Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

NMBS Zwartrijden - Opstappen zonder ticket

Gestart door B_Modelbouw, 20 november 2014, 21:13:00 PM

loebaske

pffff ik was zowat specialist om zwart te rijden en lukte me telkens wel.... als ik de kaartjes man/vrouw hoorde naderen was ik aan het slapen en op het tafeltje lag MSM of SJ en en soms vonden ze dat zo aangenaam dat ik met hun beroep bezig was dat ze me lieten slapen (als muizen in het meel  :) ) was wel maar een korte rit van Gent naar Denderleeuw.....
Nu doe ik dat al niet meer zenne

rixke rail

Ticket automaat ! W.t.f. ?  :-[
Wie heeft er al ooit gehoord van de mogelijkheid om een e-ticket te kopen, dat op Uw E-Idkaart komt te staan ...  ;)
Doe ik altijd en nog nooit problemen mee gehad !
Sommige treinbegeleiders zijn zelfs bang van die kaart en vragen gewoon : "staat het erop ?"
Ik antwoord dan gewoon "ja" en dan is het goed.
Werkt ook blijkbaar niet altijd (sommige E-id's).
Andere reizigers zijn wel héél verbaasd, als ik mijn kaart boven haal ...  :-\
Het is dus weinig bekend, ze denken dat ze modern zijn als ze zo'n A4 tonen aan de tbg.  ;D
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

2012

Tbg zal altijd 7 euro aanrekenen, t'is te zeggen zijn toestel gaat dit doen,  zoals nu die 3 euro uitzetten lukt niet meer, nu zijn er veel tbg's die nooit 3 euro bijrekenen, anderen doen dit wel consequent volgens deregels. Dat zorgt ook soms voor discuties als een reiziger es een gemakkelijke tbg tegenkomt en de keer nadien een stipt werkende tbg.... dus vanaf binnenkort altijd +7€, zelfs als een automaat kapot is, de reiziger kan indien zijn klacht gegrond is zijn 7 euro terug krijgen (vb automaat blijkt nadien idd kapot te zijn)

vanmiegroet

Ik vind €7 toeslag absurd.
Stel ik kom met de bus naar het station, neem Gent-Sint-Pieters en ik neem de trein naar Sint-Niklaas en ik ben juist op tijd
maar net te laat om een ticket te kopen aan de automaat.
Moet ik dan een toeslag van €7 extra betalen omdat mijn bus/tram te laat was?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

loebaske

Ruben, dat was zowat het zelfde wat ik tegen kwam op de zaterdag, kwam met de bus van Latem, die stopte aan de achterkant van st. Pieters en het was daar door stappen om men trein te halen op spoor 7, geen tijd (had +/- 1 min. ) om nog tot vooraan te gaan om een ticket te kopen....

Peter

Ruben en Eric,

Ik begrijp dat je soms een probleem kan hebben, maar ik ben het er niet mee eens dat men die 7 euro dan maar moet afschaffen.
Dan kan iedereen afkomen met de uitleg dat zijn bus, tram enz iets te laat was. Je kan tenslotte altijd je kaartje op voorhand kopen.
Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske

Niet echt met je eens Peter, ik werkte vroeger op zaterdag en soms niet (bestellen aan beenhouwers) als ik niet de rit richting Brussel had moest ik terug binnen rijden, anders kon ik met de camionet leeg stopten en zo naar huis, zoiets wist ik pas s'morgens vroeg bij het begin van de dagtaak, kan dus onmogelijk aan een ticket geraken, tenzij ik elke week in voorzorg me tickets kocht om nadien toch niet te kunnen gebruiken, zou een dure zaak zijn...en ten tweede, ze mogen het van mijn part natrekken wanneer die bus daar aankwam....die was altijd wel stip, just dat de tijd die ik had om naar het bewuste perron te gaan was zeer nip...

chef garde

Citaat van: loebaske op 23 november 2014, 10:50:22 AM
Niet echt met je eens Peter, ik werkte vroeger op zaterdag en soms niet (bestellen aan beenhouwers) als ik niet de rit richting Brussel had moest ik terug binnen rijden, anders kon ik met de camionet leeg stopten en zo naar huis, zoiets wist ik pas s'morgens vroeg bij het begin van de dagtaak, kan dus onmogelijk aan een ticket geraken, tenzij ik elke week in voorzorg me tickets kocht om nadien toch niet te kunnen gebruiken, zou een dure zaak zijn...en ten tweede, ze mogen het van mijn part natrekken wanneer die bus daar aankwam....die was altijd wel stip, just dat de tijd die ik had om naar het bewuste perron te gaan was zeer nip...
Niet eens met jou, Eric, wel met Peter! 
Vroeger, toen je als chauffeur werkte, had je misschien weinig middelen.  Nu bulkt het van de middelen.  Je kan aan het loket tickets tot 3 maand op voorhand kopen.  Als je niet zeker bent van welke dag precies je zal rijden, dan koop je een invulpass (Go Pass, Rail Pass).  En met de hedendaagse technieken kan je al online of via sms tickets aanschaffen.  Dus zorgen dat je in orde is de boodschap.  Ben je dat niet, geef dat dan toe en betaal die 7 euro extra.  Trouwens, wat krijg je de dag van vandaag nog voor 7 euro?? 

Havoc

Kan je die Go Pass en Rail Pass gebruiken voor 9h? Vroeger was daar een beperking mee.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

chef garde

Go-Pass en Rail-Pass hebben geen uurbeperking.  Enkel het 65+ biljet heeft tijdens de week een uurbeperking (na 9u), in het weekend dan weer niet.

loebaske

Volledig eens Wouter, vroeger was het stuk minder....

janieburton

#26
Citaat van: rgp op 21 november 2014, 14:50:43 PM
Hallo,

Wat ook zou helpen is dat justitie zijn werk GOED doet.

Roland

Je hebt groot gelijk, justitie faalt langs alle kanten maar.......

Je zegt als justitie goed werkt moet ik geen maatregelen nemen.  ::)

Is dit geen omgekeerde wereld?

Is het niet gemakkelijk om te zeggen dat justitie faalt?

Maar de NMBS heeft jaren geleden de toegangscontrole tot de perrons afgeschaft in alle  bemande station en volgens mij hebben ze zo het zwartrijden mee in de hand gewerkt en misschien zal je nu zeggen het is ieder zijn plicht om te betalen, juist ja maar het is ook naïef te denken dat iedereen braaf een treinticket zal kopen.

Om te voorkomen dat reizigers nog een trein zouden kunnen betreden op het moment dat de TBG zijn sleuteltje heeft omgedraaid zou men poortjes kunnen plaatsen die door de TBG 5 minuten voor het vertrek elektrisch worden gesloten
 

vanmiegroet

Peter, een ticket op voorhand kopen is niet zo handig als het lijkt.
Zeker als je weet dat ik heel de dag lang lessen heb zodat ik me daarna moet haasten naar het station.
Moet ik dan mijn ticket een week op voorhand aanschaffen? En bij deze geef ik je een uitdaging voor in Gent-Sint-Pieters: koop een ticket als je maar 2 minuten tijd hebt en het is spits, onthou dat als je geen ticket hebt je €7 extra moet betalen voor een rit (naar Sint-Niklaas) van €7.
Op deze manier worden ticketten wel héél duur. Eigenlijk is dit het moraal van het verhaal: neem geen bus of tram maar kom met de wagen om een ticket te kopen.





Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

janieburton

Citaat van: vanmiegroet op 24 november 2014, 00:51:00 AM
Peter, een ticket op voorhand kopen is niet zo handig als het lijkt.
Zeker als je weet dat ik heel de dag lang lessen heb zodat ik me daarna moet haasten naar het station.
Moet ik dan mijn ticket een week op voorhand aanschaffen? En bij deze geef ik je een uitdaging voor in Gent-Sint-Pieters: koop een ticket als je maar 2 minuten tijd hebt en het is spits, onthou dat als je geen ticket hebt je €7 extra moet betalen voor een rit (naar Sint-Niklaas) van €7.
Op deze manier worden ticketten wel héél duur. Eigenlijk is dit het moraal van het verhaal: neem geen bus of tram maar kom met de wagen om een ticket te kopen.

Je schrijft: "een ticket kopen is niet handig als je heel de dag lessen volgt".

Als je elke dag of bijna elke dag lessen volgt in Gent dan kan je toch een school abonnement kopen  ::) of is dat te gemakkelijk zo'n abonnement.  :o 
 

philippe_007

Omdat Ruben vermoedelijk enkel op maandag opgaat en vrijdag naar huis komt.... En een abo dan veel duurder is.

Ik weet maar een ding, ze klagen en zagen dat er meer reizigers met de trein moeten rijden, dan ze het dan ook simpel maken voor deze die geen vaste rijders zijn.
Een ticket op de trien kopen (mits verwittigen) zou mijn inziens niets meer mogen kosten dan aan het loket of automaat. Dat is klantvriendelijkheid.

En al de nieuwe middelen om een ticket te kopen, allemaal mooi en wel, maar dat dient enkel zodat de NMBS er kan mee besparen (minder personeel, minder papier dat ze afdrukken,...) en dat de reiziger extra mag betalen.