Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

gebouwen vast lijmen

Gestart door Tom, 06 april 2006, 21:20:59 PM

Tom

Een vraagje, hoe kan ik het best mijn gebouwen vast lijmen op een modelbaan of module (houten ondergrond), met houtlijm?
Tom

ysbeer

#1
Houtlijm houd niet op plastic.
Bison kit werkt wel goed,op de plaats van het huis stevig bison kit smeren er daar het huis indrukken.
Dan er wat grasof fijn zand tegen aan blazen.
Hierdoor verdwijnt de spleet tussen huis en plank en ziet het er natuurgetrouw uit.
Vaak zie op de modelbaan huizen op de plank staan(je ziet de speet nog zitten)terwijl een huis in de grond staat nietwaar(het mijne tenminste wel)
Dus werk die spleet weg.
Los maken kan met enige voorzictigheid later ook nog wel.
Schroevendraaier er tussen en voorzichtig wippen.
Haal ook die lelijke grondplaat die sommige huizen hebben er af

wim


Klaas Zondervan

#2
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Houtlijm houd niet op plastic.....

Strikt genomen heb je daar gelijk in, maar mijn ervaring is dat het toch redelijk werkt. Je moet dan wel het plastic met schuurpapier iets opruwen. Als je er dan later nog gras of plaveisel tegenaan lijmt blijft het goed genoeg zitten.
Voordeel van houtlijm is dat je het met water altijd weer los kunt weken.

ysbeer

#3
ja dat klopt wel,vooral als er niet mee gaat sjouwen en zo,voor module die nogwel eens scheef gaan lijkt het mij wat minder geschikt.

wim

hobbyist

#4
Ik lijm mijn modellen niet vast. Klein schroefje langs onder in de grondplaat en hij zit muurvast. Gemakkelijk om later te veranderen.

Tom

#5
En dubbelzijdige kleefband?
Tom

Gerolf

#6
citaat:
Geplaatst door Tom

En dubbelzijdige kleefband?
Zou ik zeker niet doen. De dikte speelt je mogelijk parten.
Het idee van hobbyist (schroefje) vind ik niet slecht voor een baan die versjouwd wordt: stevig, en gemakkelijk ongedaan te maken.
Voor een vaste baan zou ik geen lijm gebruiken, maar er voor zorgen dat je gebouw een beetje verzonken in de grondplaat zit: geen kier, geen verschuiven, maar toch demonteerbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

#7
Het is voor een diorama, en voor alle duidelijkheid is het de Belgische boerderij van Auhagen die vast moet.
En liefst met lijm als het kan.
Tom

ysbeer

#8
Neem dan gewoon bison kit.
Ik heb dat gistern ookal gezegd,dat zit goed vast

lijm ze

wim

Tom

#9
Waar kan je die kopen: brico, hubo,...?
Tom

Tom

#10
Het is in orde, ik heb het even opgezocht en zal morgen eens gaan zien.
Alvast bdankt allemaal.
Tom

ysbeer

#11
Elke goede bouwmarkt heeft z.g.n contactlijm.
Hier in holland is het merk bison,maar wellicht kent men dat in belgie niet.
vraag maar contactlijm,er zijn nog vele ander merken maar dar kom ik zo snel niet op.

wim

janjozef

#12
Contactlijm 4 druppeltjes is meer dan voldoende kan het er nog altijd af als het nodig is.
@Ysbeer : Bison is hier in Belgie wel degelijk gekent.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

hobbyist

#13
als je toch perc? wilt vastlijmen zou ik opteren voor pattex. Als je ooit van plan bent het gebouw te verwijderen of te renoveren zijn er oplosmiddelen voor die de pattex week maken en kun je het gebouw verwijderen zonder wringen of breken.

Tom

#14
Ik heb vandaag de bison kit gaan halen en mijn boerderij vast gelijmd, en het werkt prima.
Bedankt!
Tom