Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

multimaus en dubbeltractie

Gestart door mnieuwlaet, 25 juli 2014, 16:05:56 PM

mnieuwlaet

Kan Men met de roco multimaus in dubbel tractie rijden. Twee verschillende adressen koppelen. Of enkel als ik hetzelfde adres instel?

ceuleer

Met dezelfde adressen werkt het, het zou met verschillende adressen ook moeten lukken, maar ik heb het nooit klaar gekregen.
Op volgende link staat de uitleg hoe het zou kunnen werken.
Veel geluk.  ;)

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Dubbeltractie_rijden

grz,
Gunter

OlivierV

Die Methode van Benelux is maar omslachtig. Ik heb ze even geprobeerd met mijn 5315 en 5206. Beiden hebben het adres van het respectievelijke locnummer.

Dus het enige wat nog diende te gebeuren was CV19 op in mijn geval 52 zetten, want dat was het adres voor deze dubbeltractie. Vanaf dat moment reageerden ze alle 2 op de invloeden van de rijknop van de MM. Echter zijn ze dan niet meer apart te gebruiken via hun oorspronkelijk adres. Wil je ze apart gebruiken, zet dan CV19 terug op 0.
't Enige wat je nog apart kan regelen dan zijn de functies van de loc via hun oorspronkelijk adres.

Let wel, bij het programmeren van 2 locs tegelijkertijd geeft de MM wel altijd de ERR 1 code, geen paniek, de waarden worden wel geschreven, maar vanaf dat je de tik gehoord hebt (die je hoort wanneer je een waarde naar een bepaalde CV schrijft) mag je gerust op de stopknop duwen.


Nu weer verder werken aan mijn project webtech, tot zover dit digitaal intermezzo.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

mnieuwlaet

Fantastisch dat probeer ik na mijn shift.

OlivierV

Een andere makkelijkere manier om dubbeltractie te rijden is een gelijk adres of nog beter, 2 multimauzen bezitten die je als master en slave gebruikt, dat icm met 2 gelijk afgeregelde locs, dan kan je de dubbeltracties nog altijd uit mekaar halen zonder programmeerwerk (want je wil toch niet altijd je locs op en van je baan halen?).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

INFO

#5
Oliver, je hoeft toch helemaal niet alle locs van de baan te halen. Je kunt gewoon gebruik maken van de POM modus van de Muilti-Maus, dat is wat ook op BNLS beschreven wordt. Je kunt dus tijdens het rijden de CV's aanpassen, behalve CV#1, want dat is de referentie voor het POM gebeuren. Goed lezen van de Manual helpt en dan kun je gebruik maken van de vele mogelijkheden van het systeem.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

OlivierV

Citaat van: INFO op 31 juli 2014, 12:31:20 PM
Oliver, je hoeft toch helemaal niet alle locs van de baan te halen. Je kunt gewoon gebruik maken van de POM modus van de Muilti-Maus, dat is wat ook op BNLS beschreven wordt. Je kunt dus tijdens het rijden de CV's aanpassen, behalve CV#1, want dat is de referentie voor het POM gebeuren. Goed lezen van de Manual helpt en dan kun je gebruik maken van de vele mogelijkheden van het systeem.

Groetjes
Ah, dan heb ik daar over gekeken en vandaar ook de error 1 op het scherm van de mm als ik de 2 locs erop zet.

Bedankt!

edit: snel even in mijn Multimaus gekeken, POM modus binnen de 5 seconden gevonden. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bollen neus

Multimuis afschaffen een "super muis" van maken op snelheid "speedo"
Den Eric.

groebru

Et werkt met de "Multimaus Pro"

Groetjes

Jürgen
Ik werk aan mijn BENELUX HO layout! Roco Multimaus /Zentrale Pro DCC
IMGhttp://i545.photobucket.com/albums/hh382/groebru/SNCB21class.jpg/IMG

treinenhobby

Wat ik altijd doe is de tweede lok in cv19 het adres geven van de voorop lopende lok.
Dit werkt prima!

Het is dus niet nodig om van beide loks cv19 aan te passen.
Een voordeel is dat je dan ook geen extra dubbeltractie lok hoeft aan te maken in de multimaus.
Heb je een loksound lok, dan is bij mij dat altijd de lok met het hoofdnummer.
Alle functies kan je dan ook blijven gebruiken, de tweede lok reageert alleen op het rijden.

Mocht de tweede lok omgekeerd staan ten opzichte van de eerste lok,
programmeer dan in cv19 het adres met 128 erbij opgeteld.

Dit laatste voor bijna alle decoders, zie ook de handleiding.