Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Poging tot sporenplan (deel 2)

Gestart door Nonkelronnie, 30 april 2006, 15:15:45 PM

Nonkelronnie

Ik heb alles eens goed laten bezinken (vorig voorstel zie topic "Jullie Visie op mijn nieuw sporenplan), en heb het idee om een rondgaand spoor te maken laten varen.
Mijn nieuwe plan ziet er dan als volgt uit:

Afmetingen:
imghttp://img.villagephotos.com/p/2004-7/775541/afmetingen3B.JPG/img

Bovenaan:
imghttp://img.villagephotos.com/p/2004-7/775541/3BKopstationBoven.jpg/img

Bovenaan aangekleed:
   Legende:
   Rood: station
   Grijs: perron
   Groen: scenery en stadsomgeving
   Blauw: dokken
   Geel: industrieterrein
imghttp://img.villagephotos.com/p/2004-7/775541/3BKopstationBovenBPA.jpg/img


Schaduwstation Onderaan:
imghttp://img.villagephotos.com/p/2004-7/775541/3BKopstationOnder.jpg/img

Zoals jullie zien zijn er 2 klimspiralen voorzien, zo kan ik toch een rondgang realiseren via het onderliggende schaduwstation.
Het schaduwstation is op de groei berekend, waarmee ik bedoel dat het niet de bedoeling is dat alle 11 opstelsporen er direct zouden komen.

Graag jullie reacties, opmerkingen, vragen, dingen waar ik misschien nog niet aan gedacht heb, praktische hulp, ...
Alle feedback is welkom

dank bij voorbaat

ERVIN

Mooi plan nonkeltje,waarop heel wat mogelijkheden zijn om echt realistisch te rangeren,en je hebt net als ik een kopstation,met een knappe wisselstraat en een uitwijkbundel,dit is vooral interessant omdat je dan je reizigerstreinen daar naartoe kan rangeren,net als in Oostende,dus ook hier weer veel rangeren.
Voor mij is dit een heel mooi plan waarmee heel veel speelmogelijkheden van toepassing zijn,en het is vooral een baan die niet gaat vervelen.[;)]

Prima!![:p]

loco

Nonkel,
Het is misschien niet zo mooi van mij, maar ik hou niet zo van rechte lijnen. Vooral de Horizontale en vertikale benadering en de cirkel(s) komen bij mij te strak over. Persoonlijk hou ik meer van gecontroleerde chaos op de zichtbare delen. Daarmee bedoel ik dat je een beetje onevenwicht moet cre?ren. Vreemd genoeg komt dit dan ook natuurlijker over.
Stel dat je het sporenplan in zijn geheel 5 graden draait, dan krijg je al een totaal andere indruk. De horizontale en vertikale structuur verdwijnt. Leg ook alle sporen niet perfect evenwijdig, maar laat ze een beetje uit elkaar of naar elkaar toe lopen. Of leg ook het ene spoor iets hoger of lager dan het ander gedeelte van de baan. Bogen moeten ook geen perfecte delen van cirkels zijn, maar kunnen een parabool volgen. Leg sporen eventueel ook met verkanting.
Deze opmerking geldt niet voor onzichtbare gedeelten. Daar moet het perfect lopen, om risico's op ontsporen maximaal te ontlopen.
Eigenlijk bedoel ik dat je een baan levendig moet maken, en dat is perfect mogelijk met het plan dat je ons voorlegt.
Loco

Havoc

Een kopstation, mijn droom. Prachtig, veel beweging maar vraagt veel plaats om goed tot zijn recht te komen.

Wat ik niet goed zie is hoe je de treinen terug buiten krijgt. Je kan de loc die ingesloten is niet omrijden, en je hebt geen uithaalspoor voor een volledige trein buiten te rijden en daar de loc om te rijden. Tezij ik iets mis uiteraard.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ERVIN

@Havoc,ik zie 2 sporen langs de stationszijde die wel treinen naar een opstelbundel kunnen leiden,de andere sporen moeten dan wel treinen zijn met stuurstandrijtuigen,Thalyssen,of motorstellen.


Zoals je ziet heb ik op mijn kopstation ook geen opstelsporen waar ik een trein kan plaatsen,op een ander deel van mijn baan natuurlijk wel,ik heb op het einde van elk doodlopend spoor in mijn kopstation,ontkoppelrails geplaatst,daar kan de loc dan ontkoppeld worden en kunnen de wagons door een andere loc opgepikt worden,als deze rijtuigen dan weg zijn,kan de loc die is blijven staan weer andere rijtuigen aankoppelen van een andere trein die net is binnengekomen,enz...[;)]

@loco,ieder zijn zin natuurlijk,maar ik hou dan net weer wel van strakgelegde sporen,ik veroorzaak chaos op mijn baan door ingewikkelde wisselstraten te maken,waardoor de trein dan echte slingers door maakt,maar zoals ik al zei,ieder zijn persoonlijke mening h?.[;)]

Havoc

citaat:
wel,ik heb op het einde van elk doodlopend spoor in mijn kopstation,ontkoppelrails geplaatst,daar kan de loc dan ontkoppeld worden en kunnen de wagons door een andere loc opgepikt worden,als deze rijtuigen dan weg zijn,kan de loc die is blijven staan weer andere rijtuigen aankoppelen van een andere trein die net is binnengekomen,enz...


Kan ook uiteraard. Vraagt wel feilloos ontkoppelen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Nonkelronnie

@ERVIN, bedankt voor het compliment. Dat kopstation wil ik echt, want als je dit constant ziet in je eigen stad, dan wil je dat toch in miniatuur weergeven.

@ERVIN en Johan, Ik besef inderdaad dat locomotieven in mijn kopstation komen vast te zitten. Ontkoppelrails zoals ERVIN zijn een mogelijkheid, maar het probleem stelt zich eigenlijk in het feit dat het kopstation een aparte uitsprong is in mijn baanplan.Graag wil ik een uitwijkbundel die in het verlengde ligt van het kopstation, net zoals in Oostende (dus op het plan er pal boven) maar dan kom ik:
a: constant met rangeerbewegingen over mijn dubbelsporig traject waar goederentreinen volop zullen passeren
b: met mijn uitwijkbundel bovenop mijn klimspiraal

Zien jullie mogelijkheden om een uitwijkbundel te realiseren die met deze problemen komaf maakt,  binnen de gegeven oppervlakte? Ik heb me er al suf over gepiekerd, maar ik zie het niet.

@loco, ik versta wat je bedoelt. Dat onevenwicht wil ik best eens proberen, ik zie wat ik ermee kan doen. Bedankt voor de tip.

Gerolf

De perrons zijn vrij kort in je kopstation.
Heb je mogelijkheden om extra ruimte te benutten?
Al eens gedacht aan een meerverdieps-baan?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

De perrons zijn vrij kort in je kopstation.
Heb je mogelijkheden om extra ruimte te benutten?
Al eens gedacht aan een meerverdieps-baan?



nog nie echt concreet over nagedacht, nee
Heb er wel 1 zien staan in MSM 40, maar wordt da dan niet een enorm bombastische opstellling?

kun je een schetsje maken van je idee?

bedankt alvast voor de hulp

@ERVIN, hoe lang zijn jouw kopstationperrons en -sporen?

Tom

Ik dacht 2.5m als ik het goed heb.
Tom

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie



@ERVIN, hoe lang zijn jouw kopstationperrons en -sporen?



Hoi Nonkeltje,mijn perrons zijn 2.50m lang,de sporen ook,bij het buiten rijden volgen direct de bochten,zie mijn foto's.[;)]

eibtrain

Ruben,

H??l mooi bezinksel! ik heb enkel mijn vragen bij je klimspiraal. Ik zou deze toch nog iets ruimer maken. Afgaande op de maten die je opgegeven hebt kom ik uit op een diameter van +/- 65cm, wat toch behoorlijk nipt is.Ik zou een minimum van 85cm aanhouden om alle moeilijkheden te voorkomen. je hebt er in ieder geval toch de ruimte voor en geloof me vrij, het voorkomt veel moeilijkheden.
Indien dit zo is mag je deze opmerking natuurlijk negeren en zijn mijn ogen niet zo best meer.

Rik

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door eibtrain

Ruben,

H??l mooi bezinksel! ik heb enkel mijn vragen bij je klimspiraal. Ik zou deze toch nog iets ruimer maken. Afgaande op de maten die je opgegeven hebt kom ik uit op een diameter van +/- 65cm, wat toch behoorlijk nipt is.Ik zou een minimum van 85cm aanhouden om alle moeilijkheden te voorkomen. je hebt er in ieder geval toch de ruimte voor en geloof me vrij, het voorkomt veel moeilijkheden.
Indien dit zo is mag je deze opmerking natuurlijk negeren en zijn mijn ogen niet zo best meer.

Rik




Ik gebruikte hier bochten van het type R2 van Roco voor. Deze zouden een diameter moeten realiseren van +- 1m, als ik de doos mag geloven.
Mogelijk is mijn maataanduiding (1,2m) niet volledig op schaal.
Mijn excuses daarvoor [;)]

ysbeer

1 METER voor een klimspiraal is de absolute minimum diam.
Anders komt de helft van je treinen alleen als losse lok boven.
probeer 125 a 140 te halen,later zul je er blij mee zijn.
Ik zou(en heb ook)flex rails gebruiken en niet de massieve bochten
veel minder lassen en een soepeler overgang van plat naar klim.
is echt niet moeilijker dan lossen bochten.
raad daar voor nodig vraag maar

wim

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door ysbeer

1 METER voor een klimspiraal is de absolute minimum diam.
Anders komt de helft van je treinen alleen als losse lok boven.
probeer 125 a 140 te halen,later zul je er blij mee zijn.
Ik zou(en heb ook)flex rails gebruiken en niet de massieve bochten
veel minder lassen en een soepeler overgang van plat naar klim.
is echt niet moeilijker dan lossen bochten.
raad daar voor nodig vraag maar

wim



bedankt voor de raad.
Ik zal er bij de bouw van mijn klimspiralen, en de rest van mijn baan zeker rekening mee houden.
Ik probeer mijn plan nu om te vormen naar een minimum-diameter van 125. Links is dat geen probleem, omdat ik daar mooi aan de rand begin, maar rechts kan ik niet weg.
Is er hier iemand goed in het omgooien van een bepaalde structuur zodat de ruimte optimaal benut wordt?