Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

NMBS Zwartrijden - Opstappen zonder ticket

Gestart door B_Modelbouw, 20 november 2014, 21:13:00 PM

Michiel

Het is niet alleen de "jeugd van tegenwoordig" dat de trein gebruikt als hangruimte. Je hebt over het merendeel vrij nette jongeren, vb een groepje meisjes dat 's morgens in de trein samenkomt, er hun ontbijt nuttigen en gezellig kletsen tot het tijd is. Of de gasten die samen droog en warm, rokend in het deurgat, de rook naar buiten blazen. Doet de treinbestuurder toch ook!?...  ;)

Over echt zwartrijden; de Disero's zijn de hemel voor zwartrijders. Je kan het gangpad over 3 rijtuigen lang in het oog houden. Je hebt een heel comfortabel overzicht van waar de treinbegeleider is. De zwartrijders herken je dan ook meteen: op een hoekje van de stoel zittend, met een oog op het gangpad. Wanneer nodig, wisselt men van treinstel. Vanuit eerste klasse heb je het beste overzicht. Bijna dagelijks zie je ze zitten, de gasten. Disero's zijn de hemel! Als zwartrijden ben je haast ongrijpbaar.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Citaat van: stefanic op 25 november 2014, 11:20:32 AM
... Vanaf 4e inhouding op kindergeld nr. 1 en 2, want dan hebt ge blijkbaar toch geld genoeg om te blijven kweken.

Gevaarlijk statement Stefan  :-[ Ik zou die grote gezinnen niet over die kam willen scheren want daar wordt meestal nog een opvoeding gegeven en zijn menselijke waarden nog belangrijk , gewoon om de boel thuis ook draaiende te houden (heb er zelf ook 4 grootgebracht :o ).
Het probleem zit hem eerder bij de sleutelkinderen, allen of met 2 gewoon thuis zitten of op sraat hangen zonder ouderlijke (of andere sociale) controle.

Bijkomend is het probleem dat de huidige ouder zich zo snel "in zijn verantwoordelijkheid geraakt" voelt en gelijk maar procedures opstart om dat gelijk te halen waardoor iedereen maar laat betijen zonder iets te zeggen.
Durf iets zeggen tegen zo'n groep en ik kom je beozeken in de kliniek, waar je waarschijnlijk op eigen kosten zal liggen want wie je die rake tik gegeven hebt ga echt niet weten. Niemand zal eerst geslagen hebben, maar jij bent wel geradbraakt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Hallo,

Aan chef garde: honderdduizend maal heb je gelijk.

Rueben: zoals al geschreven je zal nooit een geldig argument hebben om geen ticket te kunnen kopen, ik dank dat het eerder gewoon van niet willen is.  Moest dat treinticket een nieuwe lok zijn of museumproject er ou geen vuiltje aan de lucht zijn.

Stefan: het is inderdaad slecht gesteld, maar ter verdediging van de jeugd: het is hun ouders die je moet aanpakken, want die schieten jammerlijk te kort (ook al om drogredenen).  In een ver verleden heb ik miliciens "ballen" gegeven, alhoewel ik veel liever hun ouders de les had gespeld >:(

Suske: ge hebt gelijk, dertig jaar geleden.  In "kroostrijke" gezinnen zijn het de "oudsten" die de "jongsten" opvoeden.  Ik ken een familie waar ze ACHT kinderen hadden, en waar de ouders een zee van vrije tijd hadden daardoor.  Als ge die ouders iets vroeg, kreeg je steevast als antwoord dat ze juist dan al voor een ander kind "bezet" waren.

Roland

rgp

Janie,

Er zijn veel meer stations met winkeltjes en er zullen er nog bijkomen omdat de klant dat vraagt.

Je zou versteld staan van het aantal mensen die én van die winkeltjes binnenlopen om iets te kopen voor of na het werk, meestal omdat wanneer ze thuis komen de plaatselijke winkel allang dicht is, of omdat ze het gewoon vergeten zijn van thuis.

Roland

stefanic

Citaat van: SuSke op 25 november 2014, 13:13:41 PM
Citaat van: stefanic op 25 november 2014, 11:20:32 AM
... Vanaf 4e inhouding op kindergeld nr. 1 en 2, want dan hebt ge blijkbaar toch geld genoeg om te blijven kweken.

Gevaarlijk statement Stefan  :-[ Ik zou die grote gezinnen niet over die kam willen scheren want daar wordt meestal nog een opvoeding gegeven en zijn menselijke waarden nog belangrijk , gewoon om de boel thuis ook draaiende te houden (heb er zelf ook 4 grootgebracht :o ).
Het probleem zit hem eerder bij de sleutelkinderen, allen of met 2 gewoon thuis zitten of op sraat hangen zonder ouderlijke (of andere sociale) controle.

Bijkomend is het probleem dat de huidige ouder zich zo snel "in zijn verantwoordelijkheid geraakt" voelt en gelijk maar procedures opstart om dat gelijk te halen waardoor iedereen maar laat betijen zonder iets te zeggen.
Durf iets zeggen tegen zo'n groep en ik kom je beozeken in de kliniek, waar je waarschijnlijk op eigen kosten zal liggen want wie je die rake tik gegeven hebt ga echt niet weten. Niemand zal eerst geslagen hebben, maar jij bent wel geradbraakt.
Wat je zegt in je 2e paragraaf is waar, en eigenlijk al erg op zich, want zo zit inderdaad onze samenleving tegenwoordig in elkaar. Zelfs voor terechte kritiek wordt je vandaag vermoord. En dat was 30j geleden nog niet zo (of niet zo erg). En mag ik mij daar geen zorgen over maken of er iets over zeggen?
Effe duidelijk: ik heb niks tegen gezinnen die graag veel kinderen willen, maar moet de maatschappij daar nog voor blijven betalen zoals dat nu is? De wereld kreunt onder overbevolking en alle gevolgen van dien etc., dus zou het -nu nog!- 'kopen' van veel kinderen niet meer mogen beloond worden met subsidies van de overheid. Voor mij gaat de nieuwe regering dus niet ver genoeg, al mag dat gerust met uitdoofbeleid, en niet van de ene op de andere dag. En veel kinderen (en dus latere belastingbetalers) om uiteindelijk voor mijn pensioen te zorgen: ik denk niet dat zelfs wij daar nog op moeten hopen, laat staan de bijna afgestudeerden van vandaag.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

vanmiegroet

Ik zou graag mijn ticket willen kopen.
In de theorie klinkt het allemaal heel mooi voor de mogelijkheden van het kopen van een ticket maar praktisch? Onhaalbaar!
Nooit of te nooit heb ik/zal ik zwartrijden, als ik geen ticket heb aangeschaft dan ga ik zo snel mogelijk naar de conducteur om een ticket te kunnen kopen en na de nodige uitleg moet ik géén toeslag betalen.

En een ticket kopen vergelijken met een museumproject is het laagste argument dat je hier kan gebruiken.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

janieburton

#51
Citaat van: vanmiegroet op 25 november 2014, 17:22:12 PM

In de theorie klinkt het allemaal heel mooi voor de mogelijkheden van het kopen van een ticket maar praktisch? Onhaalbaar!

Beste Reuben!

STOP MET DE EXCUSES TE ZOEKEN! WAAR EEN WIL IS EEN WEG!

Smartphone 49€proximus), normaal gratis wifi aan de unif/hogeschool zodus dat is mogelijk.

Deze morgen om 02:12 heb je nog geantwoord in deze rubriek, op dat moment zal je toch al weten wanneer de school gedaan zal zijn en naar welk station je moet rijden vanuit Gent St. Pieters zodat iemand van je familie je kan oppikken; dan kan je s 'nachts toch ook je ticket boeken.

Sorry maar je lijkt een excuusjongen te zijn.

Kort en bondig als je geen oplossingen wilt gebruiken en je wilt blijven je ticket te kopen op de trein dan moet je die 7€ er ook maar bij nemen, beschouw die 7€ dan als een "comfort" bijdrage omdat je te lui bent om op andere manieren een ticket te kopen.

Waarom voeren ze de legerdienst niet terug in!!!!!!!!!!!!!!

Citaat van: rgp op 25 november 2014, 15:04:54 PM
Janie,

Er zijn veel meer stations met winkeltjes en er zullen er nog bijkomen omdat de klant dat vraagt.


Raar maar ik zie regelmatig winkels leeg staan in Antwerpen Centraal, behalve in BZ daar werkt het wel
 

vanmiegroet

#52
Janie, natuurlijk is mijn familie wakker om 2.00 in de NACHT  >:(
Ik zoek inderdaad naar excuses, je hebt daar helemaal gelijk in.
Een abonnement neem ik niet omdat het een wurgcontract is.

Nu is mijn vraag: Hoe bekrompen is uw denkwijze niet? Ik doe het voor mijn eigen comfort?
Je hebt absoluut geen idee hoe moeilijk het voor mij is om te organiseren als het thuis zeer turbulent is.

Ik zou graag ticketten op voorhand willen kopen, ik zoek niet naar excuses want iedereen die mij kent weet dat ik het haat.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

stefanic

Waarom koop je dan geen gopass? Dit zal mogelijk per rit duurder uitkomen dan een biljet aan het loket (gezien de beperktte afstand Gent-Lokeren/Zele/Dendermonde, maar wel goedkoper dan een ticketje +7EUR in de trein
Een GoPass kost 51EUR voor 10 Ritten: 10x een toeslag van 7EUR moeten betalen is al 70EUR, zonder de ticketprijs erbij.
Dus als je 10x per jaar niet tijdig een ticket kan kopen, haal je je gopass boven...
ps: gewoon biljet Gent-Zele enkel kost 5.30EUR, zelfs een GoPass is goedkoper
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

philippe_007

Citaat van: janieburton op 25 november 2014, 23:33:07 PM

Smartphone 49€proximus), normaal gratis wifi aan de unif/hogeschool zodus dat is mogelijk.


Tja 49€ maar net vergeten dat je dan gedurende 24 maand nog eens een abonnement hebt van 20€/maand.
Dus betaal je uiteindelijk 429€ voor de smartphone....

Deze die nog steeds een goedkope GSM hebben of geen smartphone hebben, zijn meestal pay&go klanten, kunnen ze de kosten beperkt houden. De meesten gebruiken deze ook enkel als het dringend  is.

En dan mag je een smartphone hebben, dan moet je nog de bank-app gebruiken of een visa kaart hebben om de betaling uit te voeren. Lijkt dus voor velen zo simpel om een ticket te kopen, maar niet iedereen gebruikt deze technologieën.

Ticket kopen bij de conducteur mits vooraf melden moet volgens mij nog steeds zonder toeslag kunnen.
En dit heeft niets met zwartrijden te maken...

Nu gaan ze enkel zwartrijden stimuleren, als er toch 7€ extra betaald moet worden, waarom zou je dan een ticket kopen? Ze komen toch maar 1/3 controleren en dan is het de zelfde prijs.






vanmiegroet

@ Stefanic Ik heb een WIGW-kaart dus voor mij is het goedkoper om een ticket te kopen en gebruik te maken van mijn kaart dan een go-pass te gebruiken.
Als ik dan toch vaak €7 extra ga moeten betalen ga ik wel kijken of er geen alternatief met de bus is.
Een buzzypass heb ik toch dus ik kan niet zwart rijden tenzij Janie beweert van wel.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

stefanic

Citaat van: vanmiegroet op 26 november 2014, 10:37:01 AM
@ Stefanic Ik heb een WIGW-kaart dus voor mij is het goedkoper om een ticket te kopen en gebruik te maken van mijn kaart dan een go-pass te gebruiken.
Als ik dan toch vaak €7 extra ga moeten betalen ga ik wel kijken of er geen alternatief met de bus is.
Een buzzypass heb ik toch dus ik kan niet zwart rijden tenzij Janie beweert van wel.
Biljet Gent-Zele kost 5.30EUR zoals ik al zei (naar Lokeren: 4.50EUR)
GoPass kost 5.10EUR
Biljet WIGW Gent-Zele kost 3.10EUR + opslag 7.00EUR = 10.10EUR (of 2.70+7.00 = 9.70 naar Lokeren). Zelfs met de huidige opleg van 3.00EUR ben je al goedkoper af met een GoPass!

Ik blijf er dus bij: een GoPass is nog altijd bijna de helft goedkoper, weliswaar op de dagen dat je niet tijdig je ticket kan kopen, zelfs een WIGW-ticket. Dus je koopt een GoPass (1 jaar geldig) die je alleen gebruikt als je eens niet tijdig aan een ticket geraakt, blijkbaar 'vaak' zoals je zelf zegt...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

stefanic

Op het even straffer te zeggen (en niet specifiek aan Ruben):
Je moet gewoon dom zijn -of wreed vergeetachtig- om je als eerlijke reiziger (die minstens 10x per jaar op een trein stapt, en bovendien die 10x z'n biljet op de trein wil kopen) nog te laten vangen aan die 7EUR opleg:
Een GoPass kost 51EUR, dus als jongere meer dan 5.1EUR voor een rit betalen is dom!
Een RailPass kost 76EUR, dus als volwassene meer dan 7.6EUR betalen voor een rit is dom (tenzij je een traject vind waarvoor je minder dan 60eurocent betaalt)!
Je bent ALTIJD goedkoper af met een pass, dan dat je maar beslist om je kaartje op de trein te kopen...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Michiel

En de KeyCard! 10 ritten aan €2 per rit, voor kortere afstanden. Een brood is duurder.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stefanic

Citaat van: Michiel op 26 november 2014, 11:11:42 AM
En de KeyCard! 10 ritten aan €2 per rit, voor kortere afstanden. Een brood is duurder.  ;)
Inderdaad Michiel! Ik had het over de bovengrens, maar goedkoper kan natuurlijk ook nog ;-)
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be