Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

HUISJES MAKEN

Gestart door Benny, 01 augustus 2014, 08:17:59 AM

Benny

Hallo,

Wou even vragen uit welk materiaal jullie de huisjes maken.

Ik dacht aan een soort unalit.

mvg

Rangeerduivel

#1
Vooral Plasticard,Unalit is daarvoor te zwaar,te dik en te lomp,en ook onzuiver.

Dat is een kunststof die zich gemakkelijk laat bewerken en lijmen.
Het is verkrijgbaar in platen van verschillende diktes,alsook allerhande profielen  onder de naam Evergreen.
Te koop in de betere modelbouw/treinwinkel of op beurzen.

Ook wordt voor veel zaken architectenkaton (pluimkarton) gebruikt.
Daar wordt meestal 1 zijde papier van verwijderd zodat de binnenvulling blootligt,waarin dan de nodige reliefs worden gedrukt,zoals bvb kasseien voor bestrating e.d.

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15282.msg264470.html#msg264470

Sorry Jean,ik heb even een plaatje geleend,hopelijk eis je geen auteursrechten!! :D :D


;)

Gerolf

Plasticard is polystyreen, een soort kunststof.
Evergreen is een fabrikant, met een uitgebreid gamma
- veel platen in verschillende diktes (al dan niet met structuur)
- verschillende soorten profielen: strips, (half-)rond, ...
Slaters heeft dan weer mooie platen met bvb baksteenprofiel
Ook de Duitse fabrikanten (Kibri, Faller, ...) hebben platen en onderdelen (bvb ramen) in polystyreen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Slaters, een Engelse fabrikant, produceert grote platen plasticard in verschillende diktes.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

mnieuwlaet

Aughagen heeft ook leuk materiaal met fijne baksteenmotieven...

Herwig

en geen polystyreen verwarren en/of combineren met PVC-plaatjes (*):  kromtrekken en andere te vermijden toestanden....
Heb ooit mooie witte platen gebruikt als skelet voor zelfbouwpandjes, loopt  (soms)  fout af.... .

( * :  van bijvoorbeeld apotheker of parfumerie demonstratie-winkelstandjes ).
       

Peter

Als je niet ver van Antwerpen woont, vind je bij Verschooten polystyreen platen van 0,5 tot 2,5 mm dikte van 60x 30 cm groot voor 3 à 4 euro het stuk.
Daar kan je ook die Evergreen profieltjes en doorzichtige platen kopen van verschillende diktes (zijn wel de helft kleiner)
En bij Goover models vind je diverse polystyreen platen baksteen en tegel motieven van uitstekende kwaliteit.

Bijgevoegd een foto van mijn Station Boom

Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Raboesh is ook een fabrikant van styreenplaten (vaak verkrijgbaar bij diverse winkels),
Dat styreen is niet slecht, en ze hebben ook (grovere) profielen, maar het reageert iets trager op de lijm.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

T03

Platiccard 0,5 - 1mm voor muren en dak, 1,5 tot 2mm voor de basis. Reliefplaten van Slaters, Evergreen profieltjes 0,10 ,0,20, voor vakwerk, ramen & deuren, en andere profielen voor bv. trappen.. Soms papier om leien daken na te bootsen.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

tunnelmotor2000

En vergeet vooral niet moeder karton en bompa papier.
Stukken goedkoper, makkelijker te bewerken, geen roes verwekkende lijm nodig en hier: http://www.cgtextures.com/ vindt je een aanbod om U tegen te zeggen om af te drukken.
Geen relief!?
Who cares. Op 100m afstand zie je ook niet meer of een muur vlak of diep gevoegd is.
 

Alain

Hier nog een site waar alles uit papier is gemaakt.
Misschien van toepassing voor iemand.

http://www.wordsworthmodelrailway.co.uk/

Groeten

Alain

Sattrickske

Gewone simpele styreenplaten van kunstofshop.nl die ik met een kraspen of met de CNC bewerk.

Thommy

voordeel is dat met de meeste lijmen bv. Tamiya/revell die platen in elkaar smelten.

ander product is ABS, bestaat ook in platen/profielen. Dus soms opletten als je die koopt. Zijn niet of nauwelijks te lijmen met bovenstaande lijmen

vroeger maakte ik huisjes in karton/papier/maquette karton, maar de stevigheid van styreen is 100den keer beter. en vooral kans op krom trekken is kleiner.
Greetz

Thommy

Rangeerduivel

Citaat van: Thommy op 05 augustus 2014, 08:44:54 AM
voordeel is dat met de meeste lijmen bv. Tamiya/revell die platen in elkaar smelten.

ander product is ABS, bestaat ook in platen/profielen. Dus soms opletten als je die koopt. Zijn niet of nauwelijks te lijmen met bovenstaande lijmen

vroeger maakte ik huisjes in karton/papier/maquette karton, maar de stevigheid van styreen is 100den keer beter. en vooral kans op krom trekken is kleiner.

Ook KIBRI heeft dat product,
Ze noemen het PLASTIK KLEBER 9996(vroeger) of 39996(nu)
Verpakking (flesje) van 80g met bijgevoegd penseeltje.
Het heeft het bijkomend voordeel dat het zich zeer gemakkelijk en snel verspreidt over het te lijmen oppervlak.
ik zou het geen lijm noemen,het is inderdaad een product dat de kunststof(plasticard) doet smelten en door zijn vluchtigheid na korte tijd weer uithardt zonder sporen na te laten.

;)

Sattrickske

ABS kan je heel simpel lijmen met aceton.  Effe één van de delen nat maken met aceton, een paar seconden tegen mekaar houden tot de aceton verdampt is en het zit vast.  Opletten, want de aceton smelt ABS, dus als je er teveel gebruikt is je stukje weg...
Om nog meer sterkte te bekomen, meng je wat stukjes afval ABS met aceton in een glazen pot (best met deksel) tot een papje.  Dat papje smeer je dan met een penseeltje of stokje in de naden.
Voordeel van de aceton methode is dat het rap vast zit, nadeel is dat je een stukje wegsmelt.  Door meteen het papje te gebruiken, smelt je minder van je stukken weg.

Trouwens alle lijmen die werken op styreen werken bij mij ook op ABS en omgekeerd.  M'n styreen platen lijm ik trouwens ook eerst met aceton.  Ik vermoed trouwens dat de KIBRI lijm op basis van een oplosmiddel is (zoals aceton dus).