Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Kermisattraktie-eendjes vangen

Gestart door 755philippe, 19 juli 2014, 10:02:16 AM

755philippe

Vandaag de ganse bedrading van de tent wat aangepast en vereenvoudigd. Alle lichten nog eens een laatste keer getest. Morgen alles voor de eerste keer aansluiten op de oc32 en normaal gezien zou alles moeten werken. Motor werkt op de oc32 maar ik heb nog wat materiaal nodig. Dit zal nog even duren want ik kan nog niet uit de voeten. De muziek komt er ook maar ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik hierop een monostabiele relais kan aansluiten voor het aansturen van een mp3'tje. Deze moet trouwens nog besteld worden. DUS morgen FILMPJE.

Mvg

755philippe

755philippe


Even pech met de verlichting van de spiegeltent. Alles aangesloten op de oc32 en het werkte niet. Mijn test-leds werkte perfekt. Na wat zoeken het probleem gevonden.
Ik had bij de aansluiting elke kring afzonderlijk op een Märklin-wisseltransformator getest en alles werkte. De Oc32 werkt op gelijkstroom met als gevolg dat ik alles moet ompolen. Wel een gigantisch werk als je bijna aan het einde bent. Heb even getest met een led zoals ik die in de tent heb aangesloten en daarna omgekeerd in de oc32 aangesloten en toen werkte het. Weet dus voor de volgende keer dat ik geen Marklin-transfo mag gebruiken voor te testen. Heeeft iemand raad hoe ik dit gemakkelijk kan oplossen door bvb diodes te plaatsen of moet ik onderaan alle bedrading lossolderen. Nu wordt ik pas wanhopig als je zoiets op het einde tegenkom.

Mvg

755philippe

Dirkh

Je kan op de oc32 de sinkdrivers vervangen door source drivers.
Kijk maar eens in de handleiding.
Nadeel is wel dat je per 8 uitgangen een IC zult moeten vervangen.

755philippe


Hallo Dirkh,
Dat is helemaal geen probleem. Ik heb hier heel wat extra drivers liggen. Bedankt voor de tip. Dit zal me heel wat tijd besparen.
Alee eind goed al goed.

Mvg

755philippe

755philippe

Hallo,

Projekt spiegeltent krijgt nog even een vervolg. Dank zij hulp van een medeforumlid is de spiegeltent van muziek voorzien. Deze wordt aangestuurd door de oc32 waarop een mp3 en relais is aangesloten EN ongelofelijk maar waar HET WERKT. Heeft wel enige tijd moet zwoegen maar mijn dank is groot voor deze hulp. Ben nog beziggeweest met de binnenverlichting aan te passen. 1 ledje had zijn geest gegeven en heb deze vervangen. Vermoedelijk hebben 2 kontakten mekaar geraakt waardoor de led is stukgeraakt. Heb uit veiligheidsoverweging waar de led is gesoldeerd op de lakdraad + lakdraad wat verlengd en met kleurloze verf van Tamyia soldeergedeelte geschilderd om kortsluiting te voorkomen.
Mvg

755philippe

Dirkh

En werken nu alle kringen terug zoals je dacht? Ben benieuwd naar het uiteindelijke resuktaat.
In elk ge, en mooi gedetailleerd.

755philippe

Hallo,
Kringen werken nu. Er zat in 2 kringen wat oxidatie vh soldeersel en maakte hierdoor vals contakt met een andere kring. Boel wat opgekuisd en het werkt. Nu nog aansluiten op de oc32. Hiervoor moet ik het vermogen opdrijven naar 16V.
Volgens de handleiding de (-) met de massa verbinden en de (+) waar 16V op staat met VP.

Mvg

755philippe

Dirkh

Ik zou voor alle zekerheid 2 voedingen gebruiken, je hebt immers 12 Vdc nodig voor de relais om de MP3 speler te sturen en 16 Vdc voor de leds. Dan moet je wel de power jumper verwijderen.

Hieronder het schema zoals ik het zou aansluiten.


755philippe

Hallo,
Moet de + van de 16V op Vp staan ?
Mvg

755philippe

Dirkh

Bij deze opstellingmoet de power jumper verwijderd worden en mag je de vp niet gebruiken.
+16 rechtstreeks aan de leds koppelen zoals in het schema is aangegeven.

755philippe

Graag had ik op 12V nog de motor op aangesloten. Is dit hier mogelijk ?
Kan ik dan vervolgens de motor trager laten draaien door de instruktie "set level " te gebruiken ?

Mvg

755philippe

Dirkh

Gewoon aansluiten zoals de relais en met set level de snelheid regelen, maar je moet wel oppassen , de drivers kunnen Max 0.5 A leveren per 8 uitgangen, dus een 60 mA per uitgang.gemiddeld.

Als de motor een groter verbruik heeft moet je er een transistor  tussen plaatsen.

755philippe

Als ik de motor aan een relais hang kan ik deze in 2 richtingen laten draaien (L/R) ?
Is het vervolgens mogelijk om de motor en mp3 gelijktijdig op te starten door druk op 1 knop zodat alles een beetje synchroon loopt.
Mvg

755philippe

Dirkh

Citaat van: 755philippe op 21 oktober 2015, 09:49:07 AM
Als ik de motor aan een relais hang kan ik deze in 2 richtingen laten draaien (L/R) ?
Is het vervolgens mogelijk om de motor en mp3 gelijktijdig op te starten door druk op 1 knop zodat alles een beetje synchroon loopt.
Mvg

755philippe

In beide richtingen laten draaien met een relais is mogelijk maar dan zou ik wel 2 relais gebruiken, 1 voor start stop en 1 voor de draairichting. Je verliest dan wel de mogelijkheid om de snelheid te regelen.

Alternatief is om de motor aan te sluiten volgen de handleiding punt 5.4.9 maar dan heb je zowel de source als de sink driver nodig. en blijf je met de beperking zitten van de stroom. Ik weet niet wat voor motor je gebruikt, best eens aansluiten aan 12V en dan de stroom meten dan heb je een idee.

Nu zat ik er wel naast met die 60mA, het is blijkbaar ongeveer 300mA per aansluiting maar je moet het totaal van 8 opeenvolgende uitgangen wel beperken tot max 1A. Het max vermogen dat de IC aan kan is namelijk beperkt dus de belasting per IC wat beperken door bv een aantal uitgangen te gebruiken voor het sturen van led's en dan 2 uitgangen voor de motor.

Er bestaan ook H-brug IC's met 4 transistoren in om een motor aan te sturen en die kunnen meestal meer stroom leveren. Maar dat moet ik eens opzoeken welk type het is en hou je die best aanstuurt met de OC32. Ik dacht dat Gerolf die gebruikte in zijn diorama voor de MTD expo.

Alles gelijk laten starten is geen probleem, ik stuur bv 2 servo's en 5 leds aan met 1 commando, dat is gewoon in de OC32 te programmeren. Gebruik bv de instructie "set aspect" om vanuit een bepaalde pin een andere pin te sturen.

Om alles te sturen met een extern knopje moet je dan weer een aantal uitgangen voorzien van een weerstandsbank ipv de source driver en sink drivers en dan kan je die configureren als een ingang. Uitgang via een weerstand van 5K naar de +5Vdc en dan een schakelaar tussen de uitgang en de de GND. Schakelaar aanzetten activeert aspect 1 van de ingang die dan weer andere pinnen kan aansturen via de "set aspect" instructie. (Enige probleem hier is dat je geen 5 volt hebt maar die kan je dan weer aftakken van pin 3 op connector K1, zie 5.1.4 laatste alinea) Schakelaar af activeert aspect 0 van de pin die je dan weer kan gebruiken om alles af te zetten.

Het lijkt allemaal ingewikkeld maar eigenlijk is het vrij simpel. De handleiding van de OC32 eens goed doornemen daar staat het meeste wel duidelijk in beschreven.

755philippe

Dirk bedankt voor de info.
Zoals je weet ben ik geen elektronika techneut maar eerder basic. Ik zal eerst alles doornemen. Moest ik er niet uitgeraken dan hoor je het we lals je er geen bezwaar op hebt. Oorspronkelijk had ik een motor van 6V geplaatst maar deze bleek bij het testen te zwak te zijn. De tandwielen bleven na elke ronde even haperen. Dus motor eruit en nieuwe besteld. De nieuwe wordt er een van 12V. En nu maar wachten tot hij er is.
Mvg

755philippe