Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Een Mehano probleem opgelost

Gestart door eve, 29 oktober 2014, 15:06:27 PM

eve


Mehano origineel. Foto van ERVIN.

Geen licht.


Kabinelicht.


Wit koplicht.


Rood sluitlicht.


Foto's van op de testbank. Nog niets opgeschoond. LED's moeten achteraan nog met zwarte verf tegen doorstralen geschilderd worden. Hier en daar nog wat cosmetische ingrepen doen.

Erik

SuSke

Heb je de leds vervangen Erik, of was het zwakke licht en doorschijnen het probleem?

Je bent blijkbaar Erwin zijn techniceker ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

eve

SuSke,

Ik heb de LED's vervangen. De oorspronkelijke LED's gaven amper licht (zie foto). Voorgangers hebben dat proberen op te lossen door de mA's op te drijven zodanig dat de weerstanden het veel te warm kregen en behoorlijk wat schade aanrichtten.
Het volgende probleem was (is) de kunststof van de lichtgeleiders. Die is erg geel en dempt behoorlijk de lichtdoorgang. In en uitgangsvlakken zijn ook te mat zodat zelfs met hoge-opbrengst-LED's er amper licht naar buiten kwam.
Uiteindelijk heb ik, op basis van een stuk 2 mm lichtgeleider (gekregen van PeterC) nieuwe lampjes gemaakt met de LED er direct ingelijmd. Om diverse redenen heb ik de techniek gebruikt door Evan voor zijn 80 niet toegepast, hoewel ik die UV-hardende vloeistof reeds 2 jaar in bezit heb.

Erik

Metpetergaathetbeter

volgens mij heeft die rechtse toch serieus de Geelzucht !  ;D

Stieven76

Wel dat vind ik ook van mijn recent aangekocht 77'er. Ik vind die lichtkleur echt niet mooi. Dat is meer gelig/oranje dan deftig (warm)wit licht.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 29 oktober 2014, 16:39:38 PM
volgens mij heeft die rechtse toch serieus de Geelzucht !  ;D
nee Stieven in die cabine ! ;D ;)

SuSke

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 29 oktober 2014, 16:39:38 PM
volgens mij heeft die rechtse toch serieus de Geelzucht !  ;D

Dat is die chinees die hier komt zien hoe het werkt en dan ginder alles kopieert en naar hier uitvoert :) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

trainboattools

Veel van Mehano locs hebben geel licht of fel wit/blauw licht. 26 reeks, blue tiger, 41 reeks, 51 reeks, ...
Nu aan het gelige licht kan je weinig doen ( moet je heel de boel idd opengooien en led's vervangen ) maar aan het  fel wit/blauw licht kan je op een eenvoudige manier wel iets doen.
Namelijk met Correctielak voor LED's, dit is een transparant gele vloeistof die je met een fijn penseel op de led's aanbrengt, best dunne laagjes tot je het gewenste effect bereikt hebt en het resultaat is verbluffend.
Ook gebruikt voor de I2 rijtuigen van LS Models en meerbepaald waar er licht brand in de instapruimte van het rijtuig.

Het kan maar een ideetje zijn.

Yf
2R Digitaal, Profi-rail, Loconet, TwinCenter, Koploper.
Duitse en Belgische baan, Tp IV-V, Duitse Stomers Tp II-III

reeves

Voor die blauw witte led , daar kleef ik een stukje bruine tape over waarmee ze kartondozen dichtkleven, werkt perfect, na twee stukjes tape erover te plakken zijn de lees warm wit

Groet Tom