loep bril

Gestart door Dirkh, 23 november 2014, 14:25:38 PM

Dirkh

Heeft er iemand ervaring met zo een loep die je op de bril kan klikken of een hoofdband loep. Ik heb enkele goedkopere exemplaren vast gehad maar daarmee moet je de stukjes bijna tegen uw neus houden om een scherp beeld te hebben. Ik ben op zoek naar zo een loep waarmee je vanop een afstand van ongeveer 40 cm met een vergroting van 3 -5 of zo nog degelijk kan werken. Liefst dan nog een versie waarbij ik ook mijn bril nog kan ophouden. Bij conrad heb ik enkele exemplaren gevonden maar bijna nergens staat de afstand vermeld waarop de stukken gehouden moeten worden (brandpunts afstand denk ik). Heeft er iemand bestel nummers of referenties van degelijke loepbrillen.
Nu werk ik met een loep met lamp gemonteerd op de werkplaats maar als ik aan de baan zelf moet werken is dat niet handig.

Huugooke

Als je dat gevonden hebt, weet het dan eens te zeggen  ;D
Ik heb ook al door veel van die spullen gekeken, op beurzen bijvoorbeeld, en ze hebben één ding gemeen: het is slecht!
Zelf heb ik indertijd een speciale bril laten voorschrijven door de oogarts.
Hetgeen chirurgen gebruiken is ideaal, maar geen spek voor mijnen bek!

DelticPower

#2
Hallo Huugooke, heb bij de opticien een computerbril laten maken, werkt zeer goed voor de hobby. Was voor een speciale prijs ivm winkelactie.
Als je nog dichterbij wil werken kijk dan eens bij een zaak voor horlogemakersgereedschap. Die hebben opzetloepen voor op je gewone bril.
Groeten Jan

Sattrickske

Ik gebruik zo'n soldeer derde-hand met loep.  De vergroting  is standaard 2.5x en via voorzet lensjes gaat die tot 7.5x en 10x.
Zo'n ding dus

Huugooke

Citaat van: Sattrickske op 23 november 2014, 15:26:34 PM
Ik gebruik zo'n soldeer derde-hand met loep.  De vergroting  is standaard 2.5x en via voorzet lensjes gaat die tot 7.5x en 10x.
Zo'n ding dus
En kijk je daar met twee ogen door of met één oog?

Snobby Crash

Ik heb geen goede ervaring met zo een loep lens omdat je geen dieptezicht meer hebt.
Gewoon een goedkoop leesbrilletje van blokker of aldi is nog steeds het beste en het giedkoopste... 1,5 tot 2 euro kosten die...

Geert

Snobby Crash

Sorry Dirk, had niet gelezen dat je al een bril draagt, weet dan ook niet of het voor je goed is om zo een goedkope leesbril te gebruiken.... Maar je kan het wel eens proberen he, gewoon ff blokker of zeeman binnenstappen en er enkele uittesten !

Geert

Sattrickske

Citaat van: Huugooke op 23 november 2014, 15:35:43 PM
Citaat van: Sattrickske op 23 november 2014, 15:26:34 PM
Ik gebruik zo'n soldeer derde-hand met loep.  De vergroting  is standaard 2.5x en via voorzet lensjes gaat die tot 7.5x en 10x.
Zo'n ding dus
En kijk je daar met twee ogen door of met één oog?

met de twee, anders krijg je er schele koppijn van.  Soms al eens één oogje dichtknijpen...
Als je met beide ogen erdoor kijkt heb je wel genoeg dieptezicht.  Wel opletten dat alle afstanden serieus uitvergroot werden; dat geeft inderdaad een vertekend dieptezicht.  Maar het dieptezicht is er nog wel hoor, het is wel effe wennen...

Huugooke

Daarom heb ik die bril door de oogarts laten berekenen. Met die goedkope brilletjes kan je wel degelijk dichtbij, maar ik kreeg daar schele hoofdpijn van; nu weet ik waarom.
Mijn probleem met die loepen is inderdaad het veranderde dieptezicht, daarbij vertonen ze zoveel aberraties dat het me stoort.

Dirkh

Citaat van: Sattrickske op 23 november 2014, 15:26:34 PM
Ik gebruik zo'n soldeer derde-hand met loep.  De vergroting  is standaard 2.5x en via voorzet lensjes gaat die tot 7.5x en 10x.
Zo'n ding dus

Dat is dus niet wat ik zoek, voor op de werkbank gebruik ik de loeplamp, maar het is vooral als ik kleine stukjes op de modulles aan het plaatsen of aan het bijwerken ben dat ik problemen heb en dan kan ik de loeplamp niet gebruiken. De meeste van de hoofdband loepen hebben een korte brandpunt afstand waardoor die ook niet kunnen gebruikt worden aan de modulles. Ik had gehoopt dat er hier iemand al een degelijke gevonden had.
Bij con rad is er een die bij een vergroting van 1.2 op 50 cm werkt maar dan is die vergroting weer te klein, ga je naar 3  maal vergroting kom je al direct met afstanden van 15 cm , dus zit je met de kop tussen de gebouwen en dat is juist niet de bedoeling.

wilgo

Dag Dirkh,

ik heb mijn al zeker 10jaar van bij de optieker van het merk Eschenbach  link
http://www.eschenbach-optik.com/de/Lesehilfen.784.0.html?&cHash=127534ac97fb2121da6821ed40d3c7db&tt_products=164620%20%20%20%20%20%2.

www.eschenbach-optik.com dan naar Sehhilfen   dan Produktübersicht dan Lesehilfen onder aan blad op  blz 6 klikken labo-clip daar staat beschrijving van produkt.

groeten
willy

Dirky

ik heb deze:Gebruik ik bovenop leesbril...

http://benl.rs-online.com/web/p/headband-magnifiers/2901539/

zeer tevereden van...

PietB

Ik heb deze besteld

Hoop hem binnekort binnen te krijgen.
Met een led lichtje en een loupe.

grt Piet.

Dirkh

Ik ben benieuwd naar de ervaringen Piet. Laat je eens iets weten wanneer je die hebt ontvangen.

Dirkh

Bij mijn zoektocht ben ik ik volgende loepbril uitgekomen. Vergroting 2.5 en werkafstand 420 mm, is wel prijziger (120€) dan de goedkope versies,heeft er hier iemand ervaring mee ?



http://www.emeij.eu/a-137987/emw25420em30000lux/

Verder heb ik ook eventueel intresse in deze van ro-na.de. (slechts 26€)



http://www.emeij.eu/a-698323/emrhbl1235/ als ik voortga op de info
Vergrößerung/Magnification Sichtfeld/       Field of view
Grossissement/Vergroting                         Champ visuel/Gezichtsveld
1,2 x                                                          520 - 620 mm
1,8 x                                                          230 - 320 mm
2,5 x                                                          150 - 250 mm
3,5 x                                                          80 - 120 mm
Dus bij 1.8x vergroting nog een werkafstand van 23 tot 32 cm, dat is nog te doen om ergens op de baan mee te werken.