Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Ennstalbahn – Bahnhof Mandling

Gestart door HYA, 13 april 2014, 12:45:19 PM

Stieven76

White spirit gebruiken? Ik heb dezelfde Revell kleur gebruikt voor mijn rails en ik kreeg met een vod met wat white spirit de bovenkant van de sporen toch vlot proper.  ;D

doomslu

Of niet te veel laten drogen alvorens af te kuisen?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

En er een oude railgom aan opofferen...

;)

HYA

Citaat van: doomslu op 15 maart 2015, 17:53:09 PM
Of niet te veel laten drogen alvorens af te kuisen?
Daar zat maar 10 minuutjes tussen, dat vind ik alvast niet lang. 5cm schilderen en dan al vegen .... dat lijkt me een werkje van 10 jaar ... en zo veel tijd heeft de gemiddelde belastingbetaler (spijtig genoeg) niet.  ;D

Citaat van: Stieven76 op 15 maart 2015, 17:21:56 PM
White spirit gebruiken? Ik heb dezelfde Revell kleur gebruikt voor mijn rails en ik kreeg met een vod met wat white spirit de bovenkant van de sporen toch vlot proper.  ;D
Wijze raad opgevolgd en zie, zowaar dagen later komen de resten er vrij makkelijk af. Merci tante kaat.  8)

Metpetergaathetbeter

#64
[Merci tante kaat.  8)
quote]nonkel Stieven  ;D

Groeten Peter ;)

PS een tijdje gelden kwam Joyce de Troch bij ons en vroeg naar een bepaald produkt die wij niet hadden in de winkel (voor onfrisse geuren in de frigo), ze had dat gelezen in het boek van ja de beroemde tante Kaat!
Ik zei haar : "Moet nonkel Peter U ne keer iets vertellen, neem een glas melk en je krijgt nagenoeg hetzelfde resultaat, daar melk alle geuren opneemt" Moest die zien kijken maar ze kon er toch hartelijk om lachen ! ;)

HYA

#65
Toch godgeklaagd. Wacht ik al maanden op die nieuwe teruggemeld decoders van Marklin en zijlen maar uitstellen en uitstellen.  :'(
Zolang niet alles digitaal is getest weiger ik ballast te plaatsen en wordt ik toch enigszins opgehouden ...

Alles ligt klaar voor de decoders ...



PeterC

Citaat van: HYA op 27 maart 2015, 20:20:07 PM
...Wacht ik al maanden op die nieuwe teruggemeld decoders van Marklin en zijlen maar uitstellen en uitstellen.  :'(

Jan, wat moeten we ons daarbij voorstellen?  Een nieuw model of een nieuw principe van terugmelding?

Propere onderbouw!


Groetjes, Peter


HYA

#67
Hewel Peter, Marklin heeft nieuwe decoders S88 (terugmelding) en M83 (wisselsturing) ontworpen. Nieuwe modellen dus, geen nieuw principe.
Vernieuwend is dat je nu klemmetjes hebt om je draadjes in te parkeren, terwijl je bij de "oude" stekkertjes diende te voorzien.

Afbeelding oude S88: http://www.tdb.fi/images/s88.jpg (met dank aan de eigenaar van de foto)

Afbeelding van de nieuwe S88: https://www.maerklinshop.de/index.php?sid=c678e53fc45be838955ac2bfc9303ffe&cl=moredetails&cnid=&anid=M060881

Probleem is nu dat Marklin elke maand de levering uitstelt met een maand.

De M83 is wel leverbaar en heb ik geïnstalleerd:

PeterC

Jan,

Er zijn Marklin-zaak-zotten en mensen die zot zijn van Marklin-zaken (ik behoor tot die laatste).

Stuur me eens een PM (via het forum) met de kostprijs van die terugmelders.  Er zijn nog verdelers van S88 melders (of S88N aan de connector te zien).  Die 'alternatieve' werken volgens mij even goed en volgens mijn bescheiden mening zijn die wel een pak goedkoper (en direct leverbaar). 

Ook voor de magneet-decoders zijn er alternatieven...
Groetjes, Peter


HYA

In afwachting van de decoders dan toch maar een nieuwe drempel genomen ... een eerste stukje scenery. Het is hier al veelvuldig vernoemd en besproken in andere topics, voor het eerst scenery maken is toch wel een serieus moeilijke stap. Je kan bij het zien van andermans werk wel zeggen ik vind dat mooi of dat dan weer niet, zelf iets uit de mouw schudden (voor het eerst) is een uitdaging die je blijft uitstellen.

Ondertussen heb ik melding van de sporenboer, mijn decoders zijn aangekomen. Daarbovenop kreeg ik ook van Peter een tip voor alternatieve decoders.



Het eerste stuk scenery komt vooraan op de rechtse bak (van 3). Het gaat om iets dat moet lijken op de heuvel (vooraan rechts op de foto). die langs de straat (ne steenweg eigenlijk) meeloopt.



Na het aftekenen van de Ennstalerstrasse kon ik aan het werk met de 4 cm dikke isolatieplaat.



Een eerste laag van de heuvel.



En de volgende lagen.



De helling uitgesneden.



De overgangen tussen de lagen heb ik dichtgestreken met One Fille van Polyfilla. En na drogen heb ik er een grondlaag verf opgezet.





doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

HYA

Tanx mannen

Tussen de heuvel en de straat zit over een deel zo'n met natuursteen gemetst muurtje.

Uitgesneden uit een "muurplaat" en vervolgens met Vallejo acryl grijs geschilderd.



En dan een wash met licht grijs en één met donker grijs.



Ik vind het echter nog te clean. Suggesties om beter te doen? Wash met bruin ? Wat groen ?

doomslu

De voegen! Die zou ik een ander kleurtje geven, om wat te contrasteren.
Ofwel de stenen drybrushen met een andere tint...

Suggestie? Inspiratie?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Citaat van: HYA op 16 april 2015, 21:13:15 PM
En dan een wash met licht grijs en één met donker grijs.
...Ik vind het echter nog te clean...

Jan, een wash met een licht kleur en dan eentje met een donker kleur is gas geven en dan remmen.  Beiden heffen elkaar op.

Bekijk een kleur die je wil als 'neutrale ondergrond'.  Maak dan een wash met een donkerdere tint van je hoofdkleur.  Verdonker best niet met zwart maar met een (heel) donker bruine tint.  Zorg dat je wash vloeibaar is (water is NIET vloeibaar genoeg voor een wash!) en breng die aan.  Wacht of droog je wash geforceerd met een haardroger (ben ik geen voorstander van).  Zie je al reliëf vanop een afstand?  Dan ben je goed bezig.  Zoniet: kleine washes, grote washes tot je je hoofdkleur ziet en een donker reliëf.

Dan hooglichten aanbrengen dmv drybrushen.  Hetzelfde hoofdkleur van je originele beschildering met een deeltje wit/gele oker/zandkleur erbij.  Drybrushen.  Nog wat wit erbij en dry-dry-brushen (nog veel minder 'verf' op je penseel).  Nog niet tevreden?  Nog meer dry-dry-dry-brushen (steeds minder verf op je penseel en steeds zachter op je stenen wrijven). 

Nooit met zuiver wit drybrushen, ook niet met puur zwart washen.  Wit en zwart zijn geen kleuren.

Eens je tevreden bent met de proper beschilderde muur, kan je fantasietjes aanbrengen zoals onderaan mos (groene washes), grondwaterdoorsijpeling: bijna wit om de kalksporen na te bootsen, Roet, vuil, ...




Uit welk materiaal is je muurtje gemaakt?




Succes met je verdere werken!


Groetjes, Peter