Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Poging tot sporenplan (deel 2)

Gestart door Nonkelronnie, 30 april 2006, 15:15:45 PM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie

Is er hier iemand goed in het omgooien van een bepaalde structuur zodat de ruimte optimaal benut wordt?

Dat je die vraag stelt vind ik op zich al een hele omgooi.
Geef ons eens de afmetingen van de beschikbare ruimte .. misschien ontstaat er iets moois [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie

Is er hier iemand goed in het omgooien van een bepaalde structuur zodat de ruimte optimaal benut wordt?

Dat je die vraag stelt vind ik op zich al een hele omgooi.
Geef ons eens de afmetingen van de beschikbare ruimte .. misschien ontstaat er iets moois [:p]



ruimte is groot genoeg om nog mooi rond te kunnen
De kamer is groter (6m op 5,5m), maar om overal goed bij te kunnen beperk ik de oppervlakte die beschikbaar is tot 5m x 4m, maar ik wil niet de volledige ruimte innemen met een rondgaande baan met een open ruimte in het midden, daarom dat mijn voorkeur uitgaat naar een L-vorm van 4m x 5m, met als breedte overal maximum 1,20m
Ik ben 1,90m groot, dus heb wa langere armen, maar ik wil makkelijk kunnen werken, daarom dat ik als maximum breedte 1,20m gebruik

Gerolf

Als ik het goed begrijp maak je niet graag gebruik van toegangsluiken (omwille van je lengte?) Dan is zelfs 1m20 best wel ver om comfortabel te kunnen werken, hoor!

Verder, je wensen voor de baan zelf:
- reizigers-kopstation
- locbehandeling
- doorgaand goederenstation, rangeerterrein
- schaduwstation
- enkelsporig? dubbelsporig?
- ...?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Ik begrijp dat Ruben langs alle zijden rond zijn baan wil kunnen lopen. Op die manier is 120 cm natuurlijk wel comfortabel.
Als alles langs de wanden ligt krijg je natuurlijk wel meer lengte, maar dan is 120 cm uiteraard te breed (zonder luiken).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

citaat:
Geplaatst door doomslu

Ik begrijp dat Ruben langs alle zijden rond zijn baan wil kunnen lopen. Op die manier is 120 cm natuurlijk wel comfortabel.
Als alles langs de wanden ligt krijg je natuurlijk wel meer lengte, maar dan is 120 cm uiteraard te breed (zonder luiken).

Ik had zijn boodschappen verkeerd ge?nterpreteerd. Je hebt gelijk, Luc.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Als ik het goed begrijp maak je niet graag gebruik van toegangsluiken (omwille van je lengte?) Dan is zelfs 1m20 best wel ver om comfortabel te kunnen werken, hoor!

Verder, je wensen voor de baan zelf:
- reizigers-kopstation
- locbehandeling
- doorgaand goederenstation, rangeerterrein
- schaduwstation
- enkelsporig? dubbelsporig?
- ...?



eerst en vooral, had die breedte idd een beetje ongelukkig verwonderd, sorry daarvoor

Bon, mijn wensen voor de baan:
- een reizigers-kopstation met een 6tal sporen(met indien mogelijk een uitwijkbundel om treinsamenstellingen te maken (en daarna klaar te zetten aan de perrons))
- een havengebied met goederentrafiek (ik vind die fotos van waterpartijen op modelbanen altijd zo mooi, dat ik er zelf ook 1 wil)
- een industrie-aftakking die af en toe door kleinere goederentreinen bezocht wordt)
- een dubbelsporig traject doorheen mijn landschap, zodat goederentreinen en reizigerstreinen ongehinderd het landschap kunnen doorkruisen zonder te moeten wachten in stations om elkaar te kunnen kruisen. Mijn 1e baanplan was gedeeltelijk enkelsporig omdat ik de ruimte niet had voor dubbelspoor omdat ik een rondgaand traject wilde realiseren, wat eigenlijk niet kon op die kleine oppervlakte.
Nu ik de rondgang wil realiseren door 2 klimspiralen (elk aan 1 kant van de baan) kan een dubbelsporige baan er wel vanaf
- een schaduwstation dat ligt onder de baan, dus op een oppervlakte van 5m x 1,2m, dat bereikt wordt via 2 klimspiralen
- ik wil een hedendaagse situaties uitbeelden, dus tijdperk V
- indien mogelijk net voor (of achter, het is maar hoe je het bekijkt) een van de klimspiralen een klein doorgaand stationnetje dat bedient wordt door korte L-treinen

Gerolf

Even wat getekend ...



blauw = verdoken, groen is schaduwstation, zwart is zichtbaar.
De inritten van stations zijn uiteraard voor verbetering vatbaar ...
De twee niveaus zou ik op zo'n 50 cm van elkaar leggen, de bovenste op vb 150cm.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

@Gerolf,hoe doe je het toch,hoe doe je het toch??Prachtig man!![:p][;)]

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Even wat getekend ...

blauw = verdoken, groen is schaduwstation, zwart is zichtbaar.
De inritten van stations zijn uiteraard voor verbetering vatbaar ...
De twee niveaus zou ik op zo'n 50 cm van elkaar leggen, de bovenste op vb 150cm.



Eerst en vooral, bedankt voor de tijd die je erin steekt om een sporenplanbeginner wat idee?n te geven

heb even goe moeten kijken om te snappen hoe ik het moest zien, maar tis gelukt, ik snap het nu, denk ik
die vierkantjes zijn toch 0,5 x 0,5 m ee?
Even een technisch vraagje, welk programma gebruik je daarvoor?

Als ik het goed begrijp zijn er 2 klimspiralen. 1 die de niveaus +1,0 bedient (die onderste) en 1 klimspiraal die het schaduwstation en niveau 0 (middelste niveau bedient), juist?

Door die 3 niveaus wordt er een zeer grote rijafstand bereikt, wat wel mooi meegenomen is
Die ligging van het kopstation (weggehaald uit die hoek) daar had ik nog niet aangedacht

Het 'nadeel' van deze baan vind ik de 2 niveaus die moeten voorzien worden van scenery en sporen.
Voor mijn eerste baan zou ik liever met een kleiner project van start gaan

Ik sleutel in de loop van de dag nog wat voort met mijn plan.
Vindt het wel leuk om geholpen te worden door echte ervaren 'rotten' in het vak.

Gerolf

De vierkantjes staan inderdaad op 50cm, de schets is getekend met CorelDraw.
Door de twee niveaus heb je inderdaad meer oppervlak om te bebouwen, maar op het middenniveau (het onderste is voor het schaduwstation) verlies je weer wat ruimte door de opgaande spiraal. Die kan je door een heuvel flankeren, maar eigenlijk net zo goed een achtergrondplaat ertegen zetten.
Het plan biedt een stuk grotere baan voor dezelfde ruimte, maar is natuurlijk ook lastiger om te bouwen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Nonkelronnie

Examens zijn gedaan, dus heb ik weer tijd om voort te werken aan mijn sporenplan.

Eerst en vooral Wim, je hebt volkomen gelijk, dat zou niet gaan.

Ik heb alle reacties nog eens doorgelezen, en alles nog eens omgegooid.
Ik ben vertrokken van het rechtse plan van Gerolf, dus niet in 3 niveaus, omdat dit voor een 1e project te groot lijkt.
Het bovenste niveau met kopstation heb ik laten vallen. Het idee van een kopstation ook, omdat het op deze kleine ruimte niet tot zijn recht kan komen
De L-vorm heb ik wel gespiegeld (lange been naar rechts, korte been naar onder, omdat dit in de kamer veel beter zou uitkomen

Mijn nieuw plan ziet er nu als volgt uit:


Een korte beschrijving:
- doorgaand station met 3 perrons (2lange voor IC, 1 korte voor L-treinen).
- station heeft een rangeergebied met 3 opstelsporen en 1 uitwijkspoor.
- Vanuit de opstelsporen bereik je ook de loskoer, en het locdepot
- een havengebied met 3 sporen waar containers kunnen geladen worden op treinen
- een transportbedrijf met 2 laadsporen
edit: - klimspiralen hebben straal van 543mm (binnenste) en 604mm (buitenste)

Dit alles moet zich gaan afspelen in tijdperk V, dubbelsporig.
Onder dit plan ligt een schaduwstation, net zoals Gerolf dat zo mooi getekend heeft.

Zoals jullie zien is er bovenaan nog een wissel waar nog een stuk kan aangebreid worden, maar ik weet (niet/nog niet) wat ik daaraan kan/zal  hangen.

Suggesties en opmerkingen zijn zoals steeds zeer welkom!!!

Tom

Dat ziet er al heel mooi uit. [^]
Die wissel zou ik weglaten en daar niets van sporen leggen zodat er nog wat plaats is voor randgebouwen.
Tom

Gerolf

Mooi ontwerp met heel wat spel- en scenerymogelijkheden, Nonkeltje!
E?n bedenking: zijn je stationssporen niet al te kort?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

Gerolf, ik zal dit weekend eens kijken of ik ze langer kan krijgen, en mijn opstelsporen ook