Dikte vezelplaat of alternatief

Gestart door trickl, 14 april 2006, 17:02:47 PM

trickl

Hoi,

ik wil een nieuw gedeelte van een baan maken.
Als onderbouw komt een frameconstructie met openingen van ongeveer 50x50cm.
Daar er geen niveauverschillen zullen zijn ben ik van plan om alles toe te dekken met platen. Ik had gedacht aan vezelplaten van 12mm of 18mm dik.
Zou die 12 voldoende zijn, of zou dit toch op termijn gaan doorbuigen?
Als ik 12 zou nemen zou dat een stuk minder gewicht zijn natuurlijk.
Ik heb ook op een site gezien dat er gebruik kan gemaakt van een soort harde isolatiepanelen i.p.v. houten platen. Is dit een oplossing? Blijft alles dan wel vasthangen (o.a. ondergebouwde wisselmekaniek en zo)?
Wat denken jullie?

Groetjes,
PP.


ysbeer

Ik zou 18 mm spaanplaat (goede kwaliteit)of mfd gebruiken.
Is wel zwaar maar voor in huis maakt dat niet zoveel uit meen ik.[:p]
Je kunt je tafel nooit zwaar genoeg (STEVIG) genoeg maken.
Zorg dat je er op kan zitten zonder dat hij door zakt.(ook niet een beetje)

Later ben je er dankbaar voor[:D]
Ervarings dekundige WIM[:(!]

marctje

hi,
als je een raamwerk maakt met tussenverdeling in mdf 12 dik en je legt hierop een vezelplaat van 12 heb je geen probleem
je kan op deze plaat ook  een plaat styrodur of dergelijke leggen waardoor je zelfs een klein beetje relief in kunt snijden zoals beekjes en dergelijke, je wisselmotors bevestig je dan onderaan de vezelplaat. Ik ben zelf van plan zo een module baan te maken in HO.

dus succes

Marc

23 EN 24 SEPTEMBER TENTOONSTELLING MTD VAN PEEBORGHLEI 11 TE MORTSEL
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

loebaske

Ik gebruik WATER VAST verlijmde multiplex
platen van 12m/m en daar heb je nooit
problemen mee. als je gaat inbedden en
je gaat water verdunde houtlijm gebruiken
dan heb je vodden met vezelplaten,
en beekjes en zo, maak je in isomo.
Denk niet dat het de bedoeling is om
daar een beton construtie van te maken.
want het is allemaal gewicht, die dikke
platen.

janjozef

als je een kaderwerk hebt van 50 op 50 cm en je moet er niet zelf over kruipen om overal aan te kunnen neem dan 6 mm multiplex dat is meer dan genoeg al de rest maakt het zwaar. Je kan er ook gemakkelijk je sporen op vast leggen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

Ja iedereen doet maar wat hij zelf denk,dun dunner dunst,licht,lichter lichts.
Mijn zegen hebben jullie[:D]
Jullie komen er wel achter.[:(!]
Multiplex is natuurlijk ook goed maar nog al duur,en als mdf niet zijknat maak geeft dat echt geen problemen[:p]

wim

vdr

Ik gebruik oor een raamconstructie van 50 x50 en ik leg er platen op van 8 mm berken multiplex ,en dit in 3 niveaus , ik moet er wel ni opkruipen en gaan opzitten ,ik kan er overal en langs alle kanten aan ,dit verkleint wel enigszins de baan oppervlakte. Wat de onderbouw van de wissels betreft ,heb ik geprobeerd met ene wissel en da valt heel goe mee. Dus ga ik alle zichtbare wissels onderbouwen (Marklinwissels)[:)]
 

vdr

zie ook bij "onze banen " mijn fotos van de baan staan op pag.14 of 15 en zijn via gerolf geplaatst[:D]
 

janjozef

En ysbeer waar moeten we dan achterkomen. En sorry multiplex is echt niet veel duurder dan MDF en veel sterker.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

trickl

Bedankt voor de reacties.
Wat is merk: zo veel personen, zo veel meningen.

Ik denk dat ik de multiplex zal gebruiken.
Gewicht is voor mij een factor, daar alles op een houten vloer staat op zolder. Op de baan kruipen of zitten zal niet nodig zijn, deze is rondom overal goed bereikbaar.

Ik zou de sporen op een laagje styrodur of zoiets willen plaatsen, hebben jullie een idee waar deze te vinden is in hoogtes 2mm tot 5mm?

Groetjes,
PP

ysbeer

Een hout constructie werkt.
Daarom zitten in nederland ook alle ambtenaren aan een houten buro.
Dan werkt er tenminste nog iemand.
Grapje hoor[:D][:D][:D]
serieus nu.
Vooral bij een wat wisselde temperatuur werkt hout ,een halve  mm is al voldoende om in de baan een akelige deuk of bult te doen onstaan.
Dat er op zitten was niet zo letterlijk bedoeld,ging meer om hoe sterk iets moet zijn.
Mijn ervaring is dat je niet sterk genoeg kan bouwen,elke euro daar op bespaard betreur je later.
Over het gewicht moet je je natuurlijk ook geen al te grote zorgen maken ,het zijn geen tonnen.
Op een houten vloer kun je rustig een zware tafel neerzetten die zakt er heus niet door.
100 a 150 kg per m2 is heel normaal en en dat haal je met je tafel echt niet.
Leg ook de bladen van de tafel niet tegen elkaar zonder er een dikke en brede strook onder te zetten.
Platen tegen elkaar gaan knieken.
Nog beter is wafel oplosingen met bladen van halve dikte b.v 8 mm
en dan wafels gewijs.
Ik ben nu bij mij zelf de derde tafel aan het gebruiken,en heb hier bij 5 andere mensen geadviseerd.
En in tegenstelling met mijn twee eerste tafels staat als daarna nog kaars recht en absoluut vlak.
Maar goed ik heb ook maar een mening ,en het kan best zijn dat er meer goede oplossingen zijn.

wim


Gerolf

Ik gebruik halfoverlappend 2x6mm MDF of Triplex, verlijmd en geschroefd, en minstens elke halve meter gesteund. Ben ik tevreden mee. 2x12mm lijkt me veel te veel van het goede.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Twee maal 12 is inderdaad wel erg dik[:0]
wim

janjozef

Het voordeel van multiplex is juist dat het niet veel werkt door de verschillende verlijmingen. En inderdaad als je plaaten van 2,4m op 1,2m gebruikt kan het wel eens smoelen trekken. maar stukken van 1m op 60 werkt omzeggens niet.
@trickl om onder de sporen te leggen zou ik triplex nemen of indien je het liever stiller hebt 3mm kurk.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

voor nabootsen van een ballastbed op schaal 1:87 =5mm de juiste dikte

wim