Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Poging tot sporenplan (deel 2)

Gestart door Nonkelronnie, 30 april 2006, 15:15:45 PM

Tom

Mischien kan je de boel omdraaien.
De peronsporen iets eerder laten afdraaien en op de plaats waar je opstelsporen zijn je perons schuin naar benden laten lopen tot bij de hoek om dan je bocht de andere kan te laten opdraaien.
En dan je opstel sporen en etc. op de plaats leggen waar nu je peron is.
Voordeel is denk ik dat je lange rechte perons kunt heeben doordat je je peronsporen in een rechte lijn schuin naar benden loopt.

Begrijp je?
Tom

Nonkelronnie

Volg ik helemaal. Zal ik proberen

edit: Nog eens aan het tekenen geweest, met de raad van Tom & Gerolf in het achterhoofd.

@Tom, als ik de perrons rechtdoor liet lopen schuin naar onder, dan bleef er weinig plaats over voor mijn opstelsporen/rangeergebied. Maar ik bekijk het nog eens, wie weet met wat draaien en keren lukt het toch beter dan gedacht

De perrons zijn veel langer geworden, met een minimumlengte van boven de 2m (langste perron zou iets van een 3m lang moeten zijn)



Nog suggesties, praktische opmerkingen?
Wat vinden jullie ervan?

Gerolf

Het begint er zeker realistischer uit te zien.
Praktisch: alles binnen handbereik? Wat doe je als er ergens een trein stilvalt of ontspoort? (Hoe lang zijn je armen [;)] )
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

zou moeten lukken, mijn armen zijn aan de lange kant (ben 1m93) dus dat komt wel snor.
Nu druk werk aant zoeken, om te beginnen geld verdienen om te kunnen beginnen aan mijn baan

55erke


Mooi spoorplan , veel rangeermogelijkheden[;)]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie
(ben 1m93)
... dus niet moeilijk te vinden in Mechelen of - eerder nog - in Mortsel [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie
(ben 1m93)
... dus niet moeilijk te vinden in Mechelen of - eerder nog - in Mortsel [8D]



ik kan nie volgen [:I]

Gerolf

simpel: met je lengte val je op bij de MSM-tentoonstelling in Mechelen, of eerder nog, bij MTD (=Mortsel) [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

Welke data zijn dat?
Als 'k kan komen, dan kom'k zeker af

Gerolf

MTD: 23 en 24 september.
Nekkerhal: 21 en 22 oktober.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

MTD: 23 en 24 september.
Nekkerhal: 21 en 22 oktober.



Ideaal

stefanic

Sta me toe een suggestie te doen bij je laatste -overigens erg geslaagde- plan, Nonkelronnie.

Ik zou het doodlopende spoor, boven je havenbundel 6, met een wissel aansluiten op het spoor dat van je bundel 1 komt en daar toch al rakelings langsscheert. Dit maakt het mogelijk tussen al je bundels te rangeren zonder over je hoofdsporen te moeten zodat je tijdens de rangeerbezigheden andere treinen rustig kan laten rondjes rijden (ik dacht toch dat dit rondrijden ging kunnen).

Ook zou ik het spoor, net links van je bundel 1 via een extra zijspoor laten aansluiten vlak achter je perron. Je zou natuurlijk ook de 2 enkele wissels daar kunnen vervangen door ??n kruiswissel, maar dan ga je voor een gewone rangeerbeweging naar het onderste doodspoor toch ook weer over de hoofdlijn...
Dan kan je met een goederentrein ineens de hoofdlijn oprijden naar beneden toe. Naar boven/rechts toe gaat dit al met je laatste plan.

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Nonkelronnie

Je hebt helemaal gelijk, Stefanic.

Ik heb er vorig weekend nog wat mee geprutst, en der kon idd wat vereenvoudigd worden.
Heb ook mijn opstelsporen voor locs (loc-depot) wat simpeler gemaakt.
Rechts aan het transportbedrijf nog 2 sporen bijgemaakt waar rangeerlocs kunnen wachten om ingezet te worden, of gewoon geparkeerd 's avonds.

De opmerking die je maakt om uitwijkspoor boven 6 te verbinden met uitwijkspoor van 1 is op zich goed, maar ik had beide zones graag gescheiden gehouden.
Het nieuwe plan ziet er dan als volgt uit, de invulling (haven, station, dok, etc ...) blijft zoals op vorige plannen


Havoc

I heb alleen bedenkingen bij de wisselknoop rechts van je station (net boven de "6".

Als je de sporen van onderaan door het station (de 2 sporen dichtste bij het station), dan gaat het redelijk goed. Maar dan kom je plots zijdeling in een wisselstraat. Dus moeten je doorgaande treinen door enkele engelse wissels in afbuigende stand.

Ik zou eerst de doorgaande sporen van aan het perron verbinden met de rechte wissel en engelse wissel uiterst rechts in de doorgaande lijn. Dan de het derde perron erop aansluiten en op dat stuk spoor de andere met zo weinig mogelijk wissels.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door Havoc

I heb alleen bedenkingen bij de wisselknoop rechts van je station (net boven de "6".

Als je de sporen van onderaan door het station (de 2 sporen dichtste bij het station), dan gaat het redelijk goed. Maar dan kom je plots zijdeling in een wisselstraat. Dus moeten je doorgaande treinen door enkele engelse wissels in afbuigende stand.

Ik zou eerst de doorgaande sporen van aan het perron verbinden met de rechte wissel en engelse wissel uiterst rechts in de doorgaande lijn. Dan de het derde perron erop aansluiten en op dat stuk spoor de andere met zo weinig mogelijk wissels.



Ik ga het 5 keer moeten lezen om te kunnen volgen, maar ik probeer het onmiddelijk

edit: bon, ik ben mee en heb wat aangepast. Zo is het idd mogelijk om nog langere perrons te maken, maar de wisselstraat wordt natuurlijk minder indrukwekkend. Maar misschien was die wel nodeloos ingewikkeld geworden


edit2: Zo kunnen treinen van het havengebied/transportgebouw 6/4 wel niet meer rechtstreeks in mijn opstelbundel geraken.
Vraag is natuurlijk: moet dit wel kunnen?