Het laden van wagons

Gestart door BD1701, 16 december 2004, 20:38:17 PM

tonycabus

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

ERVIN



Hoi,ik zou ook graag hebben dat hier wat dieper werd in gegaan op het onderwerp "beladen van wagons",op deze foto ziet U een sleep van 15 kolenwagons,deze sleep heeft mij 600? gekost,zonder loc,ik zou ze graag beladen met kolen en de wagons wat verweren,maar aangezien ik dat nog nooit gedaan heb,ben ik er een beetje bang van,schrik om mijn wagons lelijk te maken,dus laat maar komen zou ik zeggen![;)]

ERVIN



Een andere foto van mijn wagons,ze zien er veel te proper uit.

glamo

hey ERVIN;

met zo een sleep zou ik mij uitleven,bij mij komt er niets op de baan die niet vervuilt is maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze h?.
voor mij is het een meerwaarde maar voor verzamelaars is het dat natuurlijk niet. als je ooit van plan bent om je wagon's nog terug van de hand te doen zou ik ze niet verweren want ik denk dat ze minder waarde zullen hebben. ik ben nog maar kort bezig met modelspoorwegen maar draai al zo een 30 jaar mee in de modelbouwwereld van civiele voertuigen. die ervaringen komen nu goed van pas.
neem eens een kijkje op http://photobucket.com/albums/c278/glamo
de foto's zijn wel niet van echt goede kwaliteit maar je hebt misschien een idee wat het zou kunnen worden op jou indrukwekkende baan.
veel succes met het vervuilen.

mvg KURT
 

BD1701

Ervin, ik ben het volledig met je eens dat er best wel eens dieper mag ingegaan worden op "het beladen van wagons", want ik weet zeker da we een heel pak ladingen zelf kunnen maken van allerhande materiaal. Alleen moet je uiteraard weten hoe, en op dat vlak zijn er zeker mensen die daarover meer weten, en ons daarbij kunnen helpen.
We kunnen dit misschien eens voorleggen aan Tonycabus, om misschien eens navraag te doen bij de redactie van MSM om er een reeks over te maken in ons geliefde tijdschrift? Voor mij zou dit allesinds een welgekomen bron van info zijn.
 

erik de noorman

Ik verweer mijn wagons met plakaat of waterverf. Daar is voor 85% een realitisch beeld van de echte vervuiling, van na te maken.
Voordeel : het model is na een grondige schrobbeurt met de tandenborstel terug te brengen in zijn originele staat.

NADEEL ( 65%): je moet de verflaag er vrij dik opleggen om verschillende kleurschakeringen door elkaar te verkrijgen. Gevolg, bij grote temperatuur schommelingen barst en springt de verf bij de minste schok of aanraking van de wagon.
Resultaat: stukjes blanke ondergrond van de wagon.
Oplossing:met de punt van een verfborstel (met zachte haren) licht vochtig, de resterende verf terug naar boven toe, uit te strijken.

Goede resultaten worden ook bekomen (en zijn blijvend) met olieverf voor  doek  schilderen. De verf wel onverdund gebruiken met een borstel met korte en harde haren.

Erik.

P.s. dit is enkel een tip voor wie zijn modellen niet definitief wil vervuilen. Het is en nood oplossing.

ERVIN

@ Glamo,amaai,dat is hetgeen ik ook wil,ik heb net eens naar je foto's gekeken,dit is echt prachtig gedaan,maar hoe begin je daar nu aan,is dit met een verfborstel gedaan of met een airbrush,ik hoop niet met een airbrush,want dat heb ik niet.
Ik denk dat ik mijn sleep kolenwagons ga opsturen naar jou,[:D][:D],nee,even serieus,daar wil ik echt meer over te weten komen,ik vind het,persoonlijk,veel mooier dat alles er een beetje vuil uitziet,zo lijkt het dat alles,net als in het echt,heel intensief in gebruik is.

glamo

hoi ERVIN;

ik ga inderdaad eerst mij model te lijf met de AIR-BRUSH,dan de detail's (beschadigingen,grafitti) aanbrengen en vervolgens alles nog eens DRY-BRUSHEN. ik gebruik ook veel verweerpoeders. ik zou eerst wat oefen op een goedkoop model en je zult zien, het is helemaal niet zo moeilijk hoor. ik heb nu een stuk of 20 wagons en 4 locs staan die nog moeten vervuilt worden maar ben nu bezig aan de baan zelf. als je eens een paar weken mijn AIR-BRUSH wilt gebruiken om te proberen geef je maar een seintje,ik maak dan van de gelegenheid eens gebruik om je baan te bekijken.

mvg KURT
 

ERVIN

@ Glamo,

Hmm,lijkt me een goede overeenkomst.
Dat ik jou air-brush mag lenen vind ik een goed idee,maar dan heb ik eigenlijk liever dat we eens een dag samenkomen,en dat je mij de knepen van het werken met een air-brush eens uitlegd,dan kan ik mij mss zelf een air-brush aanschaffen,ik leen niet zo graag dingen van andere mensen,er moest maar eens iets aankomen h?.
Laat maar eens iets weten,je bent meer dan welkom.[;)]

Gerolf

@ Kurt en Erwin: prachtig, jongens! Mekaar ook in de praktijk helpen, geweldig!
Erwin, schaf je zeker een airbrush aan - je zal er geen spijt van hebben!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GeM

Ik zal proberen dit week-end de nodige foto's te nemen en ze in een nieuwe draad te publiceren. Gaat wel enkel en alleen over het type bakwagon zoals op de foto van de belading, maar hopelijk kan dit enkele medespoorders al verderhelpen en hen van de drempelvrees afhelpen. Ik heb er zelf ook veel over gelezen, en ben dan begonnen op enkele oude wagons, want enkel al doende leert men...
Over een airbrush beschik ik echter niet, dus 't zal enkel over penseelwerk gaan.
Wordt vervolgd!
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

@ Kurt en Erwin: prachtig, jongens! Mekaar ook in de praktijk helpen, geweldig!
Erwin, schaf je zeker een airbrush aan - je zal er geen spijt van hebben!



@ Gerolf, Kurt en ik hebben mekaar al gemaild,nu gaan we een datum afspreken,dan komt Kurt naar mij thuis en gaat mij alle geheimen van de air-brush uitleggen,als dit meevalt schaf ik mij direct zo'n apparaat aan.Als er nog mensen willen komen laat mij dan maar iets weten,dan maken we er een gezellig praktijk dagje van.[;)]

GeM

Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

boke

Hallo allemaal,

Om het draadje over wagonladingen verder te zetten, hier een vraagje. Thuis zijn we bezig geweest met het aanleggen van de tuin waarbij we wat arduin gebruikt hebben [|)]! Nu heb ik wat overschotjes! Mijn vraag: worden er bij de echte spoorwegen arduinblokken vervoerd? Zo ja: hoe groot zijn die dan en op welke wagons kunnen die vervoerd worden? Heeft er iemand foto's van? Kwestie van de kleine afvalstukjes nog nuttig te kunnen gebruiken i.p.v. ze bij het bouwafval te moeten storten [;)]! Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten,


Havoc

Hangt af van hoe groot je stukken zijn. Arduin kan als "puin" vervoerd worden. Als blokken zal het gaan over blokken van enkele kubieke meter. Al denk ik dat deze tegenwoordig eerder per vrachtwagen gaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.