Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

AM 96

Gestart door TBCédric, 08 december 2014, 14:25:35 PM

SuSke

Wat Kris klopt. Je kan geen buitenlandse BTW recupereren als je geen eigen Belgisch BTW nummer op de factuur hebt staan. De factuur is er dan een "aan contante klanten" en dat kan zelfs gewoon je buur zijn.

Wat Philippe zegt klopt ook voor een deel. Je kan investeringen die je als particulier gedaan hebt als "kapitaal" inbrengen in je zaak, maar slechts in beperkte mate.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Thommy

Citaat van: TBCédric op 30 juli 2016, 15:17:34 PM
Citaat van: Peter op 30 juli 2016, 15:13:39 PM
Heb toch de indruk dat de buitenzijde niet mooi glad is. Ik weet trouwens niet of dit met  zo'n toestellen wel mogelijk is
Heb dit trouwens ook gemerkt aan de 84, alhoewel dat met wat schuren wel in orde kwam, maar dan was die kap om te beginnen nog niet gespoten of bedrukt. Maar...ik ben geen specialist ter zake en weet dus niet wat de mogelijkheden zijn van een 3D toestel

Volgens mij is de laagdikte hier 0,4-0,6mm.
De printer kan tot 50µm gaan, maar dan zou je maanden printen voor één kap. Maar hij kan wel fijner. Het was nu een demo en "opleiding" van de printer en hoe deze te werk gaat. Qua prijsklasse en wat deze allemaal kan, is dit toch wel de beste in zijn soort.

En op dit moment moet je bij alle prints, hoe fijn dan ook, nog nabewerken. Het hangt er alleen van af hoe je je instellingen regelt en hoe fijn je print.

de vraag is dan ook in WAT soort materiaal je print ook. (dit lijkt op PLA)
PLA? leuk. Print vlot, weinig tot geen geurhinder maar vergeet niet dat PLA jammergenoeg ook verteerbaar is. Voor mensen die modellen kopen en deze modellen in een "te warme" kamer zetten :-\ het heeft de kans op "afbreken".
ABS print je niet meer binnenshuis, tenzij erg goed verlucht. Dat heeft al een redelijk indringende geur... Maar is, en dit zullen ze op 3D fora bevestigen, al een stapke moeilijker om mee te printen. (ABS wordt meestal in spuitgietmachines gebruikt voor bv onderdelen van wagens)
...

en dan heb je nog verschil in kwaliteit van je grondstoffen, die doen jammergenoeg ook veel aan uw print heb ik al gemerkt. Prijzen zijn van de meeste rollen allemaal gelijk, echter daar stopt het meestal...

3D print voor het basismodel ja. Als eindmodel ga je daar niet gelukkig van worden vrees ik omdat je nog wat uren nabewerking zult hebben eer het geschilderd kan worden.
Greetz

Thommy

Kris

Hallo,
De bedenking dat ik heb bij het voorbeeldprintje is net dat het een voorbeeldprintje is , gemaakt om de machine er zo goed mogelijk uit te laten komen , geen grote platte vlakken , een rasterversterking
Niet representatief voor treinmodelbouw
Een kast van een wagon of motorstel , grote platte vlakken met vensteropeningen , weinig mogelijkheid tot binnenversterking , ribbels op het dak , dit is een volledig ander verhaal dan het voorbeeld , een dak is ook zeer moeilijk te printen zonder waterlijnvorming
Ik ben benieuwd om een treinkap te zien dan pas kan je een oordeel vormen

Kris

Thommy

Citaat van: Kris op 01 augustus 2016, 22:31:30 PM
Hallo,
De bedenking dat ik heb bij het voorbeeldprintje is net dat het een voorbeeldprintje is , gemaakt om de machine er zo goed mogelijk uit te laten komen , geen grote platte vlakken , een rasterversterking
Niet representatief voor treinmodelbouw
Een kast van een wagon of motorstel , grote platte vlakken met vensteropeningen , weinig mogelijkheid tot binnenversterking , ribbels op het dak , dit is een volledig ander verhaal dan het voorbeeld , een dak is ook zeer moeilijk te printen zonder waterlijnvorming
Ik ben benieuwd om een treinkap te zien dan pas kan je een oordeel vormen

Kris

deel van uw problemen zijn op te lossen door met een dual-extruder te werken en PVA of HIPS te gebruiken als "versteviging". Die dingen kunnen na de print weggehaald worden (1 met warm water, andere met een speciaal product).
Maar daar komt ook weer veel meer bij te kijken.
Greetz

Thommy

i11

Wat ik niet helemaal begrijp is waarom Cédric niet eens kijkt of hij zijn ontwerp door een andere partij kan laten realiseren, maar zelf verantwoordelijk blijft voor het ontwerp, investering en verkoop.
Je kunt namelijk wel zelf alles doen, maar vanaf de steentijd is de mensheid zich steeds meer gaan specialiseren. Je zou aan een reeds bestaande kleinserie-fabrikant kunnen vragen of hij je wilt helpen met het technisch realiseren. Het ontwerp blijft dan toch van jou en jij zorgt voor de investering en voor de verkoop. Ik denk best dat firma's zoals ViTrains, als je ze maar betaalt, een dergelijk model willen realiseren. In dat geval moet je wel alles goed vastleggen in contracten.
 

centauri167

Citaat van: i11 op 03 augustus 2016, 20:41:36 PM
Wat ik niet helemaal begrijp is waarom Cédric niet eens kijkt of hij zijn ontwerp door een andere partij kan laten realiseren, maar zelf verantwoordelijk blijft voor het ontwerp, investering en verkoop.
Je kunt namelijk wel zelf alles doen, maar vanaf de steentijd is de mensheid zich steeds meer gaan specialiseren. Je zou aan een reeds bestaande kleinserie-fabrikant kunnen vragen of hij je wilt helpen met het technisch realiseren. Het ontwerp blijft dan toch van jou en jij zorgt voor de investering en voor de verkoop. Ik denk best dat firma's zoals ViTrains, als je ze maar betaalt, een dergelijk model willen realiseren. In dat geval moet je wel alles goed vastleggen in contracten.

Die zullen met veel plezier er een paar duizend produceren die men op voorhand dient te betalen ...

rgp

Hallo,

Vele goede modelbouwers op dit forum; blijf bij uw hobby en doe niet aan economie, of bedrijfsbeheer wat soms is het om te gillen en geeft een slecht beeld van de kennis van modelbouwers buiten hun hobby.

Roland

Michael

Cedric, heb je nog vorderingen gemaakt? Kunnen we nog altijd een proef model verwachten in Leuven?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

TBCédric

Citaat van: Michael op 12 augustus 2016, 18:42:55 PM
Cedric, heb je nog vorderingen gemaakt? Kunnen we nog altijd een proef model verwachten in Leuven?
Dag Michael, voorlopig staat het project on hold. De printer kan ik zelf niet aankopen en voor de bovenbouw van één rijtuig is het al 91 euro, en dan in gewoon white & strong plastic.....

Ik ben niet zeker dat ik het ga afzeggen, maar het ziet er op dit moment niet goed uit...
Jullie zullen zeker op de hoogte gehouden worden i.v.m. Leuven e.t.c. maar ik vrees ervoor...
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Er zijn toch vorderingen gemaakt. Wel pas vanaf mijn laatste bericht hier, maar deze vordering liep niet van een leien dakje.
Zie hier de evolutie. En dan heb ik het nog niet met de voorgaande "problemen". Het is wennen, de fouten uit de printer halen (om hem zo vloeiend mogelijk te laten printen) en nu nog op 0,2 mm. vanaf ik alle kappen éénmaal deftig heb geprint (deze ga ik nog eens opnieuw moeten doen) in 0,2 mm, dan pas ga ik over tot een print van 0,1 of 0,05 mm.

En ten tweede: Ik wou jullie een beetje op het verkeerde spoor brengen. Er is toch een eigen printer. Daarbij doe ik mij uiterste best om een toch iets of wat deftig prototype op de expo te voorzien. En liefst twee. Eentje voor mijn stand (Luc?) en dan nog hopelijk een goed rijdend model op VAERWEGH DOK.

Als ik mijn elektronica dan ook nog in orde krijg. Moet nog eens naar mijn mannetje bellen...

Hier een foto van de evolutie:
Mijn "volledige" kap had tijdens het printen een filament-probleempje. Daardoor is het achterste omhoog gekomen en heb je een soort van scheidingslijn. Doordat de motor ineens problemen had met aanvoer van mijn filament (hij sloeg over wegens een vermoedelijk probleem dat ik morgen ga aanpassen), kreeg ik een luchtigere, zwakkere en niet volle lagen. De vorige keer was ik gestopt met printen, ondanks alle logica in, wou ik toch voort doen. In tegenstelling wat ik deed met de middelste print en om niet weer een dag te verspelen.
De zwakke laag speelde parten met het dak, maar een impressie is een impressie en een leerschool is een leerschool.... Ik weet wat me nu te doen staat bij volgende poging. Dan zou er normaal geen probleem meer zijn....


3De Test proto AM96 Coves
by Tren di Cédrico, on Flickr


3De Test proto AM96 Coves
by Tren di Cédrico, on Flickr


3De Test proto AM96 Coves
by Tren di Cédrico, on Flickr

Hij ziet er tenminste van ver goed uit  :-X  :P


3De Test proto AM96 Coves
by Tren di Cédrico, on Flickr
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Michael

HA Cedric, er komt een aapje uit je mouw, dat is goed nieuws, ik zou zeggen nog een 2 maanden te gaan, verras ons op de expo met een mooi afgewerkt rijdend model, breng dan maar een dik boekske mee dat we alvast kunnen intekenen als men dat wil.
Succes!
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Jurgen

Ik blijf toch een beetje sceptisch, maar laat dat je vooral niet tegenhouden. Je kan me alleen maar verrassen!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

SuSke

Citaat van: TBCédric op 15 augustus 2016, 00:03:02 AM
...
Daarbij doe ik mij uiterste best om een toch iets of wat deftig prototype op de expo te voorzien. En liefst twee. Eentje voor mijn stand (Luc?) en dan nog hopelijk een goed rijdend model op VAERWEGH DOK.
...

We voelen ons vereerd Cédric. :) :)
Model dan wel even 2R DCC uitrusten. Decoder programmeren doen we wel ter plekke  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Thommy

céderic... 1ste werk dat ik geleerd heb met mijn 3D printer... VEEL stukjes printen om te zien welke instellingen je moet gebruiken. eigenlijk beste manier is stomme dingen printen om te zien waar de beperkingen zitten. (allez, dat heb ik toch ook in m'n lessen te horen gekregen).

en er zit ook veel verschil in filament... de 1e print veel mooier bij 180°C waar de andere sneller naar de 200°C moet.

nu, veel succes nog
Greetz

Thommy

TBCédric

Citaat van: Michael op 15 augustus 2016, 08:12:41 AM
HA Cedric, er komt een aapje uit je mouw, dat is goed nieuws, ik zou zeggen nog een 2 maanden te gaan, verras ons op de expo met een mooi afgewerkt rijdend model, breng dan maar een dik boekske mee dat we alvast kunnen intekenen als men dat wil.
Succes!
Ik hoop dat ik ook een mini-boekje kan meegeven... Denk dat er wel wat leuks in zal staan! Maar ik heb nog niets gezegd!

Inderdaad! Een tweetal weken voor een inspectie van een modelspoorblad. Het is redelijk bekend.  Daar hoop ik alles te hebben gevormd. Al dan niet met een kleurtje. Ja, zo'n reclame is toch handig. En voor de expo hoop ik inderdaad twee modellen afgewerkt te hebben, en al dan niet twee extra voor vast te nemen e.t.c..
Daarbij heb ik ook al wat tijd verloren door van alles en nog wat.

Citaat van: Jurgen op 15 augustus 2016, 14:28:04 PM
Ik blijf toch een beetje sceptisch, maar laat dat je vooral niet tegenhouden. Je kan me alleen maar verrassen!

Bedoel je de fijnheid van de print? Het kan 4x fijner, maar dan duurt het ook 4x langer. En op dit moment, is  nog niet alles in orde om dat al te doen.  ;)
Citaat van: SuSke op 15 augustus 2016, 14:38:36 PM
Citaat van: TBCédric op 15 augustus 2016, 00:03:02 AM
...
Daarbij doe ik mij uiterste best om een toch iets of wat deftig prototype op de expo te voorzien. En liefst twee. Eentje voor mijn stand (Luc?) en dan nog hopelijk een goed rijdend model op VAERWEGH DOK.
...

We voelen ons vereerd Cédric. :) :)
Model dan wel even 2R DCC uitrusten. Decoder programmeren doen we wel ter plekke  ;)
Ik kan me geen geschiktere testlocatie en baan voorstellen! Twee eye-catchers op dezelfde plek!  8) ::)
Standaard zal alles 21-pins zijn. Enkel bij de analoge zal er een dummy-decoder voorzien zijn.
De verlichting zal mee in de printplaat zitten, samen met de stekker. Dus zien of dat gaat lukken.

Citaat van: Thommy op 15 augustus 2016, 21:40:49 PM
céderic... 1ste werk dat ik geleerd heb met mijn 3D printer... VEEL stukjes printen om te zien welke instellingen je moet gebruiken. eigenlijk beste manier is stomme dingen printen om te zien waar de beperkingen zitten. (allez, dat heb ik toch ook in m'n lessen te horen gekregen).

en er zit ook veel verschil in filament... de 1e print veel mooier bij 180°C waar de andere sneller naar de 200°C moet.

nu, veel succes nog

Ik had eerlijk gezegd geen zin om te wachten. Ik had al een mooie "opleiding" en demo van de printer gekregen en de settings vind ik op dit moment goed werken. Alhoewel, aanvoer van het filament speelt nog parten. Hopelijk heb ik morgen een oplossing.
Ik zet de printer op 205°C en mijn printsnelheid is maar 40, mede door de 0,20mm. Bij fijnere print, zal de snelheid ook lager liggen.
Maar het is inderdaad nog wat zoeken, alhoewel ik denk dat ik mijn instellingen gevonden heb.



Ik heb nog eens goed nagedacht voor de uiteindelijke productie. Omdat het printen zo lang duurt, en bij badges per 50 stuks, zou het héél lang duren en héél veel werk om ze gereed te krijgen. Daarom zit ik te opteren om van onderstel en bovenbouw een mal te maken en te laten afgieten. Beide in aluminium of wel bovenkant in kunststof en onderkant in messing/aluminium. Ik denk dat dat ook wel een duit zal kosten en misschien mijn kost/verkoopprijs moet herberekenen, maar het is denk ik voor alles een verbetering.

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.