Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

opnieuw

Gestart door swarol, 24 maart 2014, 15:39:04 PM

Stieven76


Stieven76

En hier vind je de volledige handleiding, ook in het Nederlands.

http://www.modellbahn-fokus.de/article_data/dokumente/DE/10780.pdf

swarol

Citaat van: Gerolf op 03 april 2014, 12:19:29 PM
Foto van de handleiding? Dan kunnen we misschien helpen vertalen ...
ze werkt moest juist de joystick afstellen die is nogal gevoelig. Thx gerolf

U bedoeld aan de achterzijde nog een rangeertereintje Geert mss wel een idee

Thx Stieven helpt zeker

... Van voor aan de kraan zit een minuscuul stekkertjes denk via daar dat je een grijpbak kan vervangen door een magneet.

maar dat is zo klein dat ik bang ben voor beschadiging,  dus heeft er iemand ervaring met de magneet is dit wel de moeite om in plaats van de grijpbak
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

dani

nu pas heb ik  de link gelegd tussen jou en ene "Swa"  op Facebook in een groep waar ik ook lid van ben...  Hihi.
(als je ooit  "Bert Van Ernie" ziet....  that's me !)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ceuleer

He Swa,
Met de joystick werkt het plezantste, anders moet je met de snelheidsregelaar en de functietoetsen van de MM de bewegingen sturen.
Roco heeft 3 verschillende modellen van kranen gemaakt, 2 portaalkranen en 1 ongevallenkraan voor op de rails, die modellen zijn dan nog in verschillende kleuren gemaakt.
Elk van de 3 modellen heeft een vast adres, van buiten weet ik het niet zeker, maar het ene model heeft bv 7,het andere 8 en nog een met 9.
En zo zijn deze adressen vast geprogrammeerd in de joystick.
Er staat op de joystick een knop om te selecteren welke van de 3 kranen je gaat bedienen.
Dat kan je dan aan de led bovenaan de kraan merken of de kleur veranderd of blijft branden, dat weet ik zo van buiten niet meer.
De aansluiting op de transfo gebeurt op de wisselstroom, dus de constante stroom voor de wissels, niet via de gelijkstroomregelaar. Je moet wel het kastje tussen de kraan en de transfo zetten waar je de joystick moet inpluggen.
Als je bedient via MM, dan kan je de kraan stroom geven via de rails, maar de kraan werkt niet op 128 stappen zoals een loc, dus stap op 28 zetten. Ook het adres niet veranderen, want anders werkt de kraan niet meer met de vastgelegde adressen op de joystick.
Ik het de kranen al bedient met MM en joystick, de stick is het gemakkelijkste en plezantste.
Op de ESU ecos 2 werkt het ook zoals met de MM, maar je moet dan wel in de instellingen het vinkje weg vinken van motorola herkenning, anders wil de kraan niet werken.
Voila, een hele boterham, heb je nog vragen, dan lees ik het wel.
Grz,
Gunter

swarol

Hahaha Dani als je swarol ziet van het zelfde.... Is het de groep van de Eric?  ;)

De kraan werkt uitstekend.... Nu kan ik beginnen, juist nog mijn moed bijeen rapen.... Want als je al 2 jaar niks doe is het moeilijk om uit die cirkel te komen.
Ook nog een mooi winkeltje gevonden in nl waar van alles 2de hands te verkrijgen is. Maar weet niet of ik de naam en het adres mag vermelden. Is niet om reclame te maken maar mss om koopjes op de kop te kunnen tikken of iets dat je al lang zoekt.....

Maar ik wijk af.... Eerste taak morgen, rangeer terrein rond kraan bouwen, heb ook nog oude sporen piko waar ik niets mee was,
Nu kunnen ze gebruikt worden voor de kraan. Daaraan zie doe niet te snel iets weg in deze hobby je weet nooit.
Hopelijk kan ik de volgende keer foto's zetten, in elk beval is de kraan een leuke aanwinst die me plezier zal geven.

Thx Günter ze werkt goed met de joystick dus dat houden we zo. Alleen moet ik regelmatig de knop van de joystick op nul zetten anders blijft ze stilletjes doordraaien of gaat de haak omhoog.

Iedereen bedankt die geholpen heeft met de kraan  ;D
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

dani

ik denk dat ik dat  "winkeltje" ken.  Begint het met een  "W" en eindigt het op   "occasions" ?

LOL
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ceuleer

Op de joystick staat een regelwieltje, terwijl de kraan stilletjes blijft doordraaien scroll je een beetje aan het wieltje naar de juiste kant tot de beweging van de kraan stop, dan pas is de stick juist afgeregeld.
Om dat stekkertje van de grijper eruit te halen, met uw nagels achter het stekkertje haken en trekken.
Er kan dus ook een magneet of een lampje op de kraan aangesloten worden.

swarol

Mag niks zeggen Dani is reclame hahhaha lol.

Maar het ontregelt telkens terug is wel een kleine moeite om eventjes tegen dat wieltje te tikken... Thx Ceuleur

In elk geval brengt het trein rijden op een ander niveau. Nu heeft het een doel. Kan misschien bestelbonsmaken hahahahha
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

swarol



Eerste stappen zijn gezet..... De hoek moet nog verhoogt worden en aan de andere kant recht naar beneden.
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

swarol

Vandaag een stukje rangeer gelegt en ook de sporen station.





Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

swarol

  proefstukje gemaakt kasseiweg. Morgen als het droog is bewerken...... En dit gebruikt, haren verwijderd uit borstel wat vorm gegeven en bij het drukken wat gespeeld door te draaien enz.   
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa