NMBS Zwartrijden - Opstappen zonder ticket

Gestart door B_Modelbouw, 20 november 2014, 21:13:00 PM

B_Modelbouw

http://nieuws.vtm.be/binnenland/116644-zwartrijders-op-trein-betalen-minder

Ja, hier slagen ze toch wel stevig de bal mis, en heb hierop toch wat kritiek...

Er staat slechts in één richting een ticket-automaat, deze zou geplaatst zijn in de richting waar de meeste reizigers opstappen...
maar hebben de meeste reizigers dan ook geen abonnement i.p.v. een enkel vervoersbewijs.

Ik spreek nu even voor twee haltes op lijn 12 ... Ekeren / Sint Mariaburg, waarbij telkens de automaat op de foute plaats staat,
en waarbij men het spoor moet kruisen door de wegviaduct te gebruiken. Al te vaak doet men deze omweg niet en loopt men
gewoon over 't spoor.

 
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


conducteur

Ik vind het niet kunnen dat mensen extra moet betalen indien er simpelweg géén loket is...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ward

De automaten zijn een oplossing voor geen loket, dus was daar het probleem mee? Ze moeten toch ergens besparen.. En dat er daarmee meer over de overweg lopen? Da doen ze nu toch allemaal al  :-\
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

rgp

Hallo,

Ik stel toch telkens vast dat een Vlaming een grote zaag is: t is nooit goed, maar iets beter voorstellen ?
Een ticketmaat op één plaats is een probleem.  Stond er vroeger mss een stationsgebouw met loket op/aan ieder perron ?  Stond dat gebouw aan het perron waar de meeste reizigers opstapten ?  Was er een loket per richting ? Neen, wat is dan het verschil/probleem ?

Mensen niet extra laten betalen ? Er zal ENKEL moeten bijbetaald worden als er een ander mogelijkheid is.  Als de ticketautomaat in panne is (wordt bijna in realtime doorgegeven aan de treinbegeleider moet er niet worden bijbetaald.  Tickets kunnen ook via internet/smartphone betaald worden.

Het doel is niet enkel besparen, maar de veiligheid van personeel verhogen (minder cash geld op zak), discussies vermijden inzake de toeslag en de treinbegeleider meer tijd geven voor controle en infoverstrekking.

Roland

B_Modelbouw

Beste Roland, Vlamingen Klagen en zagen zonder verbetervoorstel ?

't Gaat er om dat diegene die misbruik maakt er alleen maar voordeel bij heeft, minder betalen voor een inbreuk ... dat gaat er bij mij niet in.
Je argument i.v.m. veiligheid en minder cash geld voor de treinbegeleider... Wie overtreed betaald en dit kan best via overschrijving, dus ook
geen rechtstreekse cash meer ontvangen.

Wat die ticket-automaten betreft ... Is het plaatsen van een automaat in de andere richting al een verbeter-suggestie ... Maar voor we hier vervallen
in een discussie van te duur, niet haalbaar, etc. ... In eerste instantie los je al veel zaken op door duidelijke overleg en communicatie met alle betrokken
partijen. 
De verwijzing met vroeger ... Je kocht je ticket in 't stationsgebouw en de oversteekplaats naar het andere perron lag vlak bij het buitenkomen van het
gebouw, niet via een wegviaduct die enkele 100-den meters verder ligt. Stel je bent minder mobiel en moet heel deze omloop twee maal doen om een
ticketje te bemachtigen.

Tickets via Internet/Smartphone ... Je gaat er vanuit dat iedereen over deze snufjes en technieken beschikt.   
Ook worden we zelf achterhaald door de snelle evolutie van deze technieken ...
Diezelfde oude minder mobiele man kan niet aan die jonge dame naast zich op het perron vragen van; Boek jij even via je wrijftelefoon mijn ticket,
vragen naar geld lost niets op om de extra toeslag te ontlopen.

Wellevendheid ... Een begrip dat steeds meer mensen niet meer begrijpen ... Als je geen vervoersbewijs hebt kijk je waar de treinbegeleider staat en stap
je daar de trein in, of stap je de trein op en loop je door tot bij de begeleider.
Maar neen, spring de trein in, plof de zetel in en de treinbegeleider zal wel langst komen ... Zo niet, heb ik weer een gratis ritje gehad.     

't Spoorlopen ga je nooit kunnen voorkomen, maar de sporadisch gehaaste reiziger die snel achter de trein het spoor overloopt kun je ontmoedigen door
een afsluiting tussen de twee sporen te plaatsen in de stations.

Terug in de tijd met perronkaartjes, etc. lijkt me geen goed idee ... Maar je zou de toegang tot de perrons kunnen beperken met automatische poortjes,
waarbij enkel diegene met geldig vervoersbewijs toegang krijgen tot de perrons.


Als je wil kan ik hier nog uren doorgaan i.v.m. verbetervoorstellen naar mobiliteit ... 't Belangrijkste dat ik wil zeggen dat de misbruiker niet moet bevoordeeld
worden door het tarief te laten zakken, maar net strenger dient aangepakt te worden.
Naar gebruik van nieuwe technieken moet men ook verder durven kijken ... Deze technische en infrastructurele zaken die ik aanhaal zijn reeds in gebruik.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


centauri167

Ik ben het eens met Roland, behalve dat het wel belachelijk is dat een zwartrijden gelijkgeschakeld wordt met iemand die niet over een ticket beschikt, ( bv. omdat er geen loket is, te laat, ... ) maar het is echt wel raar dat de prijs van "echt" zwartrijden omlaag gaat ...

philippe_007

theoretisch zal je op de trein 7€ extra moeten betalen...

Of het praktisch zo zal zijn? In puurs is het loket slechts enkele uren per dag open en het elektronisch loket staat op spoor 1 (van de 3).
Ik neem daar regelmatig de trein zonder ticket, gewoon de controleur verwittigen en ik betaal steeds de zelfde prijs als aan het automaat of loket, heb nog nooit de toeslag moeten betalen.
Volgens mij is het dus weer veel blabla....

Gerolf

Ik heb toch ook het gevoel dat met die regel het zwartrijden aangemoedigd wordt.
Gewoon opstappen, en afwachten of de treinbegeleider langs komt. 1 kans op ...
Ik rij "dagelijks" - en het gebeurt vaak dat ik geen TBG zie tijdens de rit

@Philippe: als je enkele keren die 7,- betaald hebt,
   zal je voortaan 5 minuten vroeger komen om langs die automaat op spoor 1 te gaan  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Volgens mij zijn ze bij de NMBS nu helemaal gek geworden.
Volgens mij gaan ze gewoon het zwartrijden aanmoedigen, en zoals meestal is de brave burger die zijn rit betaald de pineut.
Hier op lijn 52 tussen Antwerpen-centraal en Boom/Puurs zie je hoogst zelden een kontroleur.
Op de stopplaats Hoboken-Polder en vele andere stopplaatsen staat een automaat, dus is er, behalve in geval van storing, geen ekskuus om geen kaartje te hebben.
Indien ze nog verder willen gaan doen ze zoals in Duitsland al op veel treinen mogelijk is: een kleine automaat in de treinen/treinstellen zelf, iets wat hier ook mogelijk zou moeten zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

ward

Indien de automaat defect is krijgt de treinbegeleider 'railtime' deze info op zijn nieuw bakje binnen en zal er geen 7 euro aangerekend worden..
Echter, de treinbegeleider zou dit niet zelf kunnen instellen / aanpassen.. Volgende discussiepunt?
En dat er maar één automaat staat? Dan moet je maar 5 min vroeger komen.. Zou trouwens al veeel spoorlopen vermijden..

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

rgp

Bert,

Al eens berekend wat dat gaat kosten ?
Een wegviaduct op 100m. Sinds wanneer wordt één geval als algemene regel gebruikt ?
In Begijnendijk staat de automaat aan de overweg.  Afstand tot beide perrons is gelijk.
Overtredingen via overschrijvingen ?  Best eens in de echte wereld komen.  Die overschrijvingen worden gewoon niet betaald.  Dan een deurwaarder en dan een artikel in de gazet dat de NMBS asociaal is.
Automaten in de treinen is een goed idee, ware het niet dat het vandalisme wel hoog tiert in dit land.  En als ge er één pakt, dan zal hij wel een pro deo advokaat hebben en is het een sukkelaar, ....... en wordt er - in het beste geval - een peulschil betaald.

Dat van het zwartrijden is idd geen goed signaal, maar al de rest geen enkel probleem.  Dat de reiziger/klant mss eens wat minder laks wordt, kan echt geen kwaad.

Roland

janieburton

#11
Het merendeel is in een andere topic ook aan bod gekomen(geweld tegen TBG's).

Zwartrijden zal men nooit kunnen uitsluiten maar de brave burger die zijn ticket altijd betaald mag niet de pineut zijn.

Wat hier in België een probleem is is dat men naar aanleiding van incidenten een oplossing vindt waarmee iedereen "gestraft/de pineut" wordt, in plaats hiervan zou men beter oplossingen bedenken waarmee men de veroorzaker van deze incidenten "straft".

Naar aanleiding van het gemediatiseerd voorval van een paar weken geleden, gewoon poortjes zetten aan de ingang van de perrons zodat laatkomers niet meer op de perrons kunnen en zo zichzelf en de treinbegeleider(voorval met TBG in Wallonië waarbij een van beide partijen een been heeft verloren) niet in gevaar brengen.
 
 

centauri167

In sommige streken/ stations in Spanje is dit reeds het geval, die poortjes en het valt me op dat iedereen in de trein daar altijd een ticket heeft, zelfs als er op een halte geen poortjes staan.
Ik denk dat dit zeker in de Brusselse regio al een serieuze verbetering zou zijn tegen: zwartrijden, vandalisme, algemeen gevoel van onveiligheid en geweld tegen tbg's.

rgp

Hallo,

Wat ook zou helpen is dat justitie zijn werk GOED doet.

Roland

philippe_007

Citaat van: Gerolf op 21 november 2014, 10:25:18 AM
Ik heb toch ook het gevoel dat met die regel het zwartrijden aangemoedigd wordt.
Gewoon opstappen, en afwachten of de treinbegeleider langs komt. 1 kans op ...
Ik rij "dagelijks" - en het gebeurt vaak dat ik geen TBG zie tijdens de rit

@Philippe: als je enkele keren die 7,- betaald hebt,
   zal je voortaan 5 minuten vroeger komen om langs die automaat op spoor 1 te gaan  ;)

Ik meld wel steeds voor opstappen dat ik geen ticket heb, dit zal ook wel een verschil zijn buiten gewoon zitten en wachten.
En misschien dat mijn kleine 1m92 en kleine 100kg  ook een rol spelen :-) Of vriendelijk zijn, dat laatste zal volgens mij veel meer invloed hebben