Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Koud licht spaarlampen

Gestart door janieburton, 01 juni 2014, 11:39:45 AM

janieburton

Weet iemand waar je "koud licht" spaarlampen kan kopen?

In de Brico en Gamma zijn het enkel "warm licht" spaarlampen.
 

Huugooke

spaarlampen of LED lampen? De eerste zijn die "kom binnen tien minuten eens terug dan zal ik licht geven" types.
LED lampen zijn ook in Kruidvat en Blokker te koop.

janieburton

Spaarlampen, ik vind de lichtopbrengst bij koud licht groter dan bij warm licht, ik had vroeger een 3 tal tl's in mijn keuken en heb deze vervangen door koud licht tl's en ik vind persoonlijk dat bij koud licht meer licht opbrengst is
 

Huugooke

Ok, ik weet wat je bedoelt met dat koud licht. Maar spaarlampen op basis van TL principe hebben een lange opwarmtijd voor ze hun echte witte licht met maximale sterkte geven. Eigenlijk zijn het opgerolde buislampen.
LED lampen bestaan ook in wit licht, en geven direct hun beste!
Als het al vermeld is: de lichtkleur wordt soms vermeld in graden Kelvin; 3500 is heel warmwit; 5000 is heel wit

Havoc

Enig nadeel van leds is dat ze veel licht geven maar dat je er eigenlijk niets mee ziet. Je moet je ogen dichtnijpen, maar als je er je boek onderhoudt lijkt het nog te donker.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: Havoc op 01 juni 2014, 15:47:19 PM
Enig nadeel van leds is dat ze veel licht geven maar dat je er eigenlijk niets mee ziet. Je moet je ogen dichtnijpen, maar als je er je boek onderhoudt lijkt het nog te donker.
Ik bedoel wel LAMPEN op basis van LEDS hé Johan! Ze verlichten er al stadions mee! ;D

59erke

Citaat van: janieburton op 01 juni 2014, 11:39:45 AM
Weet iemand waar je "koud licht" spaarlampen kan kopen?

In de Brico en Gamma zijn het enkel "warm licht" spaarlampen.


Ik geloof dat je in Makro wel koud wit spaarlampen kan vinden.
Deze gaan ook nog redelijk snel aan.

Ik zou persoonlijk gaan voor led spots ipv spaarlampen, gaan langer mee en de keuze is groter
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

just4fun

Lampen koop je in alle geuren en kleuren in een lampenwinkel.
Brico, Hubo, Gamma, Massive ... zijn geen lampenwinkels, die hebben enkel een piepklein gamma van alles wat er op de markt is.
Ik weet niet van welke regio je bent, maar zoek een echte lampenwinkel, ze zijn erg zeldzaam, maar die hebben alle soorten lampen, of kunnen er in ieder geval aan geraken. Ook kennen ze er meer van dan de rayon-verantwoordelijke in de plaatselijke doe-het-zelf-zaak.
Een beetje zoals modeltreinen, waar koop je die? In de modelspoorwinkel, niet in Fun, Bart Smit, Blokker, ...
Paul


Havoc

CiteerIk geloof dat je in Makro wel koud wit spaarlampen kan vinden.

Je hebt nog gelijk ook. Ik heb er ooit van daar meegebracht voor een collega die er achter zocht.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Citaat van: Huugooke op 01 juni 2014, 15:55:06 PM
Citaat van: Havoc op 01 juni 2014, 15:47:19 PM
Enig nadeel van leds is dat ze veel licht geven maar dat je er eigenlijk niets mee ziet. Je moet je ogen dichtnijpen, maar als je er je boek onderhoudt lijkt het nog te donker.
Ik bedoel wel LAMPEN op basis van LEDS hé Johan! Ze verlichten er al stadions mee! ;D

Sorry Hugo, voor mij is en blijft de beste lamp een gloeilamp. En als ik dan toch mag kiezen een Philips "Daylight" 100W. Heb ook nog een Sylvania 150W "straatverlichting" en dat geeft ook nog best wat licht. Die spaarlampen en leds mogen ze steken waar de zon niet schijnt. Spaarlampen moet je elk jaar vervangen en leds om de 2 jaar. Met leds zie je dan nog enkel genoeg om niet tegen de deur te lopen. En terwijl we bezig zijn, die electronische ballasten...steek die er maar bij.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Gaat dat geen pijn doen, Johan?  :o
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

...waar de zon niet schijnt is natuurlijk de beste plaats voor een lamp! (rofl)

Toegegeven dat er veel rommel verkocht word onder de noemer LEDlamp. Maar die bollen van IKEA doen het goed bij mij.
Verder, als je ze kwijt raakt, zijn die strips ook goed. Ik zag ze toepassen in een winkelcentrum: de oude rommel uit het garnituur en een reeks strips er in en de verlichting was zeker uitstekend.
Ook de nieuwe "echte" TL lampen hebben trouwens last van dat opwarmeffect. Alleen de oude die 20 en 40 watt waren (en geen 18 en 36) geven (gaven) praktisch direct hun volle kracht.
Komt omdat ze wel 10% minder verbruiken maar geen 10%minder licht mogen geven; ook de omvang en dus het stralend vlak is verkleind, dus is het poeder van een andere samenstelling, vandaar dat "opwarmen".

59erke

#12
Even reageren op al die vooroordelen van led en spaarlampen.
Omwille van mijn beroep (ik ben electricien) heb ik regelmatig te maken met spaar- en ledlampen.

ik kan alvast zeggen dat ik al heel wat soorten en merken in mijn handen heb gehad en ik kan alvast 1 ding zeggen.
Wil je kwaliteit (lees lange levensduur en snelle opstart) koop dan geen lampen in Brico, gamma en zeker niet Lidl, Ikea, Aldi
maar koop lampen van degelijke merken zoals Sylvania, Osram, Megaman, Philips, ... Zelf heb ik ook goede ervaringen met Elix (Verkrijgbaar in Makro).

Ten tweede moet je lampen gebruiken waar ze voor dienen. Als je voor korte tijd (minder dan 15min) licht wilt op plaatsen waar de zon niet schijnt dien je gebruik te maken van een gloeilamp (tegenwoordig enkel halogeen aangezien gloeilampen schaars worden). Vanaf 15 min continu licht kan je gaan denken aan spaarlampen of led lampen. Als je deze laatste gebruikt in het eerste geval gaan zelfs de beste lampen snel de geest geven (2 jaar of minder)  aangezien deze daar gewoon ni voor gemaakt zijn. Als je ze volgens de regels gebruikt gaan ze jaren mee. Heb in mijn woning overal led lampen en de oudste gaan al zeker 4 jaar mee en worden dagelijks gebruikt.

En wat de lichtopbrengst betreft geloof me gerust de meeste lichtopbrengst krijg je van een led lamp. Maar je moet weten wat je koopt. Voor een simpele halogeenlamp van 50w of een gloeilamp van 60 watt volstaat een led spot van 3x1W meer dan genoeg. Vindt je dit niet genoeg ga dan naar meer leds (5x1w) of minder maar zwaarder (3x5w)of dergelijke. Voor een spaarlamp ligt het iets anders daar kan je voor uw trouwe oude lamp van 60w een spaarlamp vinden van 11w. Trouwens de zwaarste spaarlamp deze van 23w geeft een lichtopbrengst vergelijkbaar met een gloeilamp van 125w.(Wie graag een lijstje heeft met de omrekenwaarden van spaarlampen contacteer mij gerust.) Is dit niet genoeg ga dan naar inductielampen of gasontladingslampen (weliswaar met een speciaal lichtarmatuur) maar deze moeten ook een minimale tijd branden. Bovendien zijn deze beveiligd zodat je ze niet direct kan op en afzetten. Deze lampen vind je dikwijls in sporthallen, zwembaden en showrooms (Bekende klokken).

Wat de electronische ballasten betreft, deze die in de led - en spaar- lampen zitten zijn speciaal berekend op de levensduur van de lampen en gaan u niet vlug in de steek laten. Anders is het gesteld bij de electronische ballasten in klassieke TL armaturen deze zijn inderdaad niets waard en de oude zware ballasten zijn inderdaad de beste.

Ik hoop dat dit voor iedereen een beetje duidelijkheid was.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Havoc

Citaat van: doomslu op 01 juni 2014, 18:50:19 PM
Gaat dat geen pijn doen, Johan?  :o

Hangt ervan af Luc. Als het een gloeilamp is en die geeft licht dan kan het tegenvallen. Zo'n led lampje daarentegen :D

Heb hier zo'n 1000W/36V lamp...serieuse b***plug.

CiteerOok de nieuwe "echte" TL lampen hebben trouwens last van dat opwarmeffect.

Die T5 valt nog mee. Enkel is de ballast sneller stuk dan de lamp.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Mijn bureaulamp heb ik een hele tijd geleden ingeruild voor een extra boekenplank tegen de muur boven de bureau met een T4 TL met elektronische ballast en dat werkt al een hele tijd goed!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum