Ervaringen met de Belgische detailhandel!

Gestart door Havoc, 11 augustus 2014, 12:23:53 PM

59erke

Probleem is dat het al jaren aansleept. Als ik kijk naar een jaar of 10 geleden dan vond je in elke stad wel ergens een kleinhandel voor electronica, ijzer en/of modelbouw. Nu zijn deze winkels allemaal verdwenen, enerzijds door de opkomst van de internetwinkels anderzijds door het feit dat deze winkels werden gerund door de eigenaars die ook al een dagje ouder werden en waar opvolging of overname niet altijd logisch was.

Ik denk dat of we nu allemaal op internet kopen of niet, we gaan niet kunnen verhinderen dat deze winkels blijven verdwijnen. Voor de nieuwe winkels met jongere eigenaars is het misschien een slechte zaak maar volgens mij kunnen ze dit perfect oplossen met goed uitgebouwde webshops (voorbeelden zijn olaerts en vroeger jocadis en zo zijn er nog meer). Als ze nu hun prijzen concurrentieel kunnen houden met het buitenland maken ze misschien nog een kans.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

janieburton

Citaat van: doomslu op 13 augustus 2014, 10:13:47 AM
Ik begrijp de frustratie en jullie hebben niet helemaal ongelijk maar bedenk dat als jullie voortaan alles in Duitsland gaan kopen, dat jullie dan over een paar jaar niet mogen gaan klagen dat er geen treinwinkel meer in de buurt is voor een praatje, een inlichting, een ontbrekend stukje spoor etc.

Je heb ook gelijk maar als je op dat stukje spoor dat je ontbreekt 4 weken moet wachten omdat de winkel het ook niet in stock heeft en je het via internet in Duitsland kan bestellen en je hebt het binnen de week per post thuis voor dezelfde prijs inclusief verzendkosten; als hier in België dan is de keuze rap gemaakt.

Dit topic gaat ruimer naar allerhande detailwinkels maar dit doet men denken aan het topic dat ik ooit heb gestart met de titel: " Wat is er mis met.....".

De kleine winkeliers en KMO's klagen steen en been maar als je service wilt dan krijg je dit in vele gevallen niet ttz service voor mij is ook leveren binnen een aannemelijke tijd" en geen 3 maanden of 6 maanden of 12 maanden. Ooit bij een winkelier een bestelling gedaan na 3 weken nog geen bericht ben langs gegaan en de uitleg was van de winkelier: "mijn totaliteit van mijn bestelling naar de firma toe is nog steeds geen 2500€, zolang ik geen 2500€ in bestellingen heb bestel ik niet want anders is de verzending van de bestelling niet gratis" hierop vroeg ik of hij mijn bestelling dan niet kon doorgeven en ik zou met plezier de verzendkosten van mijn bestelling wel willen betalen. Winkelier wou dit niet doen en ik heb dan terug thuis het besteld via het internet en had het binnen10 dagen via de post en ja 7 maand later heb ik een telefoontje gekregen dat het bestelde was binnen gekomen, ik heb vriendelijk bedankt en gezet dat het niet meer hoefde.
 

Huugooke

Juist iets aangekregen dat negen maanden geleden was besteld. Van een bevalling gesproken !

Peter

Het is niet altijd de fout van de handelaar, want ook de verdelers zijn nou niet bepaald.
Maar inderdaad, op veel buitenlandse webshops zie je direkt of er iets in voorraad is (en dan is het er ook daadwerkelijk) en niet zoals ik al een paar keer hier heb meeggemaakt (Goh het spijt ons maar het is net verkocht maar we zullen het bestellen (ja, ja, bestellen :'( :'())
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Huugooke op 18 september 2014, 15:57:19 PM
Juist iets aangekregen dat negen maanden geleden was besteld. Van een bevalling gesproken !
een goede dan wel te horen !  ;D
Groeten Peter ;)

Huugooke

Citaat van: Huugooke op 18 september 2014, 15:57:19 PM
Juist iets aangekregen dat negen maanden geleden was besteld. Van een bevalling gesproken !
Inderdaad niet de handelaar, dit keer de producent!

Havoc

Leuk dat dit weer bovenkomt, want het event dat dit getriggerd heeft is ondertussen een (slechte) soap aan het worden. Toen ik de eerste post geschreven heb stond het dus als volgt:

Citeer- wil eigenlijk wel een licentie W7 en ga dus naar de lokale pc-shop die dat op zijn website staan heeft als in stock. Kerel gaat kijken in zijn "stock" en zoals altijd is er dus niets. "Zal iets niet kloppen in de pc" Vraag me af of ze dat ook zeggen tegen de belastingsinspectie. Maar bestellen is geen probleem, ze leveren elke donderdag en het is dinsdag, dus vrijdag heb ik dat zeker. Niet eens nodig om een gsm nummer te geven of een voorschot. De zaterdag: "Tiens, dat was precies niet bij de levering... Geef misschien uw GSM nummer dat we u bellen als het toekomt". Dat was dus 1 maand geleden.

Vorige donderdag ben ik nog eens zelf gaan horen. Waarschijnlijk was hun telefoon stuk of zo. Enfin, de eerste kwispel weet niet waar het over gaat en gaat zijn collega halen. Die vind nergens iets... "Ja, als dat hier lang ligt verkopen we dat soms". Euh, jullie hadden mijn telefoonnummer gevraagd en gingen bellen... Allé, we zullen het bestellen en dinsdag zal het hier zijn (maandag zijn ze dicht). Gisteren ben ik niet kunnen gaan wegens te laat op het werk vertrokken en teveel file. Dus vandaag toch maar naar daar....

UITZONDERLIJK GESLOTEN.

Dus ik zal zaterdag eerst bellen voor ik voor de vierde of vijfde keer naar ginder rijdt. Ben benieuwd of het er zal zijn.

Kijk, ik heb nog iets anders voor de pc nodig en was van plan om daar te kijken of ze het hadden maar ik koop dat daar dus gewoon niet. Als ik dat 6 weken geleden op het net besteld had lag het al zeker 5 weken thuis.

Geef me nu eens één goede reden waarom ik nog naar daar zou gaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel


janieburton

Citaat van: Peter op 18 september 2014, 16:54:10 PM
Het is niet altijd de fout van de handelaar, want ook de verdelers zijn nou niet bepaald.
Maar inderdaad, op veel buitenlandse webshops zie je direkt of er iets in voorraad is (en dan is het er ook daadwerkelijk) en niet zoals ik al een paar keer hier heb meeggemaakt (Goh het spijt ons maar het is net verkocht maar we zullen het bestellen (ja, ja, bestellen :'( :'())

Neen, de verdelers zijn ook niet vrij van alle zonden maar het is raar dat de winkeliers zelf niet zelf op het internet bestellen(als wijze van klantenservice) als ze weten dat de verdeler niet kan leveren en liever de klant aan het lijntje houden.

Zijn de winkeliers zo dom dat ze niet willen begrijpen dat wij als klant het item ook via het internet kunnen bestellen
 

dirver

En dan heb je nog de "winkeliers" die alles zelf in China bestellen, het in aparte zakjes steken en de prijs X 5 doen om het op beurzen te verkopen.
Wat is dan de toegevoegde waarde van die "winkelier" ?
Met de (model)trein was je er geweest !!

Havoc

Citaat van: dirver op 19 september 2014, 14:24:03 PM
En dan heb je nog de "winkeliers" die alles zelf in China bestellen, het in aparte zakjes steken en de prijs X 5 doen om het op beurzen te verkopen.
Wat is dan de toegevoegde waarde van die "winkelier" ?


Dat ze voor jou de problemen met verzending, minimum aantallen en douane regelen. Die doen tenminste nog iets...

Nu, het is ook niet allemaal kommer en kwel. Onlangs bel iknaar een fotowinkel (neen Hugo, niet jouw 2-de verblijf :D ) met de vraag of ze maatbekers voor labo hadden. Kerel was niet zeker en is gaan kijken. Hadden nog enkele maar niet wat ik nodig had. Dan was het van "we kunnen dat wel bestellen, maar we doen dat niet veel meer en dat kan lang duren...". Nu ja, bedank de kerel en wil afleggen, maar dan zegt hij "je kan eigenlijk ook bij je apotheker gaan, die kunnen dat ook bestellen en je hebt die de volgende dag".

Kijk, dat is service. Die man verdient daar dus niks mee. Maar ik ben wel eerder daar te gaan kijken de dag dat ik iets nodig heb. Mag ook eens gezegd worden, er zijn er dus nog wel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: Havoc op 19 september 2014, 15:24:34 PM
Citaat van: dirver op 19 september 2014, 14:24:03 PM
En dan heb je nog de "winkeliers" die alles zelf in China bestellen, het in aparte zakjes steken en de prijs X 5 doen om het op beurzen te verkopen.
Wat is dan de toegevoegde waarde van die "winkelier" ?


Dat ze voor jou de problemen met verzending, minimum aantallen en douane regelen. Die doen tenminste nog iets...

Nu, het is ook niet allemaal kommer en kwel. Onlangs bel iknaar een fotowinkel (neen Hugo, niet jouw 2-de verblijf :D ) met de vraag of ze maatbekers voor labo hadden. Kerel was niet zeker en is gaan kijken. Hadden nog enkele maar niet wat ik nodig had. Dan was het van "we kunnen dat wel bestellen, maar we doen dat niet veel meer en dat kan lang duren...". Nu ja, bedank de kerel en wil afleggen, maar dan zegt hij "je kan eigenlijk ook bij je apotheker gaan, die kunnen dat ook bestellen en je hebt die de volgende dag".

Kijk, dat is service. Die man verdient daar dus niks mee. Maar ik ben wel eerder daar te gaan kijken de dag dat ik iets nodig heb. Mag ook eens gezegd worden, er zijn er dus nog wel.
Pft, mijn "2de verblijf" heeft dat gewoon staan!

Buikske

Woensdag avond om 23hr35 een smartphone besteld via internet.

Gisteren donderdag heeft postbode pakket gebracht om 9hr25.

Gratis levering en binnen10 uren.

Waarom zou ik mij nog moeten verplaatsen ?

Mgr

Olivier
 

janieburton

Citaat van: Havoc op 19 september 2014, 15:24:34 PM
Citaat van: dirver op 19 september 2014, 14:24:03 PM
En dan heb je nog de "winkeliers" die alles zelf in China bestellen, het in aparte zakjes steken en de prijs X 5 doen om het op beurzen te verkopen.
Wat is dan de toegevoegde waarde van die "winkelier" ?


Dat ze voor jou de problemen met verzending, minimum aantallen en douane regelen. Die doen tenminste nog iets...


Dat is juist en ja ze doen het X5 maar zoals je zegt die doen iets en je hebt geen problemen met de douane, ooit dikke problemen gehad met douane om een boek die ik aan 50% van de originele prijs had gekocht in het buitenland en ze hadden dat boek op het internet gevonden aan het dubbel van de prijs(de originele prijs) er was ook een boete bij voor om dat ik zogezegd "fraude" had gepleegd, nu alles is in orde gekomen maar heb de winkelier moeten contacteren die heeft een nieuwe factuur moeten opsturen en ik heb via mijn kredietkaartmaatschappij moeten bewijzen dat ik werkelijk die boek aan 50% van de prijs heb betaald. Heb nooit begrepen waarom de douane zo deed voor een boek. 
 

Havoc

Omdat het douane is. Ken iemand die voor zo grote aankopen de factuur in 2 stukken laat opmaken. Als de andere kant meewil kan dat maar de dag dat het verkeerd loopt heb je het wel vlaggen.

Trouwens -en dat heb ik van de douane zelf- sommige grote bedrijven hebben privé mensen zitten bij de douane om import van namaak te onderscheppen. Dus het is niet de douane die controleert maar privéfirma's! Dat is dan eerder voor medicijnen en luxe goederen denk ik maar toch.
Met vakantie voor onbepaalde duur.