Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

We gaan de trein een mooi plaatsje geven

Gestart door Terrie, 01 oktober 2014, 14:00:58 PM

Terrie

Wij hebben de knoop doorgehakt. Nadat al jaren lang alle plaats wordt ingenomen door de treinen, hebben we besloten om het huis te vergroten.

Momenteel hebben we een mooi dorp op de zolder, maar eigenlijk is dat niet echt een goede plaats. In de zomer is het er veels te warm, in de winter te koud. Daarbij moet je naar boven via een inschuifbare zoldertrap, zodat je nooit iemand durft voor te stellen om mee te gaan naar boven, terwijl we zo trots zijn op onze treinen.

Dan heb ik het nog niet over alle troep die we nu niet kunnen opruimen zoals zomerkleren in de winter, winterkleren in de zomer, slaapzakken, kampeergerief, oude schoolboeken en wat je nog allemaal normaal gezien op zolder bewaard. Iedere kast in iedere slaapkamer heeft zo zijn eigen bak met wat dingen in, maar het moeilijkst is te onthouden waar alles ligt.

Wat we willen doen is de living tegelijkertijd vergroten met een aanbouw. We zijn er nog niet uit of we die in hout of in steen gaan zetten, maar wel over 2 verdiepingen. De trein komt dan niet naast de living, maar op de 1ste verdieping, naast de slaapkamers. Het lijkt me echt fantastisch!

Ik kijk alleen wel wat op tegen die werken, er komt blijkbaar veel bij kijken en we werken allebei. Ik moet nog even zien hoe we alles moeten realiseren. Premies, bouwaanvraag, prijzen, we staan eigenlijk nog nergens maar we leven al wel op een wolkje nu we deze beslissing hebben genomen. Het moest er even uit!
8)

ward

Tof om te horen en ik denk ook wel de droom van iedere modelspoor(bouwer)..
Veel succes met het uitdokteren van alle plannen & dergelijke!

Grtz  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Stieven76

Hey Joke,

Veel succes met de verbouwingen! Wij gaan er hier begin volgend jaar ook aan beginnen. Onze oude achterbouw gaat weg en er wordt een nieuwe, grotere gezet. De zolder wordt dan afgewerkt tot onze slaapkamer, de andere kamers gerenoveerd voor de dochters en een nieuwe badkamer.
Voor een echte treinenkamer zal ik moeten wachten tot mijn oudste dochter van 9 het huis uit is, al mag dat van mij nog 20 jaar duren  ;D
In principe zou ik dan onze kleine kelder volledig ter beschikking krijgen. Niet groot maar toch genoeg om enkele modules en een knutsel/hobby ruimte te hebben.. Daar ben ik voorlopig dan al tevreden mee  ;)

Goed nadenken, tekenen, opzoeken en veel info vragen, zowel aan je architect als via andere kanalen. Er komt inderdaad veel bij kijken  :)

Heb je trouwens geen foto's van je huidige baan? Altijd leuk om te zien..

Doornroosje

Veel succes. Ik heb bijna hetzelfde gedaan. We woonden ook iets te klein en hebben dan maar de zolder afgebroken om op het gelijkvloers 2 fatsoenlijke verdiepingen op te bouwen. De eerste verdieping bestaat nu uit 3 slaapkamers, een centrale speelkamer, een grote badkamer en een groot terras. De zolder was volledig voor mij + ruimte om al de zolderspullen op weg te steken.

Ondertussen zijn we 4 jaar verder en is het meeste wel af, enkel het terras moet nog van planken en ballustrade voorzien worden. Het meeste werk heb ik zelf uitgevoerd, deels waarom het ook zo lang duurde.

Rangeerduivel

Ziet er een toffe evolutie uit Joke,
temeer daar je steeds spreekt over "wij",dus daar hoort in jouw geval ook je echtgenoot bij veronderstel ik.
Dat op zich is al iets waar de meeste modelspoorders alleen maar kunnen van dromen,
Komt er een treinteje bij ;geen gezaag,
ga je naar een beurs;geen gezaag
zit je uren op je treinkamer;geen gezaag
Alleen hopen dat je wederhelft strraks niet zaagt als jij te lang op het forum zit,want ook dat werkt verslavend!!! :D :D

;)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 01 oktober 2014, 18:04:59 PM

Alleen hopen dat je wederhelft strraks niet zaagt als jij te lang op het forum zit,want ook dat werkt verslavend!!! :D :D

;)
Ook dat is makkelijk te verhelpen hoor. ;) (zit er de laatste tijd ook wel weer veel meer op, maar soit, 't is al perioden minder geweest ook.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Pieterbaas

Leuk ! Goed plan! Als je trein op zolder staat breek dat toch de zin wat. Dat gevoel ken ik. In een gezin met kinderen heb je altijd te veel dingen die ook nog een plaatsje moeten krijgen, en dat is best op zolder. Ik zou dat ook niet anders willen.
Weet je al of je nu 1 of 2 verdiepingen gaat zetten? Je ziet zo'n aanbouw meer en meer in hout. Ik zou er nooit voor gekozen hebben, moest ik het resultaat niet hebben gezien bij vrienden van ons. Die hebben de dochter nu in huis met vriend en kindje uit zijn eerste huwelijk. Ze hadden maar een kleine living, zo'n typisch woonhuis met wel alles op en aan, maar met kleine kamers. Zij hebben over de hele achterkant van hun woning een houten aanbouw laten zetten. Is subliem, temeer omdat hun huis langs de voorkant een verdieping hoger staat dan aan de achterkant, en ze dus niet vanuit huis naar de tuin konden gaan. Nu is hun aanbouw boven hun tuin, met een deur en trap naar buiten. Dat is natuurlijk een grote winst. Maar waarom ik dat hier zet, is omdat zij ervoor hebben gekozen hun aanbouw in hout te realiseren, en dat zij nu absoluut geen extra verwarmingskosten of zo hebben. Ongelooflijk. Het is zo'n passieve aanbouw geworden, waarbij je dus zo goed als geen energie verbruikt. Wij hebben geen aanbouw nodig, maar moest ik het zetten, zou ik persoonlijk ook kiezen voor een houten aanbouw. Dan heb je trouwens ook niet dezelfde funderingen nodig.