Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Ervaringen met de Belgische detailhandel!

Gestart door Havoc, 11 augustus 2014, 12:23:53 PM

janieburton

Citaat van: Peter op 10 oktober 2014, 11:02:04 AM
Inderdaad.
Was gisteren op het nieuws. Dit zou een heffing zijn die de nieuwe regering zou invoeren. Hoeveel die taks zou bedragen is nog niet geweten.
Zullen moeten wachten op de regeringsverklaring volgende week dinsdag in het parlement.
Ben ook benieuwd

In welke nieuwsuitzending was dat?
 

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

Citaat van: Peter op 10 oktober 2014, 11:06:04 AM
VTM

Heb het nieuws van 19uur gezien maar herinner mij niet dat gehoord te hebben, of was het in het nieuws van 13uur?
 

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

Citaat van: Peter op 10 oktober 2014, 11:43:16 AM
Dacht dat het inderdaad om 13.00 was

In het nieuws van 19uur hebben ze niet daarover gezegd.

Ga eens zien of ik dat nieuws van 13uur niet kan herbekijken op hun website.
 

ACFI

Misschien had men het over de wijziging van btw berekening voor aankopen via internet.

http://ondernemingsdatabank.indicator.nl/btw/e_commercediensten__aankomende_btw_wijzigingen_/NLTATEAR_EU04210501/topArt

Vanaf volgend jaar moet je de btw berekenen op basis van de woonplaats van de klant en niet van de verkoper. Op die manier kan men de concurrentie tussen landen verminderen die spelen met de hoogte/laagte van de btw om zo bedrijven aan te trekken.

janieburton

#96
Citaat van: ACFI op 10 oktober 2014, 12:17:01 PM
Misschien had men het over de wijziging van btw berekening voor aankopen via internet.

http://ondernemingsdatabank.indicator.nl/btw/e_commercediensten__aankomende_btw_wijzigingen_/NLTATEAR_EU04210501/topArt

Vanaf volgend jaar moet je de btw berekenen op basis van de woonplaats van de klant en niet van de verkoper. Op die manier kan men de concurrentie tussen landen verminderen die spelen met de hoogte/laagte van de btw om zo bedrijven aan te trekken.

Is ergens wel logisch maar heb dan toch een wrang gevoel bij.

Kan je niet de link naar de volledige tekst plaatsen?
 

dirver

Aan de Belgen: het betreft een .NL website en aangezien wij Belgen een aantal jaren achterlopen gaat dat dus nog lang duren alvorens men het hier gaat doorvoeren.
En tegen dan hebben de Chinezen al lang een andere oplossing (alla European Warehouse ???).

Greets,
Met de (model)trein was je er geweest !!

raf

hier gaan ze weer iets anders proberen en dan krijgen ze weer van de europeese zooi op hun donder met een boete als gevolg en bla bla bla
al doen ze de btw op niet europeese handel dubbel dan nog blijft het in china goed koper

gr raf die weer een 200 tal ledjes besteld heeft
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Nog even iets over het onderwerp zelf.

Ik ou er ook de voorkeur aan geven bij de Belgische detailhandel te kopen maar we moeten ook eerlijk durven zijn.
Ik ga de nieuwe Piko E41 kopen. In Duitsland betaal ik voor dat model 89,00 euro en worden geen verzendkosten meer aangerekend.
In de goedkoopste Belgische winkel kost dit model 111,00 euro + 8,00 euro verzending.
Dat is een verschil van zo maar eventjes 30,00 euro op een lok die nog geen 100 euro kost. Dan is mijn keuze vlug gemaakt.

Ik weet ook niet waar het prijsverschil (ja, de verzending 8 euro) aan te wijten is. Rekend de verdeler dan echt zoveel meer? Is het BTW tarief dan zo verschillend? Kan er in deze tijd van Europa niet gewoon rechtstreeks besteld worden bij de producent? Voor die producent maakt de afstand geen verschil. Of ze van Sonneberg (voormalige DDR) naar Hamburg of Stüttgart versturen of naar bv. Antwerpen zal toch het verschil niet maken
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Dat zijn niet de enige,
Op de site van B-models kon ik een set RESwagons als partikulier niet bestellen,maar langs VBV om dan wel.
Je krijgt er gewoonweg geen account.
De reden daarvoor?

De winst voor VBV is daar niet bijgerekend,er staan zelfs geen prijzen vermeld,en als ze twee prijzen hanteren weet iedereen hoeveel de winkel er aan verdient,
en daar zit hem uiteraard dat prijsverschil.

;)

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

niet overdrijven: BTW verschil BE-DU is 1,6% (=1,21/1,19) Trouwens leveringen tussen handelaren worden altijd verrekend zonder BTW. Wat ik moet betalen aan BTW, mag ik aftrekken en wat ik ontvang aan BTW moet ik bijtellen in de BTW verrekening.
Buitenlandse BTW moet ik recupereren in het buitenland zelf, maar dat komt op hetzelfde neer.

Ik vermoed dat het prijsverschil van 30% dat Peter aanhaalt wel ergens anders zal zitten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: SuSke op 15 oktober 2014, 15:49:51 PM


Ik vermoed dat het prijsverschil van 30% dat Peter aanhaalt wel ergens anders zal zitten.
grotere korting bij grotere bestellingen !
Groeten Peter ;)

Havoc

Citaat van: ACFI op 10 oktober 2014, 12:17:01 PM
Misschien had men het over de wijziging van btw berekening voor aankopen via internet.

http://ondernemingsdatabank.indicator.nl/btw/e_commercediensten__aankomende_btw_wijzigingen_/NLTATEAR_EU04210501/topArt

Vanaf volgend jaar moet je de btw berekenen op basis van de woonplaats van de klant en niet van de verkoper. Op die manier kan men de concurrentie tussen landen verminderen die spelen met de hoogte/laagte van de btw om zo bedrijven aan te trekken.

Dat is toch al lang zo? Eenmaal een zekere omzet moet de internetwinkelier dat regelen. Daarom dat al die grotere internetwinkels lokale sites hebben. Bvb Conrad en Alternate hebben sindsdien een .be site.

Citaat van: Suskeniet overdrijven: BTW verschil BE-DU is 1,6% (=1,21/1,19)

En toch zijn de prijzen soms 100% verschillend.
Met vakantie voor onbepaalde duur.