Dikte vezelplaat of alternatief

Gestart door trickl, 14 april 2006, 17:02:47 PM

Havoc

In theorie zou een sandwich van 2 dunne multiplexplaten met een schuimkern nog veel stijver zijn dan massief multiplex. En lichter op de koop toe. Voordeel is dat je onderaan een plaat hebt om je draden enz op vast te zetten, tussenin wat zacht spul voor relief te geven en opnieuw iets hard voor je rails op te leggen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Waarom niet: een kader van latten 18X100 met daarop dun multiplex en dan een laag styropor? Zo heb je meteen licht en stijf gecombineerd met geluidsisolatie, en uit het schuim kun je dan negatief relief uitkrassen (beekjes, kanaal, haven.........). Zomaar hoor!
In elk geval altijd opteren voor stijf EN licht.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

ysbeer

Ik krijg de indruk dat iedereen,de gehele dag met zijn baan aan het sjouwen is.
Bij module om mee te nemen accoord,daar telt elke kilo.
Maar een baan die vast staat,wat maak die kilo meer of minder uit,waarom dan die (volgens mij)overdreven aandacht voor gewicht.
In belg en ned staan de huizen best stevig hoor.

Wim


janjozef

volledig mee eens maar hoe zwaarder hoe duurder. een multiplex van 6 mm is veel sterker dan een MDF of vezelplaat van 12 mm maar weegt minder en is niet duurder. Het is gewoon een afwegen van wat nodig is en voor welk prijs. Overigens zou ik nooit geen baan meer bouwen die niet verhuist kan worden. Een ezel stoot zich geen 3x aan dezelfde steen.

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Het is niet alleen kwestie van verhuizen maar ook van bewerkbaarheid later. Probeer eens een 18mm plaat uit te zagen en te buigen om een helling naar boven en/of beneden aan te leggen???
Als je begint denk je daar allemaal niet aan, en als je veel ruimte hebt zoals Wim Ysbeer of Erwin hoeft dat ook niet zo, maar de meesten zullen wel op meerdere niveaus willen kunnen 'werken', al was het mar om de opstelstations aan het oog te onttrekken. Zie trouwens ook eens 'Geen ruimte? Geen excuus!' in MSM 48.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

O ja, nog wat: velen worden ziek van spaanplaat omdat het bindmiddel erin allergische reacties veroorzaakt... Ik zaag dat spul nooit meer!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Klaas Zondervan

Bij mij waren de kosten niet doorslaggevend om voor triplex te kiezen.
Het ging mij voornamelijk om stijfheid en gewicht.
En ik heb voor een modulaire uitvoering gekozen om twee redenen: verhuisbaarheid en werkbaarheid.
Enkele weken geleden mijn modules verhuisd, op een karretje achter de fiets. Bij een verhuizing ben je blij dat je modules hebt gebouwd en dat ze niet zo zwaar zijn. Ik heb de modules per twee met triplex platen aan elkaar gekoppeld tot een rechthoekig pak. Die pakken waren zo licht dat ik ze makkelijk alleen de trappen af en op kon dragen.
En als je aan de bedrading moet werken zijn modules ook zo makkelijk. Je pakt er een uit de rij en zet hem op zijn kant op de werktafel.

Havoc

citaat:
een kader van latten 18X100...


Op een kader van 18x100 (en 2 platen multiplex van 18mm staat mijn draaibank: 150kg.

Inderdaad, als je niet elke dag ermee op de hort moet steekt het niet op een kilo (of tien). Maar er is ook nog zoiets als "trop is teveel en teveel is trop". Het verwonderd mij dat er hier nog niemand is komen aandraven met stalen I-profielen van 150mm hoog.

citaat:
Een ezel stoot zich geen 3x aan dezelfde steen.


Amaai Janjozef.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
een kader van latten 18X100...


Op een kader van 18x100 (en 2 platen multiplex van 18mm staat mijn draaibank: 150kg.

Inderdaad, als je niet elke dag ermee op de hort moet steekt het niet op een kilo (of tien). Maar er is ook nog zoiets als "trop is teveel en teveel is trop". Het verwonderd mij dat er hier nog niemand is komen aandraven met stalen I-profielen van 150mm hoog.

citaat:
Een ezel stoot zich geen 3x aan dezelfde steen.


Amaai Janjozef.




maar wel lekker stevig hoor,dat zakt niet door[:D][:D]

marctje

Ik heb nog OSB platen liggen van 18 mm dik en ga hiervan proberen een eerste module te maken. Ik heb deze platen op zolder liggen als vloer en kan hierover zonder probleem lopen dus zal dit voor een module wel goed zijn.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

mark7758

Denk je ook om je rug. Je moet het ook vervoeren.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

modelbaanHO

Dag Marc,

Ik heb altijd spaanplaat van 12 mm dikte gebruikt. Het laat zich gemakkelijk bewerken en is niet te zwaar. Spaanplaat heeft wel volgende nadelen: het heeft brokkelige randen, houtschroeven houden niet wanneer ze in de kopse kant van het hout worden gevezen, wanneer je vijzen te dicht tegen de rand plaatst heb je kans dat de rand afbrokkelt (zeker wanneer je de vijzen indraait met een electische schroevendraaier). Bovendien moet je het op regelmatige afstand ondersteunen (maar dat is reeds eerder gezegd in dit draadje). Als je deze nadelen leest kan je je afvragen: waarom gebruik je het dan. Wel het is goedkoop en zoals reeds eerder gezegd: het laat zich gemakkelijk bewerken.

Groeten,
Luc.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

MARKLINRIJDER

Als schrijnwerker toch even ook mijn visie geven:

Spaan en vezelplaten(osb): deze zijn inderdaad zwaar, moeilijk bewerkbaar en hebben daarbij nog de eigenschap te vergaan!! Laat eens een spaanderplaat onbewerkt 15 jaar ergens liggen, deze verpulvert helemaal omdat de lijmen waarmee de vezels en spaanders onderling zijn verlijmd oplossen door het klimaat. MDF plaat is niet meer dan de moderne vervanger van spaanderplaat.  De dichtheid en vorm van de spaanders is enkel kleiner.  Waardoor deze platen natuurlijk ook zwaarder worden.  Multiplex, triplex is massief hout dat wordt geschild of gesneden van eerste keus bomen.  Van hout weet men ondertussen al dat het niet of nauwelijks werkt, krimpt, in de lengterichting.  Deze platen bestaan steeds uit onpare lagen fineer en daardoor wordt dus de werking van de plaat geminimaliseerd (uitgesloten).  De beste keuze kwa stabiliteit, gewicht, werking, vocht, houdbaarheid ligt dan ook bij deze platen.  De meest geschikte houtsoort van de deze platen is dan weer Abachifineer.  Deze houtsoort is licht enwerkt nauwelijks in de breedte.moeilijk te vinden).  De meeste geschikte en verkrijgbare wordt dan berkenfineerplaten.  Wat betreft doorhangen: Inderdaad, elk plaatmateriaal buigt door.  Met multiplex (5 lagen fineer) kan je de grootste overspanning maken, en hoe dikker de plaat hoe groter de overspanning.

Hopende een bruikbare uiteenzetting te doen,

Groet ik jullie,

David

vdr

jep ,ik gebruik deze berkenfineerplaten 122cm x 250cm x 0.8 cm op een raamonderbouw van 60 x 60 Deze platen splinteren bijna niet en zijn zeer goed bewerkbaar ,en voor de prijs moet ge het ook ni laten ,20?/plaat
Ze zijn alleen ni overal verkrijgbaar, alleen in gespecialiseerde houthandels
 

DelticPower

Hallo Rudy, uwe platen zijn wat groot. Ofwel hebt ge een grote ruimte ofwel moet er een nulleke uit de maten.[;)][;)]
Groeten van Jan