Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

marklin

Gestart door stefan rosiers, 24 maart 2006, 09:21:00 AM

bartie

Hallo,

Rondvragen in clubs zal geen juist beeld geven en rondvragen op het forum zijn er al geweest, maar dat aantal is ook niet genoeg om representatief te zijn.
En wat maakt dat nu toch uit wie de grootste is, de beste is , de duurste is, ...
Men zal hier nooit allemaal op dezelfde lijn zitten (en dat moet ook niet) maar is het nu nodig van bijna elke draad die geopend word te laten eindigen in die nutteloze discussies?
Als M?rklin vertrekt naar de lageloonlanden vind ik dit zeer spijtig voor de Duitse werknemers en kan ik enkel hopen dat de kwaliteit en het aanbod hetzelfde blijven.

Bart.

rgp

Dag,

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, heb ik al eens gezegd dat sommigen hun boeken economie terug moeten van onder het stof halen.

Davy, een omzet zegt niet alles.  Wat heeft het voor zin om een omzet van 200 milj euro te hebben als men 205 milj kosten heeft.  Dan doet men verlies.[;)]
Het is beter een omzet van 100 milj te hebben en slechts 90 milj kosten, want dan heb ik winst, ondanks de kleine omzet.

Als M?rklin de grootste omzet zou hebben, dan hebben ze het meest (in geld) verkocht, maar dat zegt dus niets over de winst.

Vergelijk: de omzet van Porsche is veel kleiner dan van pakweg Mercedes, maar Porsche maakt al 9 jaar op rij winst, Mercedes niet.

Als men berichten de wereld instuurt, moet men ervoor zorgen dat ze juist kunnen zijn.

Roland

rgp

Dag,

"Dikken" je hebt voor een heel deel gelijk, maar het zijn vooral onze "sociale lasten" die ons de das omdoen.  Dat budget kan met ettelijke tientallen % naar beneden op voorwaarde dat men daar alle fraudeurs buiten gooit.  Ik ken er meer dan ??n, wiens voornaamste inspanning de laatste jaren was om zich werkongeschikt te laten verklaren.

De slogan 60 jaar sociale zekerheid = 60 jaar solidariteit kan aangevuld worden met 60 jaar ongecontroleerd budget en onbestrafte fraude.

Roland

svvander

citaat:
Geplaatst door rgp



Vergelijk: de omzet van Porsche is veel kleiner dan van pakweg Mercedes, maar Porsche maakt al 9 jaar op rij winst, Mercedes niet.




Nu wil ik wel is eventjes, off-topic weliswaar, inspringen. Ik vind persoonlijk dat de vergelijking Porsche - Mercedes van geen kanten opgaat, met onze vergelijking van de treintjes. (Trouwens, Porsche maakt geen 9 jaar op rij winst.. VAG wel.) We spreken hier over bedragen van 1,2 miljard Euro t.o.v. bedragen van laat ons zeggen, 10 miljoen Euro... dat is dag en nacht verschil. (Alleen als je al kijkt wat een verschil in intresten je hiermee al krijgt. Banken geven je voor zulke hoge bedragen boven de 1 miljard, al makelijk 0,5% meer!).

In tegenstelling met de bewering omzet zegt niet alles... voor de banken wel. Indien je omzet groot genoeg is en blijvend is, zelf al is je winst miniem... dan zal je door veel financi?le instellingen toch nog aanvaard worden en zelf een kredietlijn verkrijgen. Waarom? Moest het zijn dat jouw bedrijf toch niet meer kan betalen, dan kunnen ze dit toch nog steeds doorverkopen, zonder echt "hun broek te scheuren".
Trouwens, alles draait tegenwoordig om omzet. Omzet =  marktpositie, marktpositie is op termijn een garantie van winst. Neem het van mij aan.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

vdr

en uit goede bron ,is het geen vertrek van Marklin naar de lageloonlanden ,maar zijn er reeds items ginder gemaakten gaat het om een verdere uitbreiding van de produktie naar ginder [;)]
 

ysbeer

Het probleem is niet zozeer of er in china,of waar dan ook geproduceerd gaat worden.
Behalve de arbeider in duitsland wordt niemand daar slechter van.
De meeste van deze productie bedrijf lageloonlanden zijn gewoon van uit nederland /belgie/duitsland enz op gezet.De leiding en ook het hogere personeel is voor een stevig deel uit europa afkomstig.
Men(wij)hebben uitsluitend de handwerkslieden nodig,juist die kosten hier heel veel meer dan daar.
Probleem bij Marklin is op dit moment echter dat een stevig deel van de vorderingen die de bank heeft op marklin zijn door verkocht aan een investerings maatschappij.
Dit is een vrij normale gewoonte als de bank hem een beetje begint te knijpen,men verkoopt dan de vordering voor pakweg 60 a 70 van de waarde ,onder het devies beter nu wat minder dan straks niks.
Investeringsmaatschappijen zijn er uitsluitend op uit om het kapitaal wat men heeft zo goed mogelijk te bewaren en TE VERMEERDEREN.
vOOR marklin betekend het dat het familie bedrijf zonder dat men het wil nu voor TIG procent in handen is van een amerikaans buro.
DEze zullen zeer waarschijnlijk zwaar saneren,er bescheiden nieuw geld in pompen,naar china of daar omtrend gaan met de productie.
EN HET DAN 1 A 2 JAAR AANZIEN.
Bij geen beter resultaat is men keihard ,zodra de gebouwen de voorraad en alls wat verkoopbaar is de schuld grens nader (dat is dus de som van wat men nu betaald heeft aan de bank + de gedane investerungen)gaat marklin dicht.

Voorbeelden van dergelijk zaken in overvloed.
Roco heeft de mazzel gehad dat de bank zelf een firma gestart is.
Zo maar sluiten zal men roco dus niet doen,dat geeft de bank een slechte naam bij het publiek(zo veel honderd man op straat door de schuld van de bank is geen reclame)
Investeringsbanken (Zoals bij Marklin,en dan ook nog een semi amerikaan interseert de mening van het publiek geen bal)

wim

tufken

Er is geen weg meer terug, als een paar bedrijven naar de lageloon landen zijn verplaatst, moeten op lange termijn de rest ook volgen.

Ofwel zijn die ten dode opgeschreven. Onze Westerse landen staan aan het einde van hun productie bedrijven.
Hier zullen op lange termijn alleen nog ontwikkeling -en onderzoeks bedrijven over blijven.

* Iedereen wil zelf het goedkoopste aankopen, al komt het van China of niet (zo schakel je door je eigen deelname, de bedrijven in eigen land zelf uit, en op lange termijn je eigen werk.)

* De loonlasten
* De Eurotaksen op het vervoer.
* Mileuwetten waar met moeite nog aan kan voldaan worden.
* Het teveel aan wetten en regels (de ??n spreekt de ander tegen)

Ik kom 5-6 x per jaar in Roemeni?, Rusland en Oekra?ne en zie daar de massale groei van Nederlandse, Belgische en Duitse bedrijven die daar beginnen.

In Belgi? zijn 7 grote bedrijven die in Belgi? gevestigd waren nu naar Roemeni?, en die vrachtwagen staat hier in Antwerpen op 30 uur aan een loonkost van 250 EURO. (alles inbegrepen)

Over  20 jaar is het ginder rijk en ultra modern en zal hier de armoede toenemen, (sociale zekerheid, ziektekosten).

En we werken er allemaal zelf aan mee doordat we zelf altijd goedkoper willen kopen.



" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


treinbeginner

Een kleine reactie op dit zoals jullie misschien weten zit ik in de schoenbrache .En daar is al een ommekeer aan het komen.Een heel groot merk stop volledig de producktie in china en omstreken na vele jaren ginder gevestigd geweest te zijn. De retours en de invoerrechten en de vertragingen wegen niet meer op tegen winst van de lonen.Terug alles in Spanje en Itali?.
Dit met in gang van de komende wintercollectie.Deze firma gaat niet over eendaags ijs.
 

tufken

citaat:
Geplaatst door treinbeginner

Een kleine reactie op dit zoals jullie misschien weten zit ik in de schoenbrache .En daar is al een ommekeer aan het komen.Een heel groot merk stop volledig de producktie in china en omstreken na vele jaren ginder gevestigd geweest te zijn. De retours en de invoerrechten en de vertragingen wegen niet meer op tegen winst van de lonen.Terug alles in Spanje en Itali?.
Dit met in gang van de komende wintercollectie.Deze firma gaat niet over eendaags ijs.



Voor China kan ik dat wel geloven, maar voor bv. Roemeni? staan ze nog max 2 uur aan de grens.
Hier gaat het al veel vlotter, het is dan ook een Europees land.
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


rgp

Dag,

Sven, tot nader bericht bestaat VAG uit Porsche, VW, AUDI.  Dat de VAG groep winstcijfers kan voorleggen komt door Porsche en vorig jaar - eindelijk- ook eens bij VW.  Bij mijn weten zijn ze aanhet reorganiseren bij VW en niet bij Porsche.
Uw afleiding over de omzet is juist, maar ik heb ook meer twee firma's genomen (??n met winst en ??n met verlies).  Als je verlies maakt is het uiteraard interessanter dat je een grote omzet hebt.
Ysbeer heeft volledig gelijk: de "teloorgang" van M?rklin is niet nieuw.  Eind jaren 90 heeft het "land" vrij veel ge?nvesteerd in M?rklin om de arbeidsplaatsen in Duitsland te houden, maar blijkbaar zonder succes.
In 2002? tenslotte heeft men opnieuw bij de banken moeten aankloppen voor geld of het was toen al gedaan.  Men heeft geld gekregen, maar ook moeten delocaliseren.  Bij M?rklin moeten ze nu idd zien zo snel mogelijk zwarte cijfers voor te leggen of het is gedaan.
Tufken als je spreekt over loonlasten dan zou het idd beter zijn dat iedereen wanneer hij zijn looonbreifje krijgt ook de kosten van de werkgever bevatten: in het genre van maandelijks kost ik aan mijnen baas 2500 euro en hou ik er 1100 aan over, met de details.  Zoals ik reeds zei: zolang men niet in de sociale zekerheid de schaar zet zal het niet gaan: het kan toch niet dat men meer verdient door op de "mutuelle" te staan dan door te gaan werken, he. (ik heb meer dan ??n voorbeeld en niet van buitenlanders)
Milieuwetten zijn er enkel maar gekomen omdat we ons als "varkens " hebben gedragen in het verleden (hopelijk nemens de dieren mij de vergelijking niet kwalijk).
Teveel aan wetten komt alleen maar omdat we weigeren om aan het collectief deel te nemen en enkel om eigen zien.  vb Zaventem: Al diegene die na 1985 in de aanvliegroutes zijn gaan wonen, protesteren nu, eigenaardig, he?

Roland

tufken

Ja Roland, je hebt gelijk.

Alleen het verschil tussen werkenden en werklozen zou al veel groter moeten zijn (toch mintens 400 tot 500 Euro), meer voor degene die werkt.

Enkele jaren geleden toen een vriend van mij hier zijn productie afdeling sloot, en alles naar Roemeni? overbracht moest je daar alleen maar aankruisen wat soort bedrijf je wou.
Je moest dan betalen voor de vergunning die je wou, ze stonden allemaal in een boek.

Vorig jaar was een kennis van ons toe aan een nieuwe bouwvergunning, 2 x was het afgekeurd door onbenulligheden. En dan weer 6 maand wachten eer hij verder kon.
Resultaat: op 31 dec. 189 mensen op straat, hij scheurde zijn uitbreidingsplannen kapot bij stedebouw en heeft de neiuwe afdeling in Frankrijk gezet (nabij Parijs), alles was op enkele maanden in orde + de lagere kosten.
En ik vrees dat hij de resterende afdelingen ook zal overbrengen nu, want die is niet meer te spreken over hetgeen men hier allemaal aanvangt. (misschien nog eens 300 op straat).

Hoe komt dat het in Frankrijk dan veel vlotter gaat dan hier?
Wij zijn dan nog de duurste in loonkosten, dan is uw besluit snel genomen niet.

Die vriend van mij werkte in Belgi? hier met 105 mensen, nu op enkele jaren in Roemeni? zijn het er iets minder dan 900.
Daar heb je nog de kans om vooruit te komen.
En als uw concurrenten naar ginder gaan, moet je mee of hier blijven is daarna uw eigen dood.
Dan mogen binnen 5 jaar of meer de Roemeense kosten gelijk zijn, dan heb je wel 5-10 keer meer over per jaar dan hier.
Ik zie daar nu de laatste  maanden  10-tallen nieuwe bedrijven verijzen, allemaal van hier.
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


ysbeer


Jongens,jongens wat een gepraat
Inderdaad zijn de loonkosten hier(ned en belg) hoog,maar hoe komt dat.
Dat is de schuld van ons allemaal,wij willen meer geld voor ons werk,terecht.En ook de aandeel houder en ook de winkelier wil meer geld verdienen .
Op deze manier hebben wij ons prijs en loon nivo steeds hoger op geschroeft.
Eigenlijk is daar niets mis mee,we schieten er maar weinig mee op maar daar blijft het bij.
Als wij in ned en belg morgen zouden besluiten onze lonen en de prijzen te halveren zouden we nog net zoveel kunnen doen als nu.
Uiteraard alleen voor zaken die in onze twee landen worden gemaakt.
En daar schuil nu juist het verschil.
In de voormalige oostblok landen is de loonprijs spiraal nog niet zo hoog op gelopen als hier,dus voor ons,en ook alleen voor ons is het daar goedkoper.
Dat gaat 5 a 10 jaar zo door en dan heeft men ons ingehaald en is het afgelopen met,goedkoop produceren,ook daar.
Dat is nu eenmaal het gevolg van binnen de EU halen van dit soort landen.
Maar vergeet niet dat ook wij meer kunnen gaan afzetten in die landen en ook daar varen wij wel bij.
Praat over werkeloze en e.d die te veel hebben lost absoluut niets op maar maakt het wel makelijk een zonden bok aan te wijzen.
Idem met buitenlanders.
Waren er geen werkeloze en buitenlanders dan was het bij ons een paradijs.SORRY HOOR ABSOLUTE WAANZIN EN STEMMING MAKERIJ.
Papier winkel hier. Oke dat klopt,maar ik heb 20 jaar in div.toen nog oostblok landen gewerkt en wat een ambtenarij het daar was en nog is dat wil je niet weten.
En wat is in Frankrijk beter.Dat men je straks zonder opgaaf van reden
buiten kan gooien??.Gezellig hoor.

wim

DelticPower

Zullen we het weer over treintjes hebben en de rest aan de politicie overlaten. Die hebben er voor gestudeerd.[:D]

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar misschien kunnen we alvast een reddingsactie a la Roco op touw zetten voor Marklin?

Hoewel als ik in dit forum lees over de voor en tegenstanders van Marklin, heb ik zo mijn twijfels.

Groeten van Jan.

ysbeer

Jan
Dan koop ik een trix wagen.
hou je iedereen tot vriend.

lang leven marklin en trix

wim

DelticPower

Ysbeer schreef:
citaat:
lang leven marklin en trix

wim


HIEP HIEP HOERA [:D][:D]

Groeten van Jan  (Die zelf geen Marklin rijder is, wel Hamo. Dat maakt hetzelfde toch anders.)