Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

ideale hoogt voor expobaan

Gestart door TBCédric, 15 juni 2014, 21:02:34 PM

TBCédric

De vraag die ik me afvraag. ??? ::)
Wat is de ideale hoogte of minimumhoogte voor een expobaan?
Ik heb momenteel poten van 103 cm hoogte en mijn sporen liggen op een hoogte van ongeveer 110 cm. Ik vroeg mij af of dat niet te laag is.
Wat is jullie ervaring of mening?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

59erke

Hangt er een beetje vanaf hoe je wilt dat bezoekers uw baan bekijken.

Ik persoonlijk vindt het heel mooi wanneer ik een baan kan bekijken vanop ooghoogte. Dit is vooral heel geslaagd wanneer er veel details zijn aangebracht vooral op de voorgrond. Bij dergelijke banen is de achtergrond minder zichtbaar en kan dus ook minder afgewerkt worden en bovendien werkt het heel realistisch.

Je moet ook rekening houden met de jongste bezoekers die een baan van pakweg 1m50 hoogte niet kunnen zien en moeten beroepen op een helpende hand van de ouders.

Daarentegen een hoge hoogte is ook weer moeilijker om aan te werken.
Een hoogte van 1m10 vindt ik wel acceptabel, de jongste kunnen nog een glimp opvangen en de volwassenen moeten een beetje buigen. Mijn thuisbaan staat op een 80 cm hoogte. Ideaal om aan te werken, fantastisch voor mijn 6 jarig zoontje en ik zet mij dikwijls op een stoel en geniet op ooghoogte  ;)


Tis een beetje wikken en wegen ...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

Bovenstaande uitleg van 59erke is een goede samenvatting van het probleem en de oplossingen.
Heel courant is 130 cm voor tentoonstellingen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Mijn spoorbaan stond op een tentoonstelling op 1,20m. Die hoogte heb ik bepaald door op eerdere tentoonstellingen om me heen te kijken. Daarbij constateerde ik dat het merendeel van de bezoekers mannen zijn van ongeveer mijn eigen lengte, tussen 1,80 en 1,90 lang. Omdat ik de baan traditioneel bedien vanaf de achterkant moet ik over het achtergrondscherm kunnen kijken, en zo kwam ik op die 1,20m.
Maar ik heb gezien dat er ook banen zijn die op 1,30 staan, en dat vind ik achteraf een mooiere hoogte. Voor mensen van mijn lengte dan he. Klinkt heel zelfzuchtig, maar ik denk dat dit voor de meeste bezoekers de ideale hoogte is.

Kautenbach

ik hou een railhoogte aan van ongeveer 1.20 meter. hoger ga ik niet, bovenkant achtergrond op 1.95 , onderkant fries op 1.90 meter.

ik zou wel altijd krukje (met leunsteun) meenemen voor kleine kijkers

eve

Ook FREMO schrijft 130 cm voor.

Erik

mark7758

Wij (BELUX) hebben ook de hele baan op 1.30 staan. Met 2 grote kisten voor de kleine kinderen (Die ook vaak door ouderen worden gebruikt) komt iedereen tot zijn recht.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

TBCédric

En met de hele baan, is dat de hoogte van de sporen of van het framewerk?

Zou ik mijn houten poten kunnen verlengen of zou ik ineens nieuwe kopen en laten op maat zagen?

Ik ga in mijn baan redelijk wat details insteken én het pronkstuk moet en zal mijn stationsgebouw zijn.


Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

doomslu

De dag dat je op een tentoonstelling mag gaan staan kan je nieuwe poten open.
Voorlopig is het wellicht makkelijker om aan een lagere baan te werken.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

Citaat van: LS Models op 16 juni 2014, 12:42:05 PM
En met de hele baan, is dat de hoogte van de sporen of van het framewerk?

Zou ik mijn houten poten kunnen verlengen of zou ik ineens nieuwe kopen en laten op maat zagen?

Ik ga in mijn baan redelijk wat details insteken én het pronkstuk moet en zal mijn stationsgebouw zijn.

Bovenkant Spoorstaaf 1.30m
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.