Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Isolatie ??

Gestart door Peter, 23 november 2014, 16:45:32 PM

eric

Er zijn a heel wat verplichtingen en het wordt nog strenger voor nieuwbouw en verbouwingen.
Dat is om de economie draaiende te houden  :)
http://www.energiesparen.be/epb/welkeeisen

philippe_007

Eric,
Dat het voor de economie draaiend te houden is betwijfel ik, we isoleren gewoon nog veel te weinig in België. De gemiddelde isolatie in België is nog steeds lager dan bijvoorbeeld in Turkije, dan weet je al genoeg. Dat er extra verplichtingen zijn voor nieuwbouw of renovatie vind ik dus persoonlijk niet erg.
Voor bestaande en bewoonde gebouwen is het een andere zaak.

We moeten trouwens ook niet overdrijven ivm de extra kost. Als  je 22cm plaatst ipv 12cm dan kost dit 7€60 per m² meer. Voor een dak van 100m² dus 760€ extra. Plaatsingskosten zullen praktisch identiek zijn. Na enkele jaren heb je dit dubbel en dik terugverdiend. (prijzen zijn gebaseerd op de eerste de beste site dat ik vond, bij groothandel zal dit dus nog minder zijn)       

Stieven76

Wij gaan volgend jaar nogal grondig renoveren waarbij we ook aandacht hebben voor isolatie. Zou dom zijn om dit niet te doen.
Het dak wordt geïsoleerd met 18cm isolatie. De bestaande gevels worden langs buiten geïsoleerd met 10cm isolatie en de achtergevel van de bijbouw worden volgens de geldende reglementering geïsoleerd (weet niet meer van buiten hoeveel dat is).
De verwarming beneden en in de nieuwe badkamer wordt vervangen door vloerverwarming. Ben eens benieuwd wat deze maatregelen gaan geven voor onze gasfactuur.

Een kameraad van mij heeft over 2 jaar zijn zolder geïsoleerd en dat gaf toch al een merkelijk verschil op zijn gasfactuur en gevoelsmatig in zijn huis.
Ik weet dat warmte naar boven gaat, maar heb het toch altijd vreemd gevonden dat indien je je zolder isoleert je dat beneden in je leefruimte ook voelt.. Toch zeker als je er op let om je deuren altijd gesloten te houden.

philippe_007

Stieven,
Vrij logisch...
Als het vb onder uw dak 18° is ipv 12° dan betekend dit dat uw vloerplaat/plafond ook warmer is en dus minder warmte verloren gaat.
Met welke soort isolatie ga je uw dak isoleren? Als je spreekt van buitenmuren met 10cm, dan vermoed ik dat dit PUR of iets dergelijks zijn daar dit nadien wordt vermoedelijk wordt afgewerkt met bv Crepie. als je uw dak dan gaat isoleren met vb glaswol, dan gaan de beiden eigenlijk praktisch de zelfde isolatie waarde hebben. En een dak moet eigenlijk een betere coëfficiënt hebben dan de muren om een goede efficiëntie te hebben. als je uw dak ook met PUR gaat isoleren, dan is er geen probleem natuurlijk.