Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Altijd recht op compensatie?

Gestart door janieburton, 04 december 2014, 13:24:12 PM

Havoc

Roland, dat klopt niet enkel voor multi-nationals. Heb ik uit eerste hand ervaren, ook bij KMO's en zelfs middenkader. Man, vrouw alle 2 werknemer bij een bvba die ze zelf opgericht hebben en waar ze de raad van bestuur uitmaken, huren hun huis dat ze bij de bvba ingebracht hebben terug etcetc. Allemaal haarfijn uitgerekend door een boekhouder om 0 frank (het waren nog franken) te betalen. Je mag nog alle boeken over belastingen nalezen als "leek", je hebt iemand nodig die ervaring heeft met zo'n constructies om het rond te krijgen. En elk jaar sterven van de schrik dat de belastingen zouden langskomen om alles na te kijken.

Er is toch iets dat je schijnt over te slagen: niet iedereen is in staat om (succesvol) zelfstandige te zijn. Ik moet het niet proberen want 0 commerciële aanleg, ik kan gewoon niets verkocht krijgen. Geef me iets technisch te doen en het komt wel in orde. Maar daar kan je ook niet van leven.

CiteerDoe eens een controle bij beginnende schoolvakanties en kijk wie op verlof vertrekt: het zijn niet allemaal rijken en zelfstandigen; de vraag is dan hoe kunnen die dag in dag uit klagen dat betalen ,  Wat is het nu: te weinig verdienen of teveel klagen ?

Stel me die vraag ook soms. Maar dat de rijken en zelfstandigen minder op vakantie gaan is er ook over. De bakker hier is in de schoolvakantie 6 weken dicht en nog eens 2 weken in het skiseizoen. Moet ik niet proberen met mijn 20 dagen verlof. Kan me goed inbeelden dat iemand die elke dag aan de band staat eens iets anders wil zien. Sta niet aan de band maar ben toch ook blij als ik eens een week niet naar dat gekkenhuis moet. En de rijken kunnen op vakantie vertrekken wanneer ze goesting hebben, die moeten niet vragen of ze verlof mogen nemen of dat er wel budget is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

tja, en de bakker of beenhouwer die 6 weken vakantie neemt is eerst 1,5 week bezig om alles op te ruimen om alle ongedierte uit zijn kot te houden en is al 1 week terug bezig achter de schermen om alles terug mooi in zijn winkel te hebben liggen "na" zijn vakantie.

tja, en die kleine zelfstandige is 3 keer per jaar "op vakantie" met zijn laptop en gsm en kijkt alle dagen zijn zaken na en zorgt ervoor dat wanneer hij terug is van zijn vakantie, vers werk is anders is er ook geen brood op de plank voor zijn enkele werknemer.

tja, en die zelfstandige MOET zich geen boekhouder nemen, hij mag het ook allemaal zelf doen, maar alleen om in het bos van de regeltjes en reglementen nog de bomen te zien en voornamer het smalle pad om vooruit te geraken, is hij genoodzaakt zich bij te laten staan door fiscale raadgevers. En ik spreek hier over "bij laten staan" want hij blijft wel zelf verantwoordelijk - zelfs binnen een BVBA.

Hoe ik dat weet: been there done that
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Suske,

Ze zullen het nooit begrijpen.

Ik kom uit een nest waar mijn vader zaakvoerder was en mijn moeder zelfstandige.

Toen al (en dat is 40 jaar geleden) klopten mijn ouders 2 maal zoveel uren als arbeiders en bedienden. Om wat ze bereikt hebben was het wel iedere dag om 6uur op en om 23 uur stoppen en dat zes dagen in de week.  Want als de winkel dicht is, dan moet er gekuist worden, inventaris gemaakt worden, bestellingen plaatsen, boekhouding bijwerken.  En vandaag is dat niet anders.  Als we zuiver uren rekenen dan mag een zelfstandige ongeveer 120 dagen verlof hebben per jaar, want 80 uur per week is een normale zaak.

Roland

Metpetergaathetbeter

ieder moet dit voor zichzelf uitmaken, punt is wel dat veel zelfstandigen eigenlijk (officieel) niks verdienen, ik ken er die wilden uitbreiden en de boekhouder zei : "Uitbreiden dat kan niet want je verdiend niks!"

groeten Peter ;)

PS mochten het stempelen nooit afgeschaft hebben en ze 10 maal laten gaan, vroeger als er sneeuw lag moesten ze niet gaan wegens te gevaarlijk en iemand die moest werken die mocht zijn nek breken, nu komen er geregeld van de RVA bij ons werken (al dan niet van vreemde origine) en die komen net zolang werken totdat ze hun uitkering vasthebben, ofwel hoor je er niet meer van ofwel komen ze met een doktersbriefje dat ze lichamelijk niet geschikt zijn voor de job !
laatst nog iemand na een tijdje thuis wegens vallen van de trap en als dat afgelopen was een ander briefje wegens niet geschikt voor de job, maar wel uitkering kassa. kassa, gelukkig zijn er ook die echt wel zouden willen werken maar ik dank toch meer van die anderen, thuis in het weekend en 's avond en een beetje gaan bijverdienen in het zwart wat moet een mens nog meer?

Ik kende er die vroeger met hun boterhammendoos gingen doppen en ik veronderstel dat ze daarna niet naar huis gingen !

Groeten Peter ;)

centauri167

Wat Peter aangeeft zie ik bij ons op het bedrijf ook continu en dat smaakt toch vaak bitter, maar laten we terug on topic gaan.

janieburton

Citaat van: rgp op 06 december 2014, 21:12:05 PM

4° Nee alles is niet koek en ei, maar ze is wel de EERSTE regering in 40 jaar die de problemen aanpakt, en, daarvoor al moet ze doorgaan.  Roland


Je hebt gelijk maar moeten wij dan boeten voor fouten die zijn gemaakt  in het verleden? Zijn er ten tijden van de regering WM 1,2,3,4........8(ik dacht dat er maar 8 regeringen waren met die 1ste minister) ook toen geen maatregelen genomen om "de problemen" optelossen? er was toen ook een "crisisbelasting" om het gat te vullen en "uit de put te geraken" maar die besparingen en inspanningen hebben ook geen zoden aan de dijk gebracht.

Ik denk dat het wel duidelijk is voor iedereen dat dat gratis bussen, groene stroom certificaten, enz... niet meer kunnen.

Ik betaal mee voor de groene stroom certificaten van mijn buur en 2 collega's(zij hebben zonnepanelen in het begin geplaatst en ontvangen de hoogste premies), zij hebben ervoor geleend om hun zonnepanelen te plaatsten, (je zou kunnen zeggen dat ik dom was en ook had moeten lenen ) maar ik wou dit niet.
 

Michiel

Citaat van: rgp op 06 december 2014, 21:12:05 PM4° Nee alles is niet koek en ei, maar ze is wel de EERSTE regering in 40 jaar die de problemen aanpakt, en, daarvoor al moet ze doorgaan.  Roland
Kleine aanpassing bij deze ongelukkige uitpraak: Deze regering is de eerste die Jan-met-de-pet met alle zonden van Isreal belast en laat opdraaien vooor alles, maar de groten, rijken en machtigen volledig vrij spel geeft en nog extra onder tafel toeschuift!

Om te zeggen, ik denk dat politiek hier best niet aan bod komt!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

centauri167

Citaat van: Michiel op 08 december 2014, 13:48:31 PM
Citaat van: rgp op 06 december 2014, 21:12:05 PM4° Nee alles is niet koek en ei, maar ze is wel de EERSTE regering in 40 jaar die de problemen aanpakt, en, daarvoor al moet ze doorgaan.  Roland
Kleine aanpassing bij deze ongelukkige uitpraak: Deze regering is de eerste die Jan-met-de-pet met alle zonden van Isreal belast en laat opdraaien vooor alles, maar de groten, rijken en machtigen volledig vrij spel geeft en nog extra onder tafel toeschuift!

Om te zeggen, ik denk dat politiek hier best niet aan bod komt! ;)

Ik denk dat dit inderdaad zo is, er zijn genoeg andere fora waar er aan politiek kan gedaan worden.

rgp

Hallo,

Kleine nuance: rechtse politiek mag niet aan bod komen, linkse zoveel je wilt (die beginnen meestal ook het draadje)

Roland

rgp

Hallo,

Boeten is een te straf woord, maar daar waar men teveel gegeven heeft zonder return, moet men het OOK gaan halen en die lopen nu in gekleurde vuilniszakjes op straat. Trouwens de maatregelen doen toch niet te zeer las ge alle dagen ongeveer 60 euro kunt inleveren door te staken.

BTW: ik staak niet en neem verlof om dan van thuis te kunnen werken, maar ik vrees als ik zo'n een paljas in een gekleurd zakje mij het RECHT OP WERKEN ontneemt het die brave man zijne beste dag niet gaat zijn.

Roland

Roland

centauri167

Citaat van: rgp op 08 december 2014, 21:34:12 PM
Hallo,

Kleine nuance: rechtse politiek mag niet aan bod komen, linkse zoveel je wilt (die beginnen meestal ook het draadje)

Roland

Men is verplicht om links te denken en daarom stemt men vol van goesting rechts.  8)

Michiel

Hebben reizigers altijd recht op compensatie?  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Citaat van: Michiel op 08 december 2014, 22:20:16 PM
Hebben reizigers altijd recht op compensatie?  ::)
Niemand die het weet...  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ceuleer

Citaat van: rgp op 08 december 2014, 21:40:50 PM
Trouwens de maatregelen doen toch niet te zeer als ge alle dagen ongeveer 60 euro kunt inleveren door te staken.

Ik heb juist mijn loonbrief gekregen, 40,41 € kost mij die staking, en dan moet ik mijn verplaatsing van 80 km er nog aftrekken, ongeveer 8 euro. Dus voor 32 euro moet ik een dag gaan werken, dat is 4 euro/uur.
Daar moet ik het niet voor doen hé.  ;)
Btw, ik heb nog nooit op links gestemd, ik vind het gewoon niet juist dat ze nadat de regering gevormd is, ineens in mijn zakken naar geld gaan zoeken, ik denk dat geen enkele partij in hun programma een indexsprong had aangekondigd in hun programma.
We kunnen er blijven over discussiëren, nooit zullen alle mensen er hetzelfde over denken.  :)

grz,
Gunter

centauri167

Citaat van: ceuleer op 08 december 2014, 22:53:02 PM
Citaat van: rgp op 08 december 2014, 21:40:50 PM
Trouwens de maatregelen doen toch niet te zeer als ge alle dagen ongeveer 60 euro kunt inleveren door te staken.

Ik heb juist mijn loonbrief gekregen, 40,41 € kost mij die staking, en dan moet ik mijn verplaatsing van 80 km er nog aftrekken, ongeveer 8 euro. Dus voor 32 euro moet ik een dag gaan werken, dat is 4 euro/uur.
Daar moet ik het niet voor doen hé.  ;)
Btw, ik heb nog nooit op links gestemd, ik vind het gewoon niet juist dat ze nadat de regering gevormd is, ineens in mijn zakken naar geld gaan zoeken, ik denk dat geen enkele partij in hun programma een indexsprong had aangekondigd in hun programma.
We kunnen er blijven over discussiëren, nooit zullen alle mensen er hetzelfde over denken.  :)

grz,
Gunter

Tenzij ik me zo vergis, wou de NVA de index gewoon afschaffen, OpenVLD is ook anti de index en CD&V weet het niet goed, ze moeten daan ook schipperen tussen hun rechtse parlementsleden en het ACW.

Wat wel een feit is dat geen partij het voor de verkiezingen had over werken tot 67, maar laten we nu eindelijk eens eerlijk zijn naar de jongere generaties; voor hun wordt het werken tot de dood ...