ESU LokPilot V4 programmeren met LokProgrammer

Gestart door ceuleer, 13 juni 2014, 21:00:21 PM

Rangeerduivel

Citaat van: ceuleer op 10 juli 2014, 14:44:12 PM
Interessant om te weten Piet.
En ja, eigenlijk heb je gelijk, de rails en die wielen proper maken, en je hebt geen powerpack nodig, behalve voor op sommige wissels, dat kan soms toch stroomproblemen geven, of je moet weer extra stroomdraden gaan solderen aan de rails op de wissels.
ESU heeft de powerpack toch standaard in hun loco's zitten, dus het zal wel een goede oplossing zijn.

Zoals in vorige draadjes reeds beschreven:Ik zit met die verdomde Piko-wissels,en nee,de hartstukken zijn niet te bewerken/polariseren...

;)

EVP


Rangeerduivel

Citaat van: EVP op 10 juli 2014, 15:16:36 PM
misschien heb je hier wat aan

http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=1197.0

Bedankt voor de link Eduard,maar ik heb er helaas niet veel aan.
Ik zal het nog maar eens een keer uitleggen (Kan iemand mij eens uitleggen hoe je link's plaatst van het éne topic naar het andere?);
De Piko A wissels hebben geen apart puntstuk,
ze zijn afgeslepen en lopen heel nauw naar elkaar toe,als je het al een puntstuk zou kunnen noemen,het zijn de rails zelf die het puntstuk vormen.
Weliswaar electrisch gescheiden,en met een isolatie/beschermlaagje van 1,5cm lang tussen en over deze 2 rails,zijn ze goed zolang ze nieuw zijn.
Doch door het kuisen (railgom) en bereden worden,slijt dat isolatielaagje af en komen de rails bloot te liggen.
Wanneer er nu een loc langzaam over rijdt,komen de wielen van de loc met de 2 rails tegelijkertijd in aanraking en pats,de Multimaus springt op veilig.
Bij een snelle passage van een loc heb je dit niet,daar de MM dan geen tijd krijgt om te reageren.
Nu heb ik al geprobeerd om de isolatielaag te vernieuwen met verf,maar na korte tijd zit je weer met hetzelfde probleem.
Overplakken met kleefband geeft dan weer een dikte,waarop de loc schommelt,en de kleefband lost zeer vlug.
Bovendien is dit dan een plaats waar je ook geen stroomafname hebt!

;)


ceuleer

Hé Rudy,

wanneer je op "reageer" klikt kan je uw tekst intypen.
Wanneer je nu een link wil plaatsen, dan zoek je in een nieuw tabblad in explorer of firefox de pagina die je wil linken.
Je kopieert de URL bovenaan in het tabblad, bv deze topic-pagina heeft deze link die ik nu hier plak

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,20377.msg263910.html#msg263910

en voila, de link is geplaatst, en iedereen die er op klikt gaat automatisch naar deze pagina.  ;)

Rangeerduivel

Dank je Gunter,
Ik zal het ten gepaster tijde eens proberen

;)

treinenhobby

Weer even terug naar de loksound en virtuele geluid...

Ik gebruik dit ook, en heb het virtuele geluid onder een functietoets gezet.
Indien de lok alleen rijdt, staat het virtuele geluid uit,.
Zodra ik deze in treinschakeling zet met de 'geluidslok', zet ik deze functie weer aan.
Dit zou zelfs zo geprogrammeerd kunnen worden dat dit automatisch gebeurt,
maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
 

ceuleer


Met de lokprogrammer heb ik in function mapping bij f1 in beide richtingen Virtual drive sound moeten aanvinken.

Ik gebruik de Ecos 2 van ESU, ik weet niet hoe andere centrales hiermee omgaan.
Voor de Ecos heeft elke loc een eigen adres, ik weet dat je met de multimaus meerdere loco's het zelfde adres kan geven en zo meerdere loco's tegelijk laat rijden, maar met de ecos moet je een dubbel tractie ingeven met de locomotieven die je samen wil laten rijden.
Wanneer je Virtual drive sound op F1 zet, en je rijdt in dubbel tractie, elke functie die je opzet, wordt op beide locomotieven geactiveerd. Met meerdere locomotieven, 3 of meer, dus ook.
Waar ook op gelet moet worden, is dat de rangeersnelheid van de lokpilot ook op functie f6 gezet wordt ipv f3, want als je deze functie f3 opzet, dan gaat de loksound eens toeteren en de lokpilot vertragen, dus de ene gaat de andere willen verder trekken. Want alle functies die je opzet bij de loksound worden ook opgezet bij de lokpilot.
Standaard heeft de lokpilot f0 voor het licht en f3 voor de rangeersnelheid, het licht is bij de loksound ook f0, maar de rangeersnelheid staat op f6.
Dus je zet het geluid met F1 aan, de loksound start op, en op de lokpilot wordt de Virtual drive sound geactiveerd. Dus ze gaan samen vertraagd versnellen.
Als je nu de loc met lokpilot alleen laat rijden, en je zet F1 op, dan vertrekt hij ook met de ingestelde vertraging, met F1 uit vertrekt hij gewoon, hetzelfde gebeurt met een loksound, als het geluid af staat, vertrekt hij ook direct.

treinenhobby

Met de Multimaus moet je CV19 van de lok programmeren als consist-adres.
Vervolgens kan je beide loks afzonderlijke functies aan en uitzetten.

Het probleem als in het bericht hierboven ontstaat dan ook niet.