Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Verzamelde werken

Gestart door Huugooke, 16 juni 2014, 18:46:38 PM

conducteur

Die artikelindexen bestaan toch al? Of bedoel je iets anders, Dani?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

als die al bestaan, dan gebruiken we ze gewoon... bestaan ze in een  vorm die je op eht web kan raadplegen en in zoeken en zo ?
Dan is Hugooke zijn gebed al verhoord
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Dani, er is een verschil tussen een artikelindex (die bestaat al) en kunnen zoeken op eender welk woord. Dat laatste is wat de meesten hier interesseert.

Oh ja, het zoeken mag zeker wat vlotter gaan dan de zoekfunctie vroeger :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

zoeken is afhankelijk van met welke "search method" je je tekst doorloopt...   En ja hoor ik ken het verschil een klein beetje na 24 jaar in de IT business.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michael

Soms is het handig om eens bij de buren te kijken, rail hobby bied abonnementen aan tijdschrift met online abonnement of enkel een online abonnement, daar heeft men nog niet alles digitaal en oude nummers worden in een rustig tempo toegevoegd, zo ontvangt de uitgever voor elk abonnement inkomsten. Tot het digitale archief heeft men enkel toegang met een abonnement

Misschien is dit ook voor MSM een goede optie.

Ik zou het complete abonnement nemen papier en digitaal.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154


doomslu

Ik blijf deze discussie zeker interessant vinden, ook al komt ze van tijd tot tijd terug.
Graag wil ik hierbij enkele kanttekeningen plaatsen, ook al is het absoluut niet mijn bedoeling jullie enthousiasme te temperen.

Eerst en vooral vertegenwoordigt het publiek op dit forum slechts een kleine fractie van ons lezerspubliek. Bovendien behoren jullie, door het feit dat jullie hier zitten, tot het meer computer-gerichte publiek. Vergeet niet dat we voor inschrijvingen op onze acties en lezersbrieven nog vaak echte handgeschreven documenten ontvangen. Het treinen-publiek is voor een gedeelte toch computer-analfabeet. Dit sluit uiteraard niet uit dat we wel iets kunnen ondernemen voor hen die wel computerminded zijn, en dat zijn er gelukkig ook wel wat, getuige de opmars van digitale treinbesturing.

Voorts weten we ook dat heel wat van onze lezers de ganse verzameling Modelspoormagazines staan hebben. Ik heb geen idee hoeveel geld die mensen zouden willen besteden aan 'hetzelfde op een andere wijze'.

Zelf ben ik vanzelfsprekend pro computer. Mijn dagelijkse krant lees ik op de pc, maar als ik kon dan had ik toch nog graag een papieren versie. Ik heb een tijdje een proefabonnement gehad op een concurrerend treinentijdschrift op pc en dat boeit me echt wel minder. Ik word moe van het scrollen...

Begin dit jaar maakten we met veel liefde en moeite een mooie digitale bijlage over Nürnberg. De reacties waren uitermate positief, maar deze bijlage werd door ongeveer 3% van het lezersbestand gelezen. Het sop en kolen...  :-[

Last but not least, de kernredactie en uitgever zien het allemaal door een meer traditionele bril. Tot mijn grote spijt moet ik hen grotendeels gelijk geven. Online betekent gratis of toch bijna. Copyright en zo zijn wazige begrippen op het net.
  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Heb van een bevriend modelspoorder een paar jaar (abo's) een gekregen om te bekijken.
Ik vind het maar niets.
Je zit voor dat scherm naar naar die bladzijden te staren tot je ogen pijn doen. Wil je de text wat vergroten krijg je de hele bladzijde zelf niet op je scherm (of je moet een groot scherm hebben zodat de text inees groot genoeg is)

Nee, voor mij hoeft het echt niet. Geef mij maar de goede ouwe manier, namelijk gedrukt op papier. ;D ;D ;D
Met vriendelijke groeten
Peter

Bolje

Iets dat we altijd in gedachten moeten houden: Stilstaan betekend achteruit gaan. Ook uitgevers moeten vooruit of ze verliezen marktaandeel.  ???

De vrees voor minder abonnees, indien er een CD versie (verzameling) op het einde van het jaar zou verschijnen, is volgens mij ongegrond.
Dit kan opgelost worden door enkel een verzamel CD aan te bieden aan de abonnees. Dit kan dan heel gemakkelijk gecontroleerd worden.
Ik spreek niet over een online versie van het tijdschrift, dit is iets geheel anders. Velen onder ons lezen niet graag vanaf een scherm, dit is ook veel vermoeiender voor de ogen.

Is er ooit al een enquête gehouden onder de lezers? Met vragen naar: interesse, wat wil je betalen, ...

En Last but not least: Ieder voordeel heb z'n nadeel  ;D
Vele groeten,
Ronald

Huugooke

Peter en Luc, een digitale versie, dwz een actuele uitgave die via de pc moet gelezen worden is voor mij geen must.
Ik wil graag het gemak om in oude versies te bladeren via de computer. Een artikel dat je wil gebruiken om iets te bouwen bijvoorbeeld, kan je dan afdrukken. Anders moet je het tijdschrift gebruiken, met het gevaar dat het onder de lijm of verf komt, of erger.
En wil je echt niet van die kilo's papier af, die enkel maar je huis zwaarder maken en plaats innemen?

tunnelmotor2000

Verzamel CD's of DVD's zijn wat ze zijn: je kijkt er 1, max 3 keer naar en ze gaan stof vergaren in of op een kast.
Wat volgens mij helemaal niet moet is het overzetten van een papieren uitgave op een elektronische drager. Ik hoef de reclame niet en al helemaal niet als desbetreffend produkt niet meer beschikbaar is.
Dus voor een goed geordend artikel overzicht moet de layout volledig herwerkt worden = kostelijke bedoening voor de uitgever, tenzij hij er rekening mee houdt bij opstellen layout van papieren versie.
Zelf ben ik een fervent lezer van online tijdschrift MRH en ook ervaar ik de mindere kanten van schermpje lezen. Daarom druk ik de content die mij aanspreekt in zwart wit en lage kwaliteit af. Immers als ik de toeters en bellen wil, dan is de content zó opgevist.
 

SuSke

Voor zoever ik deze discussie gevolgd heb is er misschien gewoon nood aan een "uitgebreidere" zoekmotor.
Daarvoor zou je dan toegang moeten  krijgen tot een database met alle artikels in pdf waardoor je dan kan gaan zoeken op begrip of specifiek woord. Je krijgt dan een lijst van artikels die hieraan voldoen. Wil je dan het desbetreffende artikel raadplegen, heb je een digitaal abonnement nodig, of je kan gaan snuisteren in je papieren versie.
Die mogelijkheid is "common use" voor het raadpelgen van normen en technische voorschriften bij verscheidene organismen.
Zaak is dan wel dat alle artikels beschikbaar moeten zijn als PDF want de meesten gebruiken de beschikbare zoekmotor uit Adobe.

Kortsluiting van de procedure door het doorgeven van een paswoord is natuurlijk altijd een heikele zaak. Maar wie gaat zich daar mee bezig houden tenzij je alles natuurlijk deelt binnen de club, maar dan heeft de club meestal ook een abonnement op MSM.

Verdeer begrijp ik het standpunt van de uitgever, die ook opziet tegen de hoeveelheid bijkomend werk en nood aan toegankelijke serverplaats, wat ook weer een kostenplaatje vertegenwoordigt en verhaalt moet worden op de lezers.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

CiteerVerzamel CD's of DVD's zijn wat ze zijn: je kijkt er 1, max 3 keer naar en ze gaan stof vergaren in of op een kast.

Is dat echt verschillend van papieren versies? Ik heb vele jaargangen van Elektuur, Elex, EW&WW, ETI, Natuur en techniek staan maar de laatste keer dat ik daarin gekeken heb herinner ik me niet meer. Hoogstens als er iets is waarvan je weet dat het er instaat. Maar meestal ga ik niet eens kijken omdat die papieren versies niet te doorzoeken zijn zonder ze 1-per-1 open te doen. Gemakkelijker op het net, eventueel het nummer vinden en dan gaan zoeken. Maar meestal vind je wel een pdf. Meters rek dat beter gebruikt zou kunnen worden. Ben van plan om dat allemaal wel eens in te scannen als die niet electronisch te vinden zijn.

Enkel de verzamelcd voor abbonees lijkt me ook niet zo'n goed idee. Dat zijn juist diegenen die waarschijnlijk het minste interesse hebben. Wat je wel zou kunnen doen is bvb een jaar later pas uitgeven. Dus eind 2014 de jaargang 2013. Zodoende kunnen niet-abonnees ook een volledige jaargang hebben, en de abonnees misschien beslissen om de papieren versie te vervangen door de cd. Meestal kijk je toch enkel naar de laatste nummers.

Andere mogelijkheid is om aparte artikels als pdf beschikbaar te maken na x tijd. SOS werkt bvb zo. Je heb de papieren versie, je kan de digitale versie hebben en de meeste artikels komen na x maand zo op het net te lezen. Voordeel is dat die artikels als teaser kunnen werken om abonnementen te werven. Of zoals LRPresse die sommige artikels te koop aanbiedt, meestal reeksen artikels die een bouwserie vormen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

CiteerVoor zoever ik deze discussie gevolgd heb is er misschien gewoon nood aan een "uitgebreidere" zoekmotor.

Ik bezit (zolas mischien nog velen, het door MSM als bijlage gegeven boekje met de inhoudslijst van de eerste 100 nummers.
Heel efficient om iets op te zoeken..

Nadeel van een uitgave op CD is ook dat het moeilijker te lezen is in bad of op de WC ;D ;D ;D ;D ;D
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

in bad ga je toch maar om je te wassen, op de wc  voor nog "kortere" dingen, daar zie ik het nut niet van om daar te gaan zitten of liggen lezen....  maar dat zal aan mij liggen. ieder diertje zijn kort of lang pleziertje toch ....  :-P
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.