Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

anti doorkijk folie voor ramen

Gestart door janieburton, 04 juli 2014, 15:20:59 PM

janieburton

Heb een probleempje, waar ik woon geeft een raam van mijn keuken zijdelings uit op de achterkant van de andere huizen.

Nu bij mijn naaste buurbewoners hebben een aantal van die bewoners de onhebbelijke gewoonte om op hun plat dak te zitten(geen terras) en zo doende hebben ze een inkijk in mijn keuken.

Nu heb ik bij Brico en raamfolie gezien dat langs een zijde een spiegel is en aan de andere zijde kan men er gewoon doorkijken, op dit raam zit de zon volop(raam is Zuidoost gericht) bestaat er de mogelijkheid doordat de zon er volop schijnt dat het glas kan barsten door een verhoging van de temperatuur door weerspiegeling van de zon?(bij een kennis is zijn glas van het raam gebarsten{raam staat Zuid gericht} door de hitte omdat hij er een zwarte raamfolie had opgeplakt).
 

MARKLINRIJDER

Beste,

Thermische glasbreuk treedt op wanneer er in het glas oppervlakte een verschil in temperatuur en spanning ontstaat.

Vermoedelijk heeft je vriend zijn ruit niet geheel maar halvelings bedekt.   Dus als er volop zon aan kan en je bedekt ze maar half bestaat de kans dat er een glasbreuk optreedt.   Dit kan ook door een struik die een stuk van een volop in de zon staande ruit bedekt.

Ik vermoed dat je woning uitgerust is met dubbel glas, dus niks te vrezen als je het advies volgt.

Grtjs,

David

SuSke

Ook even de lichtdoorlatingscoëfficiënt (wat een woord) bekijken. Als die te laag wordt, vermindert het toetredend licht sterk en zal je sneller de verlichting moeten inschakelen.
De keerzijde van de medaille.
Breuken in het glas, David heeft de hoofdreden al aangehaald. Ook doordat je zilverkleurige folie gebruikt is die kans kleine omdat je minder hitteopbouw hebt.
Zeker zijn dat je de folie aan de binnenzijde moet aanbrengen. Zeker nakijken welke zijde de kleefstof heeft, zelfs bij een plaatsing met water, omdat het water de lijm activeert.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

vyncky

zwart trekt nu eenmaal de warmte aan. het zonlicht word door de zwarte kleur opgenomen.waardoor er zoals eerder werdaangegeven een groot temperatuursverschil ontstaat met breuk tot gevolg.

De kans is zéér groot dat dit met een "witte" folie niet was gebeurd. wit neemt geen (zon)straling en dus warmte op, maar kaatst deze terug.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

janieburton

Dank voor de info

Is spiegel langs één zijde, wat dan de zon weerkaats.
 

Peter

De firma 3M verkoopt  een folie (oa.breedte 120 cm) om op de ramen te kleven (aan de binnenzijde), een zijde is zilverachtig gekleur,d maar lang de binnenkant heeft het het effekt van licht getint glas. Normaal verkrijgbaar bij Brico, Hubo enz. Anders een mailtje naar 3M in Machelen voor de dichstbijzijnde handelaar.
Voordeel: je kan niet van buiten naar binnen kijken en weerkatst het zonlicht
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

ook niet als je van buiten donker naar binnen kijkt waar het verlicht is ?

Groeten Peter ;)

janieburton

Citaat van: Peter op 05 juli 2014, 15:36:12 PM
De firma 3M verkoopt  een folie (oa.breedte 120 cm) om op de ramen te kleven (aan de binnenzijde), een zijde is zilverachtig gekleur,d maar lang de binnenkant heeft het het effekt van licht getint glas. Normaal verkrijgbaar bij Brico, Hubo enz. Anders een mailtje naar 3M in Machelen voor de dichstbijzijnde handelaar.
Voordeel: je kan niet van buiten naar binnen kijken en weerkatst het zonlicht

Dat is de folie die ik heb gezien bij de Brico.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 juli 2014, 16:00:07 PM
ook niet als je van buiten donker naar binnen kijkt waar het verlicht is ?

Groeten Peter ;)

Das een goede vraag, heb er niet bij stilgestaan