Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Probleem ViTrains HLE1604

Gestart door OlivierV, 08 april 2014, 16:56:56 PM

OlivierV

Oi,

Ik heb al een hele tijd een ViTrains HLE16. 't Beestje ligt voor de moment wel meer in de kast dan wat anders maar vandaag heeft hij nog eens gereden.

Als eerste maakte deze al een tijd lang een ronkend geluid, precies een lawaaierige motor maar dat is het niet, voordat ik er mee gaan rijden ben heb ik de loc helemaal open gedaan en volledig uit mekaar gehaald.

Wat heb ik gedaan:
- Motor in mijn hand en aan een transfo gehangen, motor maakt een normaal geluid, als je hem op volle snelheid doet draaien hoor je wel degelijk iets... maar niet dat luid geronk...
- Verder gegaan richting cardans en draaistellen. Ook allemaal goed.
- Terug verder in mekaar gestoken, eerst het ene draaistel aankoppelen, dan pas het andere, hier kwam het probleem aan het licht. Voorste draaistel, geen probleem, stil in beide richtingen, achterste draaistel, stil in achteruit, lawaaierig in vooruit...
- Tandwieltjes ook gecontroleerd

Een eenvoudige oplossing zou zijn om op halve kracht te gaan rijden (1 draaistel gewoon laten meerollen), maar dat zie ik niet zitten wanneer er 7 rijtuigen aanhangen ...

Iemand een idee wat het probleem zou zijn.

Verder rij ik als ik al eens rij digitaal met een Roco multimaus en de loc is voorzien van een LocPilot V4 ..., lawaai ligt niet aan de decoder, want ik heb het ook met andere decoders getest alsook analoog ...

Groet en alvast bedankt,
Olivier

'k Vind het bet een beetje een vervelend euvel zeker als ik hem vergelijk qua geluid met mijn Roco's en andere 16's van ViTrains die ik reeds horen rijden heb en dan ook zeker al als je weet dat hij dit geluid toen ik hem net had niet maakte.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Ik heb er ook zo een paar, maar die hebben nog nooit gereden
Dat ligt niet aan de locs, maar gewoon nog niet aan toegekomen om ze op de baan te zetten  ::)

Als het geluid uit je draaistel komt, en in één richting, dan lijkt het me dat de tandwielen niet juist zitten ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Dan ga ik toch eens moeten uitvissen hoe ik dat draaistal deftig kan open krijgen. 't Begint met een kapje dat eraf moet om het wormwieltje eruit te krijgen. Zo kan je dan ook het draaistel van onder de loc krijgen, maar hoe ik het verder moet open doen...
Dat is mij een raadsel. Want de handleiding is niet zo veelzeggend hierin.

Toch alvast bedankt voor de tip Gerolf, 'k was zelf echter ook al in die richting aan het denken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Peter

Olivier,

Ik weet niet of die man nog altijd de verdeler van Vitrains hier in Belgie is, maar hij was heel hulpvaardig, en (bij mij ontbrak het zakje onderdelen) op de kortste tijd heeft hij mij dit toegestuurd. Een mailtje naar hem kan mischien veel helpen

Weet iemand van de andere forumleden nog hoe die persoon heette?
Met vriendelijke groeten
Peter

OlivierV

Peter, dat is goed te horen dat die man hulpvaardig is, 'k moet namelijk ook nog 2 onderdelen voor die loc, 'k heb die heel goedkoop kunnen kopen omdat er 2 rangeertredes afgebroken zijn.

Tandwielen probeer ik vandaag nog te checken.

Groet,
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bellejt

mss ontbreekt daar gewoon wat vet.

OlivierV

Citaat van: bellejt op 09 april 2014, 13:01:08 PM
mss ontbreekt daar gewoon wat vet.

Dat denk ik niet, want dat dacht ik eerst ook, 't is zeker voldoend ingevet nu.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Ik heb een Roco rangeerloc 76.. en een Mehano 77.. die beiden ook dat ronkend geluid maken.
De Mehano is voorzien van een sound-decoder,maar de Roco niet.
De Roco heeft in plaats van 2 cardans,2 spiraalveren,dus dat is een verbinding tussen motor en draaistellen die nog iets flexibeler is dan een cardan,en toch dat geluid.
Het zit hem vast en zeker in één van de draaistellen.
Mijn Roco 2021,van het oude type met dikke motor had dit ook,maar sedert ik hem gebruik als dummy voor dubbeltractie is dit geluid verdwenen.
conclusie;beide draaistellen hebben waarschijnlijk niet dezelfde snelheid(bvb een vervormd tandwieltje) en daardoor slippen de wielen(bandjes) en vandaar het gegrom. :-\
Verwijder eens de anti-slipbandjes en doe een testrit,als ik gelijk heb moet het geluid verminderd of misschien verdwenen zijn...

;)

OlivierV

Heb daaarnet 't draaistel opengekregen, alles lijkt normaal ...
Ik denk dat ik hem eens ga meegeven met iemand van de club, want ik vind de oplossing niet...

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

LokSound

Citaat van: Peter op 09 april 2014, 11:38:35 AM
Olivier,

Ik weet niet of die man nog altijd de verdeler van Vitrains hier in Belgie is, ...

Weet iemand van de andere forumleden nog hoe die persoon heette?

Hallo Peter,
was dat niet Mr. Casini?
(mijn geheugen is ook niet altijd...  :o )

Patrick

Peter

Hallo Patrick,

Ja, inderdaad, dat was (Paolo ??) Casini
Bedankt
Met vriendelijke groeten
Peter

OlivierV

Die man was importeur tot 2011...

Ondertussen heb ik per abuis ook een lampje stukgemaakt en terug gefikst met een smdtje ...

Het lawaai is ondertussen al iets verminderd, maar nog altijd niet dat ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

BD1701

Heb je soms foto's ofzo genomen van hoe ja dat draaistel het best openmaakt? Ik heb ook een aantal van deze locs. Ik heb de draaistellen nog niet moeten opendoen, maar bij het even bekijken ervan lijkt mij dat niet zo eenvoudig te zijn, of heb ik het mis? Die info kan ik best later nog gebruiken als ik eens de anti-slipbandjes of iets anders moet vervangen.
 

OlivierV

'k Heb ook eventjes moeten zoeken, maar wel geen foto's genomen...

'k Kan het je wel kort beschrijven uiteraard.
- Kap eraf
- Stroomdraden van de draaistellen los solderen.
- Printplaat losvijzen
- Die kleine kapjes van de draaistellen doen, vervolgens zie je het wormwiel.
- Wormwiel en cardans verwijderen.
- Draaistellen zijn los te maken van het chassis via zo'n kliksysteem met 2 pennetjes.
- Onderkant van het draaistel opendoen is ook niet zo moeilijk, je moet langs beide zijden de 2 plastic stukjes losmaken die remmen moeten voorstellen.
- De bougie zelf klikt er af door aan de kant waar dat vierkantje kapje met het wormwiel aanzit een beetje naar achter te trekken (voorzichtig en niet met brute kracht).

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

#14
Ik heb dit draadje eens terug opgerakeld omdat mijn 16 ook zo'n lawaai maakt,
Ik lees van Olivier dat hij het draaistel kunnen openen heeft,maar er staat niet bij of hij daadwerkelijk het mankement kunnen vinden/oplossen heeft...
Vooraleer ik hem opereer(de loc,niet Olivier! ;D) had ik graag hier iets meer over geweten.Als er niets te vinden is lijkt het nutteloos om hem te openen.
btw;het klinkt inderdaad of de tandwieltjes(bij mij ook in de achterste bogie)over elkaar springen.
Er zo mee rijden kan/zal waarschijnlijk grotere schade aanrichten en onderdelen vinden lijkt mij niet zo evident,tenzij een plukloc van méér dan 120€! :(

;)