Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Baan Pforzheim van Dieter Sommer

Gestart door Leendert, 08 mei 2006, 09:12:49 AM

Leendert

In het boekje 'Marklin modelbanen' 1980, van Wolters Kluwer staan een aantal bijzonder fraaie banen in. Een daarvan is die met station Pforzheim van de duitser Dieter Sommer, een baan van ca. 10 x 3,5 meter. In het boekje staat het baanontwerp en enige foto's. Maar ik ben opzoek naar meer informatie. Gezien zijn opzet, zou ik het graag na willen bouwen. De kracht van het ontwerp is dat het groot is qua oppervlakte, maar vooral niet vol licht met rails.
Ik heb uiteraard het Internet al afgespeurd, maar kwam niet verder. Heeft iemand een idee of tip hoe meer informatie te vinden, misschien contacten in Duitsland oid?
Alvast bedankt!

Groet,
Leendert

ysbeer

hallo
Zoek eens contact met de modellbahn club in pforzheim

mail@eisenbahnfreunde-pforzheim.de;

die willen je zeker helpen
niet helemaal perfect duits werkt ook hoor
wim

erik de noorman

Leendert,

Ik ben in het bezit van deze uitgave. ik veronderstel jij ook.
Wat is er niet duidelijk? De hele opzet en de bouw van de baan is toch duidelijk uitgelegd. Als ik kan helpen.

Erik

Leendert

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Leendert,

Ik ben in het bezit van deze uitgave. ik veronderstel jij ook.
Wat is er niet duidelijk? De hele opzet en de bouw van de baan is toch duidelijk uitgelegd. Als ik kan helpen.

Erik



Erik, dank voor je aanbod. Het railplan is me duidelijk, de aankleding een stuk minder. Er wordt gesproken over een oprit, over een weg rond het park, maar die kan ik niet plaatsen. Vandaar dat ik nog op zoek ben naar wat meer info en/of foto's.

Groet,
Leendert

erik de noorman

Leendert, ik denk dat hiermee het plantsoen wordt bedoeld bovenste foto p. 44.

Erik

Tom

Jullie hebben me wel nieuwsgierig gemaakt.
Kan iemand eens een foto hier plaatsen van dat baanplan?
Tom

Leendert

citaat:
Geplaatst door Tom

Jullie hebben me wel nieuwsgierig gemaakt.
Kan iemand eens een foto hier plaatsen van dat baanplan?


Zal ik doen. Duurt even, want ben nu even niet in de gelegenheid te scannen. Maar het is wel errug mooi....

Groet,
leendert

Leendert

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Leendert,

Ik ben in het bezit van deze uitgave. ik veronderstel jij ook.
Wat is er niet duidelijk? De hele opzet en de bouw van de baan is toch duidelijk uitgelegd. Als ik kan helpen.

Erik



Dank voor je aanbod, Erik.
Ik ben niet zo heel creatief met het 'bedenk'werk van het ontwerp. Bij de plaatjes wordt gesproken over 'de weg die omhoogvoert richting het viaduct'. Maar ik kan nergens een viaduct zien, en zelf ook niet echt 'beredeneren'. Het andere punt is de weg rondom het plansoen. Ik kan even niet herleiden waar op de baan dat ding zou moeten komen. Ik houd me zeer aanbevolen voor ideeen en/of tips.
Een dezer dagen doet mijn scanner het hopelijk weer, dan zal ik het baanplan nog op dit draadje zetten..

Groet,
Leendert


marctje

een baan nabouwen is iets waarover hier al ettelijke woorden zijn gevallen. Ik zou persoonlijk niet een baan nabouwen maar er idee?n
uithalen en deze dan in een eigen ontwerp gieten (vele keren fun gegarandeerd). Nadien kan je zeggen, wauw dat heb ik goed gedaan en uitgedokterd. + je heb iets uniek dan.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

DelticPower

Hallo Marctje, mijn wijze vader zei eens tegen mij: Jongen ga heen, onderzoekt en behoud het goede. Ik wist toen niet eens dat hij het over ontwerpen van sporenplannen had. Maar de raad klopt. Kijk naar de ontwerpen van anderen, er zijn altijd oplossingen die ook voor jou interresant zijn en in jou plannen te gebruiken. Vele ideen maken een mooi ontwerp.
Deze stichtelijke woorden [:D][:D][:D]zijn van:
Groeten van Jan

Leendert

citaat:
Geplaatst door DelticPower

Hallo Marctje, mijn wijze vader zei eens tegen mij: Jongen ga heen, onderzoekt en behoud het goede. Ik wist toen niet eens dat hij het over ontwerpen van sporenplannen had. Maar de raad klopt. Kijk naar de ontwerpen van anderen, er zijn altijd oplossingen die ook voor jou interresant zijn en in jou plannen te gebruiken. Vele ideen maken een mooi ontwerp.
Deze stichtelijke woorden [:D][:D][:D]zijn van:
Groeten van Jan



Wijze woorden allemaal. Dank daarvoor. Maar, ik wil eigenlijk vooral snappen hoe die baan is opgebouwd. En ik zal vast niet alles 1:1 overnemen, maar de samenhang oogt zo mooi. Vandaar mijn hulpvraag.

Groet,
Leendert

Beter goed gejat, dan slecht zelf verzonnen

erik de noorman

Leendert

Het viaduct bevindt zich volgens de tekst op p. 41 aan de rechter kant van het sporenplan. Dit wil zeggen het ligt tussen het rechtereind van het stationgebouw en de goederensporen/opstelsporen, de locloods inbegrepen, waar de rechtse wisselstraat ligt. Daar gaat de baan ook terug naar beneden richting goederenloods waar ze terug het 0 niveau bereikt.  Let wel de baan ligt aan de overzijde van het station. Dit is duidelijk te zien op de foto links boven van het sporenplan. Waar het viaduct naar toe gaat is niet afteleiden uit de tekst of foto's. ik vermoed dat het aan de wisselstraat de sporen kruist. Het plantsoen moet zich links aan de overzijde van het stationgebouw bevinden aan het seinhuis. Dit is wat ik kan afleiden uit de tekst en foto. De tekst zegt de achterkant van de baan is bebouwd met huizen in half relief . Je ziet de bebouwing achter de weg. De brede weg maakt een rechtse bocht van 90? naar achteren op de foto, dus moet het plantsoen  links aan de overzijde van het statiogebouw liggen.

Erik

Leendert

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Leendert

Het viaduct bevindt zich volgens de tekst op p. 41 aan de rechter kant van het sporenplan. Dit wil zeggen het ligt tussen het
....

Erik



Erik, Bedank. Ik ga er nog weer even op broeden, maar ik denk dat ik nu een aardig beeld heb.

Groet,
Leendert