze eerlijk zijn tegenover zichzelf, dan weten ze wel wat ik bedoel :-)

En nee ik ben niet jaloers dat (sommige) zelfstandigen meer verdienen (ik hoop het voor hun), ze mogen het hebben, ze hebben tenslotte ook meer risico's en minder zekerheid en meestal een pak uren dat ze meer mogen werken...

Maar hier ging het over gemiddeld loon  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Rangeerduivel

Ik was ooit 6 jaar zelfstandig in de 90ger jaren,
Toen was het verplicht (voor mij bedroeg dat 12000 Bef per maand) af te dragen voor het pensioen,
Dit had niets met belastingen,taksen of al dan niet zwartwerk te maken.
Het betrof een BVBA waarvan ik zaakvoerder was.

Hoe dit heden ten dage zit kan ik (gelukkig) niet meer over meespreken!

:D

Metpetergaathetbeter

there are only 3 thinks man (where women/men) are lying about :

Money,

Woman



and sex !

rgp

Hallo,

Er wordt hier nogal wat doorheen gegooid.

Peter sprak wijze woorden: deel eens uw inkomen door het aantal uren die je ervoor moet werken, dan heb je je uurloon.  Je zult vaststellen dat de verschillen die groot waren op het loonbriefje plots veel kleiner zijn.

Dani sprak ook wijze woorden: als je meer wil verdienen, dan is het noodzakelijk dat heel je naaste omgeving meewilt en er ook de negatieve kanten van meeneemt; niet evident.

Ergens werd er vermeld (of was dat in een ander draadje) dat men dan in de bouw Polen, Roemenen aanneemt: fout.  Die Polen en Roemenen kennen nu ook de minimumlonen; het verschil zit hem dat die Belg voor dat minimumloon gewoon niet uit zijn bed komt, maar wel wilt dat de werken voor een "apenootje" worden uitgevoerd.

Iemand in loondienst kost ongeveer 1.5 keer zijn brutoloon, gemiddeld houdt hij dus 33% over van wat hij kost; bij een zelfstandige is dat 21% bij dezelfde gemiddelde bruto jaarloon.
Een zelfstandige verdient goed als hij weinig omzet heeft (maar dan is hij eerder zelfstandige in bijberoep) of zeer veel (> 1 miljoen euro) omzet draait (dan vermidnert de kost relatief), maar zo zijn er weinigen.  De meeste zitten er tussen en die betalen zich blauw.

Roland

chef garde

Elk z'n ding!!

Ik krijg een schone wedde, moet mijn handen niet vuil maken, zit in veel gevallen tussen schoon volk en amuseer mij na 10 jaar dienst nog altijd!  (de voordelen)

Ik moet er een stuk van mijn sociaal leven voor laten schieten, ook morgen op Kerst, ga ik werken en deze morgen ging de wekker om 2u50 al af!  (de nadelen)

Maar van zowel de voor- als de nadelen was ik op de hoogte nog voor ik solliciteerde!  Elke Belg kent als geen ander de inhoud van mijn job, want die is geregeld voer voor discussie.

Volgend jaar hoopt mijn werkgever 1300 nieuwe krachten aan te werven, misschien daar eens proberen?






Peter

Ik had een heel goede wedde, doch als ik het deel door het aantal uren op het bedrijf en het aantal uren s"avonds en tijdens de weekenden, is dat plotseling niet meer zo denderend. Zeker als je daar nog bij rekent hoe dikwijls mijn echtgenote (die mij gelukkig in alles steunde) en de kinderen, hun echtgenoot en vader hebben moeten missen.
Dus vergelijken van lonen is meestal onzin.

Zo, en straks gaan we hier met zijn allen kerst vieren, en dat is voor mij het gene dat telt :D :D :D :D :D :D :D :D
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Niet elke branche is hetzelfde en niet elk bedrijf ook niet. Waar ik nu zit (en het vorige ook eigenlijk) daar moest je het doen met indexaanpassingen. Dat is de enige vooruitgang die je ziet. Opslag omwille van jaren of verdiensten is er niet en een andere functie is ook niet mogelijk. Je komt binnen aan een loon en dat is het voor de rest dat je daar zit. Er zijn er bij ons ook die al 42 jaar hun loon hebben sinds ze begonnen zijn als leerjongen. Ik vrees dat dat de reden is waarom er zoveel commotie is rond die indexsprong. Voor héél véél is dat de enige opslag die ze ooit zien.

En ik vrees dat er zo wel héél wat bedrijven zijn tussen de KMO's.

Citaat van: doomslu op 24 december 2014, 10:34:00 AM..... en we hebben ook onderhoudspersoneel (om maar iets te zeggen) nodig (meer zelfs dan directeurs!)....

:D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Stieven76

Ik ben na mijn studies bij een chemisch bedrijf gaan werken, in een 4-ploegen systeem. Voor een jonge gast verdiende ik toen best wel een hoop geld, maar ik werkte wel 3 van de 4 weekends + ook op feestdagen.
4-ploegen is voor je sociale leven wel een ramp, bijna altijd werken in het weekend, dus ook wanneer mijn maten/vriendin thuis was. 
Wel nijdige reacties op het loon maar als je dan aan iemand voorstelde om ook 4-ploegen te werken werd het resoluut geweigerd om het feit dat ze dan ook in het weekend moeten werken.. Tja, het is het één of het ander hé.. Als je dan nog eens zag wat belastingen ik moest betalen, dan doe je eens de moeite om iets meer te verdienen dan een ander, dan pakken ze je het zo weer af.  >:(

Ik heb dat 12 jaar volgehouden maar naarmate ik wat ouder werd voelde ik wel dat het moeilijker ging, zeker die 7 nachten. Ik werd inderdaad zoals Peter vermelde al gemakkelijker eens ziek. Sommigen hadden daar totaal geen last van, ik wel.

Ondertussen heb ik me omgeschoold naar IT'er (.net developer) en ben nu 7 jaar werkzaam ik de IT, een beslissing waar ik nog geen seconde spijt van gehad heb!
Ik heb 4 jaar avondschool gedaan, in combinatie met die 4-ploegen en een pasgeboren kindje. Ik mag eerlijk zeggen dat het me letterlijk bloed, zweet en tranen gekost heeft om het af te maken, ook bij mijn vrouw. Zonder haar steun was het nooit gelukt, maar we plukken er nu wel de vruchten van!
Ik ben elk weekend thuis, geen nachtwerk meer, wagen van de firma en nog een heleboel andere voordelen. Als ik dat allemaal samentel kom ik goed boven het gemiddelde en so what, ik heb er voor gewerkt en nog steeds.
Als IT'er moet je blijven studeren om mee te blijven kunnen, dus af en toe ben ik hier 's avonds wel eens wat bezig met nieuwe dingen uit te proberen of te studeren.

Aan iedereen die niet tevreden is met zijn loon en/of job, je kan altijd andere dingen aanleren of je omscholen. Keuzes genoeg..

bruureke

Mijn 2 motto's:  Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.   
Uzelf niet spiegelen aan anderen, verschil zal er altijd zijn.

MickeyMouse

#27
Gemiddelde vind ik een verkeerde voorstelling.
De paar duizenden die gigantisch veel verdienen trekken het hele gemiddelde zo scheef als maar kan.
Men moet de mediaan bepalen!!

Martin Welberg

Citaat van: philippe_007 op 24 december 2014, 12:00:41 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 24 december 2014, 11:22:34 AM
...
Zo wordt ook dikwijls geopperd dat een zelfstandige veel geld verdient,maar over prestaties en het latere schamele pensioen wordt met geen woord gerept!
...

ben ik niet helemaal mee eens...
je hebt inderdaad kleine zelfstandigen die moeilijk de eindjes samen krijgen en dan na 40 of zelf veel langer een belachelijk pensioen krijgen...

Maar zo zijn ze verre van allemaal...
Er zijn heel veel zelfstandigen die goed hun boterham verdienen, maar dan wel het minimum afdraaien aan sociale zekerheid en belastingen door eender welke fiscale constructie of zwartwerk. Nadien komen deze klagen dat ze geen pensioen krijgen... maar ze hebben er ook nooit voor betaald...

Als je ziet wat een werkgever moet afdraaien van zijn bruto loon, tel daar nog eens de patronale kosten bij van ongeveer 50% van uw brutoloon.  dan krijgt een werknemer ongeveer 1/3 van wat zijne baas in totaal betaald...
Hoeveel zelfstandigen draaien er zoveel af van hun inkomsten ? Deze die ook 2/3 afdraaien zullen later ook een mooi spaarpotje hebben als ze stoppen met werken (en deze hoor je niet klagen)...

En nu zal ik wel verschillende zelfstandigen over mijn nek krijgen, maar als ze eerlijk zijn tegenover zichzelf, dan weten ze wel wat ik bedoel :-)

En nee ik ben niet jaloers dat (sommige) zelfstandigen meer verdienen (ik hoop het voor hun), ze mogen het hebben, ze hebben tenslotte ook meer risico's en minder zekerheid en meestal een pak uren dat ze meer mogen werken...

Maar hier ging het over gemiddeld loon  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Tssssssstssssssssssstsssssssss wat een wijsheid, waar haal je die vandaan  ???

Gerolf

Citaat van: MickeyMouse op 24 december 2014, 17:08:38 PM
Gemiddelde vind ik een verkeerde voorstelling.
De paar duizenden die gigantisch veel verdienen trekken het hele gemiddelde zo scheef als maar kan.
Men moet de mediaan bepalen!!

Hebben ze ook gedaan. Die lag pakweg 400,- lager.
Maar het blijft sensatie zoeken, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw