Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Elektriciteit ??

Gestart door Peter, 27 oktober 2014, 14:00:47 PM

bruureke

En als de put van 1,7 miljard opgevuld is, wat dan?...

Rangeerduivel

Financiele putten in Belgie raken nooit gevuld,die zijn bodemloos!
Wie herinnert zich niet een paar jaar terug,toen had men in Belgie stroom teveel,en moest men betalen aan de Fransen om dat zij hem zouden willen...
Het volgende jaar was er in Belgie tekort,en toen moesten ze hem gaan KOPEN in Frankrijk!!!

Als je daar nog wijs uit raakt..? ???

;)

Klaas Zondervan

Citaat van: Koen op 27 oktober 2014, 18:05:51 PM
Daarmee help je overproductie uit de wereld.
Hoezo overproductie? Alles wat jij meer produceert dan je zelf gebruikt, gaat het net in en wordt door iemand anders gebruikt. Het is niet zo dat jouw overproductie in zee wordt gestort, het wordt ergens anders benut.

itchy

Even een paar andere energie-cijfers om de discussie in perspectief te plaatsen: Electrabel boekte in 2011 zo'n 1,2 miljard Euro winst (dat is dus 50 miljard oude Belgische Franken) en betaalde daar 1,05% belastingen op (iets minder dan u en ik, niet?).
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

just4fun

Citaat van: Kautenbach op 27 oktober 2014, 17:19:34 PM
... in Duitsland, daar kunnen ze de stroom intussen niet meer kwijt en daalt de prijs

Citaat van: Koen op 27 oktober 2014, 14:48:07 PM
... stroomleveranciers willen hun monopolie behouden en de prijzen zelf kunnen bepalen!

Citaat van: itchy op 27 oktober 2014, 21:51:17 PM
Electrabel boekte in 2011 zo'n 1,2 miljard Euro winst en betaalde daar 1,05% belastingen

Citaat van: loebaske op 27 oktober 2014, 14:05:15 PM
... zonnepanelen meer milieu bevuilend is dan asbest ...

Het wordt heel erg hoog tijd dat de energielobby stopt met ons allerhande wijs te maken.
Het wordt eveneens heel erg hoog tijd dat de markt echt vrij wordt gemaakt, zodat de particulier (bedrijven kunnen dat al) z'n energie in pakweg IJsland of zo kan gaan kopen.
Als de particulier dat kan, dan stuikt onze energielobby in elkaar en zo ook de prijs.
Het is de energielobby die het subsidiëringssysteem mee heeft uitgedokterd en goedgekeurd, energieministers dansen enkel naar hun pijpen, of ze nu rood, groen, blauw, geel, of pimpelpaars-met-gele-bollen zijn. Zo is dus ook deze nieuwe energieminister naar de lobby z'n pijpen aan het dansen, want de lobby ziet z'n winst niet meer zo fenomenaal groot wezen.
Het wordt heel erg hoog tijd dat België stopt met zichzelf kapot te reglementeren.
Paul


Klaas Zondervan

Citaat van: just4fun op 28 oktober 2014, 14:06:09 PM
Als de particulier dat kan, dan stuikt onze energielobby in elkaar en zo ook de prijs.
Hier schets je echt een totaal vals beeld. Je doet alsof de "energielobby" (wat is dat eigenlijk?) ons het vel over de neus haalt. Het is juist de overheid die dat doet. Van de ongeveer 20 cent die je als particulier voor een kWh betaalt bestaat driekwart uit belastingen. Blijft over 5 à 6 cent als kale prijs, en dat is een bodemprijs. Goedkoper kunnen ze het gewoon niet maken.
En de energiecowboys die roepen: stap over naar ons, want dan kun je honderden euro's per jaar besparen, dat zijn pas echte leugenaars. Zo'n grote besparing is niet mogelijk. Hoogstens enkele tientjes per jaar, meer kan dat niet zijn.

liefhebber

Citaat van: loebaske op 27 oktober 2014, 14:05:15 PM
Had het deze morgen al gehoord op de radio....
en dat is nog niet alles, als je bedenk dat zonnepanelen meer
milieu bevuilend is dan asbest....is nog niet het topje van de ijsberg
waar we voor staan....

Er is meer energie nodig om zonnepanelen te produceren, dan dat ze ooit kunnen opbrengen aan elektriciteit.
 

Doornroosje

Citaat van: Klaas Zondervan op 28 oktober 2014, 14:20:55 PM
Citaat van: just4fun op 28 oktober 2014, 14:06:09 PM
Als de particulier dat kan, dan stuikt onze energielobby in elkaar en zo ook de prijs.
Hier schets je echt een totaal vals beeld. Je doet alsof de "energielobby" (wat is dat eigenlijk?) ons het vel over de neus haalt. Het is juist de overheid die dat doet. Van de ongeveer 20 cent die je als particulier voor een kWh betaalt bestaat driekwart uit belastingen. Blijft over 5 à 6 cent als kale prijs, en dat is een bodemprijs. Goedkoper kunnen ze het gewoon niet maken.En de energiecowboys die roepen: stap over naar ons, want dan kun je honderden euro's per jaar besparen, dat zijn pas echte leugenaars. Zo'n grote besparing is niet mogelijk. Hoogstens enkele tientjes per jaar, meer kan dat niet zijn.

Gezien de megawinsten die de energiereuzen maken in combinatie met de exhuberante bonii die de bazen per maand opstrijken, is er volgens mij nog veel plaats voor verbetering.

Klaas Zondervan

De megawinsten komen echt niet van de particuliere verbruikers. Die halen ze bij de grootindustrieën die in één uur meer kilowatturen binnenslokken dan jij in een heel jaar.

janieburton

Citaat van: Peter op 27 oktober 2014, 14:00:47 PM
Ik denk dat we langzaam aan moeten beginnen met onze (modelloks te beperken tot stoom en dieselloks, en deze dan ook nog eens
met die brandstoffen te laten rijden.
Daarstraks op het nieuws (VTM om 13.00) Volgend jaar gaat de stroomprijs met 30 % stijgen om de put van 1,8 miljard te vullen die ze door het kwistig uitdelen van groene stroom certifikaten hebben geslagen. Ja, ja  (niet politiek bedoeld >:( >:( >:( ;))

Persoonlijk vind ik dat diegene die zonnepanelen hebben geplaatst en zo groene stroom certificaten hebben ontvangen en zo veel geld in hun zak hebben gestoken dat die de "put" moeten vullen en dat diegene die geen zonnepanelen konden of niet wilden plaatsen niet moeten opdraaien voor die put.

Nu het zijn niet alleen particulieren die boter op hun hoofd hebben maar ook bedrijven: Het dak van VTM staat vol met zonnepanelen, ik kan mij niet meer herinneren hoeveel zij produceren maar als die voor dat volume ook groene stroom certificaten krijgen dat zal wel meer dan 10X het bedrag zijn dat een particulier ontvangt.

Idem voor een bedrijf in de Antwerpse haven, ik dacht dat de daken van de Katoennatie ook volstonden, kassa,kassa.

En als ik mij niet vergis doet de NMBS ook mee, en staan er ook een groot aantal  zonnepanelen op de overkapping/tunnel/tunnelgallerij langs de E19 naar Breda, ook kassa kassa.

Nog vele andere bedrijven hebben ze geplaatst zonder in het nieuws te komen.

Zij ontvingen allemaal groene stroomcertificaten zodus zou het normaal zijn dat zij die meerprijs ophoesten
 

modelbaanHO

Citaat van: janieburton op 28 oktober 2014, 17:14:05 PM
En als ik mij niet vergis doet de NMBS ook mee, en staan er ook een groot aantal  zonnepanelen op de overkapping/tunnel/tunnelgallerij langs de E19 naar Breda, ook kassa kassa.

Dat is een project van de gemeenten Brasschaat en Schoten. De NMBS heeft daar niets mee te maken tenzij ze geld zou krijgen voor het feit dat die panelen op "hun" overkapping ligt (als die al van de NMBS zou zijn.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

janieburton

Citaat van: modelbaanHO op 28 oktober 2014, 17:21:16 PM
Citaat van: janieburton op 28 oktober 2014, 17:14:05 PM
En als ik mij niet vergis doet de NMBS ook mee, en staan er ook een groot aantal  zonnepanelen op de overkapping/tunnel/tunnelgallerij langs de E19 naar Breda, ook kassa kassa.

Dat is een project van de gemeenten Brasschaat en Schoten. De NMBS heeft daar niets mee te maken tenzij ze geld zou krijgen voor het feit dat die panelen op "hun" overkapping ligt (als die al van de NMBS zou zijn.

Dacht in de reportage op Een gehoord te hebben dat ze ook elektriciteit van die zonnepanelen gebruiken en als ze in Brasschaat en Schoten de lusten hebben van di zonnepanelen dan moeten ze maar ook de lasten dragen.
 

Havoc

Citaat van: Kautenbach op 27 oktober 2014, 17:19:34 PM
n generator op t net aansluiten wel!! raar hoor, kijk eens in Duitsland, daar kunnen ze de stroom intussen niet meer kwijt en daalt de prijs ???

Als het waait, anders moeten ze stevig importeren van Frankrijk... Toch wel eigenaardig dat het net die landen zijn waar veel ventilatoren staan de electriciteit het duurste is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

had vroeger ook een aanvraag gedaan voor off grid maar inderdaad "het mag niet"
of het mag wel als je volledig off grid gaat zonder net verbinding als je niet genoeg stroom meer hebt in de accu's
caravan en schepen mogen dit wel hebben
het mooie daar van was dat ik off grid wilde ik maar de helft van de panelen nodig zou hebben om aan de behoefte te voorzien
dus daar wringt eigenlijk het schoentje bij de leveranciers en niet dat het niet mag
ze verkopen je dan maar een 12 tal panelen in plaats van nu de 24 of meer stuks
als je begint met 4 panelen en een accu dan kan je elk jaar 2 panelen bijkopen en een nieuwe accu
kostprijs is lager en het is meer gespreid dus beter te betalen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Pieterbaas

Wij hebben ook zitten kijken om zonnepanelen voor eigen gebruik te plaatsen. Maar in campings heb je ze toch ook? ook kleine windmolens en dergelijke. Wij gaan toch een generator zetten al was het maar om de kachel aan te laten, en ondertussen hebben we al verschillende kleinere zonnepaneeltjes met een soort looplamp die kan worden opgeladen. Er zit zo'n cigarettenaanstekerstopkontakt aan.