Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Ervaringen met de Belgische detailhandel!

Gestart door Havoc, 11 augustus 2014, 12:23:53 PM

Rangeerduivel

Omdat de verzendkosten aan de klant doorgerekend worden,zoals Frans reeds zei,
en door/aangerekende bedragen zijn nu éénmaal BTW-plichtig!!!!! ::)

;)

Peter

Niet alles is natuurlijk zo negatief. Als ik hier in Belgie modellen enz. koop bij bv. Olaerts, VBV enz  laat ik het liever opsturen (ja, ik weet het 8.00 euro verzending) maar dat is nog altijd een pak goedkoper dan dat ik het zelf moet gaan halen.  ( 150 km heen en terug = ongeveer 10 liter benzine à 1,60 de liter)

Nee, we kunnen ons land niet op een lijn zetten met de buurlanden. Als ik kijk wat ik zou moeten betalen om via DHl een paket (1,5 kg. en 60 x20 x 15 cm) naar Duitsland versturen, en wat mijn kennis in Dtsl als hij iets opstuurd zou moeten betalen  :'( :'( :'( Waarom zo'n groot verschil? DHL is toch DHL

Daarom: waarom moeten wij nog altijd met (te dure?) verdelers werken.
Een voorbeeldje: Ik bestel mijn materiaal van Mininatur/Silhouette in Duitsland.  Reden: altijd in voorraad, goedkoper en geen verzendkost.
Ik vrees dat zolang het hier in Belgie niet verandert, ik het daar zal blijven kopen, want voor wat ik bespaar kan ik weer andere dingen kopen
Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

Citaat van: Rangeerduivel op 23 oktober 2014, 13:27:02 PM
Omdat de verzendkosten aan de klant doorgerekend worden,zoals Frans reeds zei,
en door/aangerekende bedragen zijn nu éénmaal BTW-plichtig!!!!! ::)

;)

Als dat met een koerierdienst of GLS is maar postzegels bij de post zijn BTW vrij.
 

SuSke

Janie, jij betaalt geen BTW als je de postzegels op het postkantoor gaat halen, maar als een handelaar zijn portokosten (de kosten van de aangekochte postzegels - zonderBTW) op de factuur zet, moet de klant daar wel BTW op betalen.

Het is echt niet moeilijk hoor, alles wat je op een factuur zet is onderhevig aan BTW, zelfs als je er geen cent aan verdient.

Alleen als je een specifieke regeling treft met de FOD-BTW dan kan je een toelating krijgen dat de BTW door de mede-contractant betaald wordt. Dit is een algemeen gebruik in de bouwsector, maar niet van toepassing in de reguliere handel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Kees-Jan

Frans heeft gelijk  :-[ :-[ :-[

Voorbeeld:

Lok 100,00 euro ex BTW
Verzendkosten 6,95 euro

Totaal 106,95 euro ex BTW

BTW (21%) over 106,95 euro = 22,46 euro

Totaal dus 129,41 inclusief BTW

Havoc

Is het niet strafbaar om postzegels met winst te verkopen? Ik dacht dat postzegels gelijk stonden met baar geld. Zou me niet verbazen als je in dit apeland strafbaar bent als je geen btw rekent en evengoed als je er wel rekent. De logica is hier ver te zoeken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.


janieburton

Citaat van: Kees-Jan op 23 oktober 2014, 20:05:56 PM
Winst? Waar zit die winst dan?

Ik was er bijna zeker van maar ik twijfelde.

Heb een BTW kantoor gecontacteerd en daar bevestigde mij dat postzegels vrij zijn van BTW en ook geen BTW moet aangerekend worden daar een postzegel feitelijk een takszegels om de post te mogen gebruiken. Op een taks kan men geen BTW heffen.

Daar bevestigde men ook als men op een factuur de "postzegels" plaatst  dat men dan geen BTW aanrekenen maar..........

als men verzendkosten plaats op de factuur dan verondersteld de btw administratie dat er een "dienst" is geleverd en moet er BTW betaald worden; postzegels aanrekenen is geen dienstverlening.

Conclusie: als men op de factuur 10€ verzendkosten inclusief de kost van de postzegels(als voorbeeld 7.70€, klein pak Bpost secur) vermeld dan betaald men BTW.(

Als men alleen de 7.70€ vermeld aan postzegels plaatst betaald men geen BTW.

Sorry dat ik het moet zeggen Frans, toch eens met je boekhouder gaan spreken ;) of mischien eens naar het volgende nummer bellen 02/572.57.57 FOD financiën).



 

marc goovaerts

Dan zou de ideale factuur er dus zo uit zien ?

Product: X1 euro
Verpakking en verzending: X2 euro
Postzegels: X3 euro
BTW: X1 euro + X2 euro x 21 %= X4

Totaal: X4 + X3 euro

janieburton

Citaat van: marc goovaerts op 24 oktober 2014, 14:08:14 PM
Dan zou de ideale factuur er dus zo uit zien ?

Product: X1 euro
Verpakking en verzending: X2 euro
Postzegels: X3 euro
BTW: X1 euro + X2 euro x 21 %= X4

Totaal: X4 + X3 euro

Ja en neen.

Als men "verzending" vermeld wordt het aanzien als service en dan is men verplicht BTW te heffen als een "dienst" en dat is 21% als ik me niet vergis.

In jouw voorbeeld zou het moeten zijn:

Product: X1 euro
Verpakking: X2 euro (zonder het woord verzending) het zou kunnen dat de BTW op verpakking(vb.: een kartonnen doos)lager is dan de btw op een "dienst"  en dat is 21%
Postzegels: X3 euro
BTW1: X1 euro x 21 %
BTW2: X2 euro x XX %(indien het BTW tarief lager is voor verpakkingsmateriaal)

Sub totaal: X1+BTW1= X4
                 X2+BTW2= X5
Totaal: X4+X5+ X3(de postzegels)= X6

Geen verpakkingskosten ook geen BTW heffing
 

janieburton

situatie: ik heb een boeking voor een reis naar land XX en wil mijn partner meenemen.

Mijn boeking is van AA(met maatschappij EE) via BB(met maatschappij FF) naar XX en wil nu dezelfde boeking doen voor mijn partner en bel naar de desbetreffende luchtvaartmaatschappij(EE) en wat blijkt nu het is niet mogelijk want maatschappij EE wil niet boeken op maatschappij FF alhoewel ze beiden tot dezelfde groep behoren en beide gecontroleerd worden door de moedermaatschappij GG.

Maatschappij EE stuurt mij naar een reisbureau en het reisbureau wil ook niet daar het zogezegd geen overeenkomst heeft met maatschappij EE en FF alhoewel het een IATA reisbureau is.(lees het krijgt meer percentage op de verkoop van tickets met maatschappij MM).




 

raf

ledjes komen binnen mondjes maat
elke keer pakketjes onder de 20 euro zodat ik niet moet bij betalen.
ik heb er een 1000 tal besteld zodat ik een tijdje toe kom tot mijn 65 jaar
zolang ik nog werk kan ik nog kopen hé

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

janieburton

Citaat van: raf op 03 november 2014, 14:07:29 PM
ledjes komen binnen mondjes maat
elke keer pakketjes onder de 20 euro zodat ik niet moet bij betalen.
ik heb er een 1000 tal besteld zodat ik een tijdje toe kom tot mijn 65 jaar
zolang ik nog werk kan ik nog kopen hé

gr raf

Tis te hopen dat er geen slimme douanier zit die het "verdacht" vindt dat er zoveel pakjes met dezelfde inhoud naar u worden verzonden :)
 

raf

da telt niet en daar kan hij niets aan doen.heb reeds met de douane en accijnzen daar over gepraat in zeebrugge toen ze daar ook stonden met een stand op de navy day's
de grootste som van het bij betalen gaat trouwens naar de transport firma
zolang je onder de 22  euro blijft per verzonden pakket mogen ze je geen toeslag aan rekenen

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

LOL, doet me denken aan de truc om grote bestellingen te doen als je maar tot een zeker bedrag mag bestellen....

Enfin, deze keer schijnt het met een bestelling van Conrad mis te lopen. Pakje is gisteren buitengegaan en volgens de tracking die ik van PostNL gekregen heb (alhoewel het in Zuid-Duitsland verstuurd is) hebben ze het vandaag om 11h geleverd. Dus niks te zien in mijn bus. Geen pakje en ook geen briefje.

Maar bij PostNL een "klacht" indienen voor zoiets is kinderspel. Je klikt gewoon op "klacht", kiest "niet ontvangen zending" en je geeft aan wat er scheelt. Probeer dat nu eens bij BPost (of Proximus).
Met vakantie voor onbepaalde duur.