Zurich... wat valt er te beleven op modelspoor ?

Gestart door Snobby Crash, 14 augustus 2014, 12:32:48 PM

Snobby Crash

Binnenkort moet ik voor mijn werk enkele dagen in Zurich zijn.
Weet er iemand of er in de buurt leuke modeltreinshops zijn, tentoonstellingen of
andere bezienswaardighede in de buurt die met treinen te maken hebben ?

Alvast bedankt !

Geert

Snobby Crash

Hey !

Terug van enkele dagen Zurich !!!
Modelspoorwinkels ben ik niet op zoek naar geweest, enkel in Lichtenstein ben ik toevallig op een modeltreinshop beland, maar voor de rest heb je in Zurich geen modelspoor nodig !

Er is namelijk een station in Zurich zoals ik er in mij hele leven geen meer zal zien !
Ongelooflijk wat je daar ziet ! Het aantal sporen is genummerd tot achteraan in de vijftig....
Er komen en gaan ongeveer een 1500 treinen per dag !

Ik heb even wat fotos genomen vanop een brug tussen de opstelsporen en het kopstation....
Ongelooflijk wat je daar te zien krijgt !!!!!

Elke 5 seconden zie je een trein rijden, ook goederentreinen ! En nog steeds zijn ze het station aan het uitbreiden ! Echt de max en ongelooflijk !!!!

Fotos staan nog op fototoestel, ik hoop er hier enkele mooie te plaatsen morgen !

Bekijk even via google earth het sporenplan en dit heb ik nog nooit gezien !!!!

Geert

PietB

Zwitserland is en blijft het treinenland bij uitstek.
Vooral het zuiden, in de Alpen vind je de mooiste banen.
Om er maar eens één te noemen de Rhatische Bahn, dat is werkelijk van de ene verbazing in de andere vallen.
Maar ook de Bernina express en Glacier express zijn trajecten met hele mooie scenery.

grt Piet.

Snobby Crash

Inderdaad Piet , maar wat je ziet in Zurich als treinfanaat is onbeschrijflijk !

Ben ook  het meer rond Zurich rondgereden en in elk klein dorpje zie je een station dat er beter uitziet dan het gemiddeld belgisch station... Is echt de moeite !

De watervallen op de Rijn in Schafhousen is een speciale uitstap.... Tot ik zag dat er ongeveer een 200m voor de waterval een dubbelsporig traject is aangelegd dat de Rijn oversteekt met een prachtige brug ! Echt niet te beschrijven !

Het ververoer,per spoor is in Zwitserland enorm goed geregeld en das dan, naar mijn mening, ook de reden dat de stad autoluw is....

Geert

Gerolf

Citaat van: Snobby Crash op 22 augustus 2014, 22:26:19 PMFotos staan nog op fototoestel, ik hoop er hier enkele mooie te plaatsen morgen !

ik ben in elk geval benieuwd  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

CiteerTot ik zag dat er ongeveer een 200m voor de waterval een dubbelsporig traject is aangelegd dat de Rijn oversteekt met een prachtige brug ! Echt niet te beschrijven !

Inderdaad,

Een wandeling over die spoorbrug/wandelbrug die bij over de waterval hangt is toch steeds weer een indrukwekkende belevenis, zeker als er op dat moment een trein (treinstel) over die brug rijdt.
Als je de wandelweg stroomafwaarts volgt is er nog een brug over de Rhein, niet zo indrukwekkend maar veel rustiger.
Ben je ook tot op de rots in het midden van de waterval geweest? Een onvergetelijke, en heel indrukwekkende belevenis. Heb dit helaas alleen moeten doen want mijn echtgenote was niet over te halen. Die bleef met een kop koffie op het terras van het restaurant zitten ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

Snobby Crash

Inderdaad Peter, ik ben tot op de rots geweest, alee, gevaren he....
Vandaar verschillende mooie foto's gemaakt.
Nadien heb ik gewandeld tot aan de spoorwegbrug en ook deze te voet overgestoken.
Echter foto's van op deze spoorwegbrug heb ik niet, daar mijn zoon met het fototoestel
auto's op de nabijgelegen parking aan het spotten was.....

Geert

Snobby Crash

Heb me een account aangemaakt op Photobucket, en de foto's station Zurich er op gezet.
Hopelijk doet de onderstaande link het.

Ik heb de foto's aangepast naar een kleiner formaat, indien er mensen zijn die bepaalde foto's
op origineel formaat willen stuur me gerust een mailtje en ik stuur je de gewenste foto's door !

Geert

http://s1283.photobucket.com/user/surfen007/embed/slideshow/Zurich%20Hauptbahnhof"

doomslu

Interessante en indrukwekkende beelden.
Het lijkt wel een grote modelspoorweg met al die kronkelende sporen en stevige hellingen.
Respecteren ze daar de minimale boogstralen en maximale hellingsgraad wel?  :o  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Snobby Crash

Neen Luc,  ik heb daar boogstralen gezien die je makkelijk terug kan vinden op de modelbaan... De hellingsgraad lijkt in het echt nog straffer dan op onze modelbanen...

Het is wel zo dat naar het kopstation enkel treinstellen rijden, maar dan ook soms lange treinen, die zonder moeite de hellingen overwinnen.

Leuk is om via google maps even via de sattelietbeelden dit enorme station te bekijken....

Zurich ligt aan een groot meer, langs beide zijden van dit meer lopen verschillende spoorlijnen...
pas nu begrijp ik dat er heel wat modelbouwers "iets" hebben met Zwitserland !!!

Geert

Gerolf

Je hebt je niet ingehouden met foto's maken  :o  ;D  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Stieven76

Zeer mooie foto's en een indrukwekkend station  ;D