Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Altijd recht op compensatie?

Gestart door janieburton, 04 december 2014, 13:24:12 PM

janieburton

Citaat van: rgp op 08 december 2014, 21:40:50 PM
Hallo,

Boeten is een te straf woord, maar daar waar men teveel gegeven heeft zonder return, moet men het OOK gaan halen en die lopen nu in gekleurde vuilniszakjes op straat. Trouwens de maatregelen doen toch niet te zeer las ge alle dagen ongeveer 60 euro kunt inleveren door te staken.

BTW: ik staak niet en neem verlof om dan van thuis te kunnen werken, maar ik vrees als ik zo'n een paljas in een gekleurd zakje mij het RECHT OP WERKEN ontneemt het die brave man zijne beste dag niet gaat zijn.

Roland

Roland

Roland, voor alle duidelijkheid: ik staak niet!!

Want of men nu staakt of niet het haalt niks uit! Staken is hier compleet nutteloos.

Heb vandaag verlof genomen(was op aangeven van het bedrijf zelf) zodus dankzij die staking ben ik 1 vakantiedag kwijt en volgende week denk ik dat ik ook een dag verlof zal "moeten" nemen, zodus 2 vakantiedagen kwijt.

Juist ze moeten het gaan halen waar ze er teveel hebben gegeven maar niet alleen bij die met hun "gekleurde vuilniszakjes".

Citaat van: rgp op 06 december 2014, 23:13:10 PM

Zolang men blijft zinnen beginnen met ik heb recht op ... is men niet goed bezig.

Roland

Sorry Roland dit ik nu even ga haarklieven:

wat is er mis met een zin beginnen met "ik heb recht op..... werk"?

Citaat van: rgp op 08 december 2014, 21:34:12 PM
Hallo,

Kleine nuance: rechtse politiek mag niet aan bod komen, linkse zoveel je wilt (die beginnen meestal ook het draadje)

Roland

Sorry maar ik ben niet links politiek georiënteerd en ook niet rechts politiek georiënteerd ik erger me enkel aan de bananenrepubliek politiek van de laatste 30 jaar. 
 

SuSke

#31
Citaat van: Michiel op 08 december 2014, 22:20:16 PM
Hebben reizigers altijd recht op compensatie?  ::)

In geval van staking:
Volgens de meldingen vandaag in het Journaal niet, want een staking is een geval van overmacht waar de NMBS ook niets aan kan doen en in die gevallen heb je geen recht op compensatie.

Andere gevallen:
Alleen als je kan aantonen dat het geen geval van overmacht is, kan je een schadeclaim indienen die dan behandeld za worden door een dienst binnen de NMBS.
Een panne of ongeval, slecht weer en dergelijke zijn een geval van overmacht.
Alleen de sukkelaar die tijdig vertrekt in een station, en met een vertraging van meer dan x uur aankomt, heeft recht op een compensatie.


Edit: post vervolledigd.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Citaat van: rgp op 08 december 2014, 21:40:50 PM
BTW: ik staak niet en neem verlof om dan van thuis te kunnen werken, maar ik vrees als ik zo'n een paljas in een gekleurd zakje mij het RECHT OP WERKEN ontneemt het die brave man zijne beste dag niet gaat zijn.

Roland

Verlof nemen om te werken? Ofwel werk je (thuis) ofwel heb je verlof, de twee tegelijk lijkt me sterk.

Ben gewoon gaan werken. Buiten enkele vlaggen aan de poort (onderste-boven-achterste-voren!) en enkele collega's die aan de poort stonden niets gezien. Sommigen staakten, sommigen hebben verlof genomen en velen zijn gewoon komen werken. Zelden zo weinig verkeer op de ring (van Brussel) gehad, leek wel zondag. Enkel moeilijk om parkeren met al die mensen die niet gaan werken zijn. De werf van de mivb ging gewoon door.

CiteerKleine aanpassing bij deze ongelukkige uitpraak: Deze regering is de eerste die Jan-met-de-pet met alle zonden van Isreal belast en laat opdraaien vooor alles, maar de groten, rijken en machtigen volledig vrij spel geeft en nog extra onder tafel toeschuift!

Komt het zowat op neer. Niet dat de anderen dat ook niet deden, maar toch niet zo openlijk. Dat dit een regering ging zijn die zo ging handelen was wel duidelijk voor ze nog in het zadel zaten. Dat als de rooien niet in de regering zitten er gestaakt wordt is ook niets nieuws. Doen ze al sinds de 19-de eeuw.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Een kort statement van mijn kant:

Gaan we de factuur zelf betalen, of gaan we doen zoals de vorige generatie en ze doorschuiven naar de volgende?


Enige decennia geleden werd er ook zwaar bespaard en gesneden, toen was er licht aan het einde van de tunnel :)
Bleek het frontlicht van de locomotief van de "alles gratis en kan niet op" trein te zijn.
Die is nu gepasseerd en alleen het sluitlicht schijnt nu terug in de tunnel.
Opties: lopen janken en achter de trein aanhollen of verder gaan en zorgen dat je terug licht aan het eind van de tunnel kan zien en hopen dat de volgende trein die aankomt één is "zonder frontverlichting".
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: SuSke op 08 december 2014, 23:31:32 PM
dat de volgende trein die aankomt één is "zonder frontverlichting".

Zeer gevaarlijk  ;) Dacht dat een trein nooit mag rijden als zijn frontverlichting helemaal niet werkt :o

Men kan het anders stellen:

Wegens besparingsredenen is het licht aan het einde van de tunnel gedoofd!
 

Michiel

Het lichtje dat nu in de tunnel schijnt is inderdaad geen gróót licht. Het blijkt eerder een soort lichtje van Hamelen. Maar hoe groot of klein we het licht in de tunnel vinden, dit heeft niets met het onderwerp te maken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rgp

Havoc,

En toch kan het; dat is het lot van een kadrlid met verantwoordelijkheid.  Wat e rook gebeurt: een dossier moet af tegen een bepaalde datum.  Naar brussel komen was geen optie: treinverkeer zwaar verstoord, met de auto ook geen optie (het aantal bezopen randdebielen is iets te hoog), thuis werken wordt niet toegestaan; dus enigste optie is verlof nemen en thuis blijven (dan ben ik administratief in orde) en van daaruit verderwerken.

Roland

Havoc

Tja, met zo'n zaken ben ik gestopt. Ook met eigen materiaal te gebruiken om projecten rond te krijgen en om in de weekend prototypres te draaien en frezen thuis. Zeker als je toch weet dat de enige waardering een trap onder je kont is als je je rug gedraaid hebt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Havoc,

Dat is ieders keuze, maar die worden wel gewaardeerd, later.  Maar dat zien er velen niet, waarom sommigen dan plots een grotere wedde hebben en meer extra legale voordelen. >:(

Ik investeer nu nog altijd (ben er 55) in mijn toekomst.

Roland

Havoc

Dat zal dan wel van bedrijf tot bedrijf afhangen. Hier was het enkel een verandering van soort werk en verantwoordelijkheden. Financieel zat er niks aan vast. Niet direct en niet in de toekomst.

En voor een grotere uitkering bij overlijden doe ik het ook niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

centauri167

Bij ons waren er veel managers die leefden voor het bedrijf, kwamen op zondag ( gratis ) gewoon helpen en klopten makkelijk 70 uur/ week.
Maar elke keer als er nieuwe hogere bazen kwamen werden zo'n mensen gewoon bij het vuil gezet voor de "vriendjes" een plaatst te geven.
Ik hoor van collega's, die ook allemaal voor multinationals werken, dat zoiets overal voorkomt.
Gelukkig, als we het verhaal van Roland horen is dit niet overal zo, want bij ons zie je echt dat zoiets sporen nalaat.

Havoc

Mijn ervaring ook. Als er iemand weggaat wordt er nooit naar boven gepromoveerd, er komt altijd iemand van buiten het bedrijf. En dan haken er meestal mensen die reeds wat leeftijd/jaren dienst hebben net eronder af. Ze zeggen het niet luidop, maar eigenlijk hebben ze het graag zo want nieuwe jonge mensen kosten minder. Nooit geweten dat er functies bekend gemaakt werden binnen het bedrijf.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: rgp op 10 december 2014, 12:44:24 PM
Havoc,

Dat is ieders keuze, maar die worden wel gewaardeerd, later.  Maar dat zien er velen niet, waarom sommigen dan plots een grotere wedde hebben en meer extra legale voordelen. >:(

Ik investeer nu nog altijd (ben er 55) in mijn toekomst.

Roland

bij ons wordt verloont volgens de geldende CAO. Enkel als je overuren doet krijg je die eventueel uitbetaald maar meestal "vragen"(lees verplichten) ze je die te recupereren.
 

centauri167

Citaat van: janieburton op 11 december 2014, 13:01:34 PM
Citaat van: rgp op 10 december 2014, 12:44:24 PM
Havoc,

Dat is ieders keuze, maar die worden wel gewaardeerd, later.  Maar dat zien er velen niet, waarom sommigen dan plots een grotere wedde hebben en meer extra legale voordelen. >:(

Ik investeer nu nog altijd (ben er 55) in mijn toekomst.

Roland

bij ons wordt verloont volgens de geldende CAO. Enkel als je overuren doet krijg je die eventueel uitbetaald maar meestal "vragen"(lees verplichten) ze je die te recupereren.

Bij hogere functies bestaat het gegeven meeruren niet en gelden de lonen ook niet volgens barema daar ze daar buiten vallen. Je kan appelen nu eenmaal niet met peren vergelijken.

Houdini

Citaat van: janieburton op 11 december 2014, 13:01:34 PM
Citaat van: rgp op 10 december 2014, 12:44:24 PM
Havoc,

Dat is ieders keuze, maar die worden wel gewaardeerd, later.  Maar dat zien er velen niet, waarom sommigen dan plots een grotere wedde hebben en meer extra legale voordelen. >:(

Ik investeer nu nog altijd (ben er 55) in mijn toekomst.

Roland

bij ons wordt verloont volgens de geldende CAO. Enkel als je overuren doet krijg je die eventueel uitbetaald maar meestal "vragen"(lees verplichten) ze je die te recupereren.

Strikt genomen denk ik dat je ook beter af bent met "compensatie uren". Als je overuren gewoon terug opneemt, krijg je 100% van je uren. Als je overuren laat uitbetalen, gelden de hoogste belastingschijven....waardoor hetgeen je netto overhoudt.... Je zal dan veel overuren mogen maken voor één locomotiefje te kopen  ;D