Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

6322 vul-opening in flank

Gestart door doomslu, 13 maart 2014, 16:34:41 PM

Wat is volgens u de beste keuze?

met bedrukking (vulopening nagebootst in 2D)
zonder bedrukking (dus geen vulopening te zien)
om het even, speelt geen rol

doomslu

Bij het bespreken van de modellen van de reeks 62 van Van Biervliet Budget-line, en dan in het bijzonder 'onze' 6322 ontstond de vraag naar de vulopening van het brandstofreservoir.
Een echte opening in de kast in 3D blijkt prijstechnisch niet haalbaar.
Daarom de keuze uit twee opties. Aan u om te kiezen!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

philippe_007


GDE

#2
Persoonlijk zou ik deze vul-opening zelf proberen in te bouwen als dat mogelijk is . Een opgedrukte opening met de verkeerde afmeting zou een nette afwerking bemoeilijken . Een opgedrukte opening met de juiste afmeting kan dan wel als leidraad dienden om dan zelf de opening uit te werken  . Voor sommige zal de opdruk af steken en voor andere dan weer goed zijn ... Voor mij moet die niet opgedrukt worden want die zwarte vlakjes zoals bv op de roco steken meer af dan dat ze mooi zijn . Het is jammer dat het niet voorzien was maar dan zou het ook wel geen budget loc meer zijn zeker ?

Break302

Van deze meer keuze vraag zie ik het nut niet in.
Het minste wat ik hier verwacht is een ge tamponneerde imitatie want zoals altijd is het in reliëf nabootsen te duur.
Vergeet hier bij niet dat alle oudere versies dit hadden, origineel was hier een deksel over de vul openingen zoals nagebootst op de CFL 1800 en NMBS 205 van Märklin Trix.

Jos

ems

Als dit de opties zijn, kies ik maar voor de opgedrukte vul-opening; dan weet ik namelijk alvast waar ik moet zagen ;-)
Groet, Edwin

marc goovaerts

Citaat van: Break302 op 13 maart 2014, 19:56:45 PM
Van deze meer keuze vraag zie ik het nut niet in.
Het minste wat ik hier verwacht is een ge tamponneerde imitatie want zoals altijd is het in reliëf nabootsen te duur.
Vergeet hier bij niet dat alle oudere versies dit hadden, origineel was hier een deksel over de vul openingen zoals nagebootst op de CFL 1800 en NMBS 205 van Märklin Trix.

Jos
Zou dat geen interessante 4e mogelijkheid zijn ? Als compromis nemen dat den dezen nog zijn deksels had kunnen houden of terugkreeg ?
Is in ieder geval realiseerbaar, want het vraagt maar een reliefrandje, wat niet afsteekt en waarschijnlijker juister overkomt dan een vlakke opdruk of helemaal niets..
En meteen hebben diegenen die er zelf het 'vulgat' willen realiseren de juiste leidraad om het uit te frezen.

doomslu

Heeft er iemand een idee wanneer die wel of niet afgedekt waren.
Nu zijn ze helemaal verdwenen denk ik, als ik foto's bekijk. Of zie ik het fout?
Zitten er dan nu doppen rechtstreeks op de tank?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marc goovaerts

Doppen rechtstreeks op de tank, ééntje lijkt geel geschilderd.
Ik heb geen enkele foto kunnen vinden van een 62-63 mét het deksel er nog op.

marc goovaerts

Citaat van: marc goovaerts op 18 maart 2014, 13:59:16 PM
Doppen rechtstreeks op de tank, ééntje lijkt geel geschilderd.
Ik heb geen enkele foto kunnen vinden van een 62-63 mét het deksel er nog op.
Oei, voor mijn beurt gesproken.
In B-diesel van Max Delie staan de 212.104 en de 212.183 met hun origineel deksel. Een mooi vierkant geval met drie luchtsleufjes en twee grijphaakjes. En vreemd genoeg staan daar ook de blauw-gele 6215 en geel-groene 6264 met een vlakke wand op die plaats (tanken langs het dak of maar aanéén zijde ?)

theedooz

Nee, de vulmond is verplaatst naar op de tank.  ;)
 

marc goovaerts

Dus voor de groen-gele versie blijft de vraag van dit draadje open.

Sicco

Ook voor de groene en nog aardig wat gele hoor. Zelfs vandaag de dag rijdt er nog een rond met de oude vulmonden. Als eerder gezegd zou een standaard versie met wellicht logischer zijn geweest  :)

loco

Hierbij enkele foto's van 62'ers
Ik heb slechts één foto met een afdekplaat, en die foto in zwart wilt is niet van mij.
Ik heb geen foto van de 6322 met afdekplaat. Wel de andere varianten.
Eén foto laat je de vulopening zien (niet van de 6322)
De blauwe Infrabel is de 6283 om te laten zien hoe het er nu uitziet
De 6202 en 6203 hebben de open vulopening behouden
de 6244 heeft in zijn oude schildering blijven rijden, maar dan zonder vulopening in de zijflank. (dus aangepast)
De vier foto's van de 6322 staan als laatste
Op basis van mijn foto's vermoed ik dat de vulopening verplaatst is in de jaren '80 naar aanleiding van een grondige revisie en het aanbrengen van een nieuwe livrei. Meestal de gele.
In de beginjaren waren de vulopeningen afgedekt
Tijdens de revisie werden de openingen toegelast.
Hopelijk hebben jullier er wat aan en kunnen jullie nu een betere keuze maken in deze poll





















marc goovaerts

Prachtige beelden, Peter ! Je hebt PM.

theedooz

Ik hoop dat ze bij de schildering ook rekening houden met het groene vierkantje met daarin de gewichtsopschriften welke de gele banen op de flank onderbreekt. Goed te zien op de twee foto's van de groene 6322 hierboven.