Sporenplan

Gestart door geremila, 08 mei 2006, 21:59:15 PM

geremila

Heeft er soms iemand het sporenplan van Neerpelt, Zottegem en Geraardsbergen?

Zoals jullie al eerder (november 2005) hebben kunnen lezen ben ik volop aan het plannen. Nu is mijn aandact naar bovenstaande stations gegaan als vertrekbasis voor de gehel baan. Alle stations hebben meerdere lijnen die vertrekken of toekomen. Bij Geraardsbergen zijn er ook veel rangeermogelijkheden...
Neerpelt ken ik zelf niet zo goed maar door de feedback die Ervin gaf ben ik toch gaan denken aan de Ijzeren Rijn. Al moet ik zeggen dat lokaalspoor mij toch nog iets meer aantrekt! Vandaar dat ik ook de modelbaan Westhoek met veel enthousiasme gelezen en bekeken heb. Een gelijkaardig project lijkt mij wel wat, is haalbaar en uitbreidbaar.
Graag jullie feedback.

Bedant al,

Mike
groetjes,

Mike

Tom

In MSM 19 staat er een artikel "baanplan" over Neerpelt, en in MSM 36 dacht ik is er een artikel over de baan Neerpelt met een klein planetje bij.
Je kan de baan natuurlijk ook eens bezichtegein bij MTE in Blankenberge.
ze zullen met plezier je vragen beantwoorden.
Tom

doomslu

Geraardsbergen kun je vinden op : http://www.sporenplan.nl/
De andere jammer genoeg (nog) niet.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

Hoi Geremila,ik ben niet op de hoogte hoe de stations van Zottegem of Geraardsbergen eruit zien,van Neerpelt weet ik wel heel veel,het is maar met wat je wil gaan rijden h?,enkel Belgisch materiaal of zowat van alles?
Neerpelt krijgt dagelijks heel wat goederentreinen te verwerken en er is elk uur een reizigersdienst,van goederen weet ik tamelijk veel vanaf,zo was er in het verleden de beroemde "Huckepack-trein"die elke dag in Neerpelt aankwam met een Duitse diesel,deze werd dan afgekoppelt en vertrok soms terug met een andere goederentrein ofwel als losse rit,de trein die hij tot daar gebracht had werd dan aangekoppeld aan de Reeks 59,51 of 62,die dan verder door reed tot Antwerpen,er gebeuren ook dagelijks heel wat rangeringen,als je een internationaal goederenstation wil nabouwen dan verleend Neerpelt zich daar uitstekend aan.
Vol nieuwschierigheid verblijf ik, erwin.[;)]

ERVIN

Amaai Luc,is me dat een mooie site zeg[:p]
Bedankt,hij staat al bij mijn favourieten.

doomslu

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Amaai Luc,is me dat een mooie site zeg[:p]
Bedankt,hij staat al bij mijn favourieten.

Knap h?. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kedeng Kedeng

Dit lijkt mij wel een hele uitdaging

Ik ken de bouwer van het station in Neerpelt dat in MTE in Blankenbergen te zien is,
Ik kan je zijn e-mail geven, dan kan je bij hem je vragen stellen.

Tom

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Amaai Luc,is me dat een mooie site zeg[:p]
Bedankt,hij staat al bij mijn favourieten.

Idem. [:p]
Tom

geremila

citaat:
Geplaatst door doomslu

Geraardsbergen kun je vinden op : http://www.sporenplan.nl/
De andere jammer genoeg (nog) niet.



Hallo Luc,

Ondertussen heb ik zelf nog wat rondgesurfd en had ik sporenplan ook al ontdekt. En zoals hier al eerder is gezegd een site om bij je favorieten te zetten! Sporenplannen die uit het grootbedrijf komen kunnen voor een pak inspiratie zorgen en doen ons ook eens nadenken over soms te ingewikkelde constructies. Dikwijls is de meest eenvoudige en economisch rendabelste oplossing ook wel diegene die in schaal voor spelplezier zorgt!
Al bedankt voor de reacties, Ik blijf nog wat verder zoeken naar Zottegem...

thx,

Mike
groetjes,

Mike

geremila

Hallo Erwin,

Ik blijf jouw commentaren op de voet volgen..; Zoals ik al heb verteld in november (Herbegonnen!!!) heb ik zowel duits als belgisch rollend materieel. Toen speculeerde ik nog over grensstation en dergelijke, en ging mijn interesse nog niet zo uit naar goederenverkeer. Mede dankzij wat jij hebt geantwoord toen ben ik wat meer gaan nadenken over goederen. En ja het moet er gewoon bij nu!!
Dan maar denken aan waar ik al deze zaken kan combineren en dan kom je al gauw bij de ijzeren rijn en Neerpelt. Maar probleem is dat ik het emplacement totaal niet ken en dus ook niet de mogelijkheden in modelbouw. Het lijkt mij tof om te kunnen starten met de bouw van een station en aangrenzende bundels voor rangeringen (naar een bestaand voorbeeld) en van daaruit enkele lijnen te hebben waar ik mij kan uitleven inzake lokaalspoor. Waar dan uiteraard ook plaats is voor goederenafhandeling en lokale industriesporen en bedrijvigheid. Zodoende kan ik bijvoorbeeld in Neerpelt goederen laten toekomen uit Duitsland, waarna de trein opgesplitst wordt en de goederen toegewezen worden aan klaarstaande diesels die dan de goederen via lokaalspoor brengen naar hun eindbestemming (een kleinere stopplaats, of een industrieterrein dat enkel bereikbaar is via een lokaal industriespoor of een volgende goederenstelplaats....

Dus is mijn brainstorm van wat ik wil zowat ten einde

Uiteraard blijven mijn wensen inzake reizigersverkeer behouden. Een centraal station met stelplaats waar ook reizigerstreinen kunnen afgesteld worden tot ze weer aan het perron worden verwacht voor de volgende rit...

Daar ik meer ervaring heb met de stations in Oost-vlaanderen leek mij vooral Geraardsbergen een mooi voorbeeld waar ik zowat alles kan combineren. En ik kan enkele lokaalspoorlijnen vandaaruit laten vertrekken daar het sttion ook zo geconcipieerd is om verschillende lijnen te ontvangen. De zijlijnen kan ik dan fictief naar wens uitbouwen of misschien hier en daar een stukje uit het grootbedrijf enten zonder dat dit geografisch gezien in de buurt van geraardsbergen moet liggen natuurlijk. Dat is nu net het toffe aan modelbouw dat je al je wensen die je in het grootbedrijf ziet kunt samenvoegen ook al zijn ze niet met elkaar verbonden in grootbedrijf... Dan blijft de vraag natuurlijk... Maar mijn voorkeur is denk ik al gemaakt

.... wordt vervolgd en Neerpelt blijft een optie tot ik wat meer weet van het sporenplan
groetjes,

Mike

geremila

Zou tof zijn kan ik misschien via hem al een sporenplan bemachtigen!!! en zo verder mijn defenitieve keuze maken
citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

Dit lijkt mij wel een hele uitdaging

Ik ken de bouwer van het station in Neerpelt dat in MTE in Blankenbergen te zien is,
Ik kan je zijn e-mail geven, dan kan je bij hem je vragen stellen.


groetjes,

Mike

Kedeng Kedeng

citaat:
Geplaatst door geremila

Zou tof zijn kan ik misschien via hem al een sporenplan bemachtigen!!! en zo verder mijn defenitieve keuze maken
citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

Dit lijkt mij wel een hele uitdaging

Ik ken de bouwer van het station in Neerpelt dat in MTE in Blankenbergen te zien is,
Ik kan je zijn e-mail geven, dan kan je bij hem je vragen stellen.




Ik heb je juist een e-mail verstuurd.

geremila

Ok bedankt ik hoor eens!!
citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

citaat:
Geplaatst door geremila

Zou tof zijn kan ik misschien via hem al een sporenplan bemachtigen!!! en zo verder mijn defenitieve keuze maken
citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

Dit lijkt mij wel een hele uitdaging

Ik ken de bouwer van het station in Neerpelt dat in MTE in Blankenbergen te zien is,
Ik kan je zijn e-mail geven, dan kan je bij hem je vragen stellen.




Ik heb je juist een e-mail verstuurd.

groetjes,

Mike

Tom

Ben je er al wat verder uit in je sporenplan?
Tom

geremila

citaat:
Geplaatst door Tom

Ben je er al wat verder uit in je sporenplan?


Hallo Tom,

Sorry voor de late reactie. Ben momenteel aan het wachten op het boek de ijzeren rijn dat ik besteld heb. Eens ik dit in handen heb zal ik toch wel beginnen plannen!
Net de voorbije dagen het boek 175 jaar spoorwegen, 75 jaar nmbs doorgelezen.
Het vervelende is hoe meer je leest hoe meer keuzemogelijkheden je krijgt. Dus volgende keuze die ik dacht gemaakt te hebben staat nu ook op de helling! Tot nog toe was al mij rollend materiaal uit tijdperk IV. Na het boek gelezen te hebben ben ik gaan twijfelen over rijden met stoom. De charme, het potentieel van de goederentrafiek toendertijd, de korte rijtuigen, korte treinen, lokaalspoor....
Ik weet het niet meer zo.
Misschien kunnen jullie mij enkele voor en nadelen geven van het ene of het andere tijdperk? Ik werk ondertussen verder aan een banenplan en zie dan wel verder..;
PS: heeft er iemand het banenplan van het vroegere station van Nieuwpoort (kwestie van al wat idee?n te krijgen voor een vroeger tijdperk)

Alvast bedankt,
groetjes,

Mike