Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Koploper

Gestart door PietB, 10 maart 2014, 01:17:00 AM

PietB

Citaat van: janieburton op 11 maart 2014, 11:55:42 AM
Geld dit enkel voor koploper of is dat ook zo voor de andere stuurprogramma's(Rocrail, iTrain, enz...)?
Dat kan ik je niet vertellen, ik heb geen ervaringen met andere programma's.
Citaat van: janieburton op 11 maart 2014, 11:55:42 AM
Zodus heeft elke blok 3 bezetmelders/detectoren nodig?
Als je een mooie treinenloop wilt wel.
Wat gebeurt er nl.
melder1 van blok 1 is ingericht als metder die het gehele blok 1 als bezet aanmerkt
melder2 van blok 1 zorgt er voor dat de loc bij een bezet signaal uit blok2 gaat afremmen naar een zeker percentage van de snelheid.
Melder3 van blok 1 zal er voor zorgen dat de loc afremt naar stilstand.
Dit betekent dat je trein niet langer mag zijn dan je kortste blok.
En tevens het achter liggende blok vrijgeven(als dat zo is ingesteld) bij het verlaten van de laatste wagon.

Het is ook mogelijk om dat met 2 melders te doen, maar in sommige gevallen kan dat een wat schokkerige treinen loop geven.
Hieronder vind je de blokconfiguratie van een van de blokken van mijn testbaan.
Ik zal aan de hand van blok4 zal ik je proberen te vertellen wat ik heb gedaan.

De lijnen geven de verbindingen tussen de individuele blokken aan.
In de lijnen staan puntjes, die geven de richting waar in gereden kan worden aan.
Zo zie je dat verkeer naar blok 4 alleen uit blok 16 kan komen en verkeer uit blok 4 alleen naar blok 12 mag.


In deze afbeelding zie je de blok eigenschappen van blok 4
Dit is een stations(perron) blok, dat betekent dat ongeacht de bezetting van het volgende blok een trein van het passagiers type mag stoppen.
klik je op bezetmeldingen dan krijg je het onderstaande scherm.


En als je bij de bezetmelders op de 3 puntjes klikt kom je in het popupscherm waar de individuele melder configuratie staat.
2.06 is het eerste meldpunt (en omdat het een stations blok is begint het afremmen daar)
3.11 is het tweedepunt (evt kunnen daar nog wat rijstappen worden verlaagd, dit heb ik nog niet gedaan)
3.12 is het derdepunt, daar zal de loc stoppen bij bezet zijn van blok 12 of als het een passagierstrein is om "te laten in en uitstappen"

Die twee ja's in de kolom 3.12 moet je niets mee doen. Die waren om een bepaalde situatie na te bootsen en vallen buiten dit verhaal.

Ik hoop dat ik je wat wijzer heb kunnen maken.

grt Piet.

gardevil

Janie,

Koploper is niet zo moeilijk als het lijkt ;)
Eens je de structuur door hebt is het niet moeilijk een werkende sturing in elkaar te boksen, daarna is er meer dan tijd genoeg om alle bijkomende leuke zaken uit te proberen.


Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Doornroosje

Wel is het dikwijls moeilijker om nog extra bezetmelders toe te voegen eens de baan een vergevorderd stadium heeft. Dus op voorhand plannen is aangewezen. Komt daar nog bij dat bij grote banen het aantal bezetmelders (en dus ook kosten) vrij snel oplopen!

janieburton

Citaat van: janieburton op 10 maart 2014, 23:37:46 PM
En kan men dan ook een trein er tussenuit nemen met de gewone handcontroller? en dan rangeren
Citaat van: bossie op 11 maart 2014, 01:31:26 AM
Als je dan maar zorgt dat ie niet volgens een scenario door Koploper wordt bestuurd.

grt Piet.

Piet dat is waar ik op afknap.

Ik heb niets tegen automatisatie maar de "complete automatisatie" waarin altijd dezelfde trein in hetzelfde scenario rijdt is niet voor mij.

Ik heb niets tegen een beperkte automatisatie ttz treinen die beveiligt zijn door een blokbeveileging en voor gesloten seinen blijven stoppen, maar het systeem moet mij de mogelijkheid geven om met een trein te rangeren; en om het op deze wijze te zeggen(sorry): wanneer ik het wil en niet wanneer het "computersysteem" het wil en dat ik een 1/2 uur moet liggen programmeren om een bepaalde trein uit het scenario te krijgen om te kunnen rangeren.

Ik ben er zeker van dat koploper een zeer goed systeem is, maar ik denk dat dit voor demonstratiebanen is en voor museumbanen. 
 

gardevil

Citaat van: janieburton op 12 maart 2014, 10:47:45 AM
Citaat van: janieburton op 10 maart 2014, 23:37:46 PM
En kan men dan ook een trein er tussenuit nemen met de gewone handcontroller? en dan rangeren
Citaat van: bossie op 11 maart 2014, 01:31:26 AM
Als je dan maar zorgt dat ie niet volgens een scenario door Koploper wordt bestuurd.

grt Piet.

Piet dat is waar ik op afknap.

Ik heb niets tegen automatisatie maar de "complete automatisatie" waarin altijd dezelfde trein in hetzelfde scenario rijdt is niet voor mij.

Ik heb niets tegen een beperkte automatisatie ttz treinen die beveiligt zijn door een blokbeveileging en voor gesloten seinen blijven stoppen, maar het systeem moet mij de mogelijkheid geven om met een trein te rangeren; en om het op deze wijze te zeggen(sorry): wanneer ik het wil en niet wanneer het "computersysteem" het wil en dat ik een 1/2 uur moet liggen programmeren om een bepaalde trein uit het scenario te krijgen om te kunnen rangeren.

Ik ben er zeker van dat koploper een zeer goed systeem is, maar ik denk dat dit voor demonstratiebanen is en voor museumbanen.

Jannie,

met Koploper kan je zeer eenvoudig een trein in en uit het systeem zetten en zelfs binnen een geprogrammeerd systeem een trein handmatig (rangeren) besturen zonder enig programeerwerk.

Door de terugmeldingen herkent koploper immers een niet aangemelde trein op de rails, omdat deze stroom verbruikt. Koploper zal zijn gedrag hieraan aanpassen en de andere automatisch bestuurder treinen niet in het blok sturen waarin jouw handmatig bestuurde trein is.  Uiteraard dien je bij het besturen van deze trein wel rekening te houden met de andere treinen op je baan.  Maar dat is logisch en moet je bij volledig manueel bedrijf ook doen.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

janieburton

Citaat van: gardevil op 12 maart 2014, 12:38:46 PM
Citaat van: janieburton op 12 maart 2014, 10:47:45 AM
Citaat van: janieburton op 10 maart 2014, 23:37:46 PM
En kan men dan ook een trein er tussenuit nemen met de gewone handcontroller? en dan rangeren
Citaat van: bossie op 11 maart 2014, 01:31:26 AM
Als je dan maar zorgt dat ie niet volgens een scenario door Koploper wordt bestuurd.

grt Piet.

Piet dat is waar ik op afknap.

Ik heb niets tegen automatisatie maar de "complete automatisatie" waarin altijd dezelfde trein in hetzelfde scenario rijdt is niet voor mij.

Ik heb niets tegen een beperkte automatisatie ttz treinen die beveiligt zijn door een blokbeveileging en voor gesloten seinen blijven stoppen, maar het systeem moet mij de mogelijkheid geven om met een trein te rangeren; en om het op deze wijze te zeggen(sorry): wanneer ik het wil en niet wanneer het "computersysteem" het wil en dat ik een 1/2 uur moet liggen programmeren om een bepaalde trein uit het scenario te krijgen om te kunnen rangeren.

Ik ben er zeker van dat koploper een zeer goed systeem is, maar ik denk dat dit voor demonstratiebanen is en voor museumbanen.

Jannie,

met Koploper kan je zeer eenvoudig een trein in en uit het systeem zetten en zelfs binnen een geprogrammeerd systeem een trein handmatig (rangeren) besturen zonder enig programeerwerk.

Door de terugmeldingen herkent koploper immers een niet aangemelde trein op de rails, omdat deze stroom verbruikt. Koploper zal zijn gedrag hieraan aanpassen en de andere automatisch bestuurder treinen niet in het blok sturen waarin jouw handmatig bestuurde trein is.  Uiteraard dien je bij het besturen van deze trein wel rekening te houden met de andere treinen op je baan.  Maar dat is logisch en moet je bij volledig manueel bedrijf ook doen.

Misschien heb ik een verkeerd beeld over computers en modeltreinen en zal ik eens een computergestuurde baan eens moeten "bestuderen" op een of andere tentoonstelling.
 

Doornroosje

Bedankt Gardevil, dat is nu een antwoord wat ik ook al lang wou weten. Net als Janieburton wil ik dat in praktijk ook wel eens zien gebeuren (en eventueel zelf doen?)

janieburton

Citaat van: Doornroosje op 12 maart 2014, 13:09:31 PM
Bedankt Gardevil, dat is nu een antwoord wat ik ook al lang wou weten. Net als Janieburton wil ik dat in praktijk ook wel eens zien gebeuren (en eventueel zelf doen?)

Maar het probleem is dat op tentoonstellingen die banen op "automatisch" rijden en dat de bedieners geen tijd of weinig zin hebben om de technische mogelijkheden te willen uitleggen.
 

Doornroosje

Misschien eens een oproep lanceren hier:

Wie wil er van deze situatie even een filmpje maken? Dat zou veel kunnen verduidelijken naar nieuwe gebruikers toe. Een trein die eerst rijdt volgens de automatische regeling, dan handmatig wat gaat rangeren en dan terug automatisch ingezet wordt.

PietB

Citaat van: janieburton op 12 maart 2014, 13:24:58 PM
Maar het probleem is dat op tentoonstellingen die banen op "automatisch" rijden en dat de bedieners geen tijd of weinig zin hebben om de technische mogelijkheden te willen uitleggen.
Ja dat is natuurlijk op tentoonstellingen een probleem.
Vaak heeft men er dagen aan gewerkt om het goed te kijkegen en dan moet je je scenarion gedeeltelijk 'afbreken' om dat te demonstreren.
Wat ik je kan adviseren is als je niet te ver van van de Belgisch/Nederlandse grens af woont om eens bij MSC den Bosch of bij Hobby in Praktijk in Werkendam, naar binnen te lopen.
Daar hebben ze club en demo banen en daar is altijd iemand bereid je te woord te staan.

Citaat van: Doornroosje op 12 maart 2014, 14:03:57 PM
Wie wil er van deze situatie even een filmpje maken? Dat zou veel kunnen verduidelijken naar nieuwe gebruikers toe. Een trein die eerst rijdt volgens de automatische regeling, dan handmatig wat gaat rangeren en dan terug automatisch ingezet wordt. 
Dat is geen sinecure hoor, je moet een camera op het beeldscherm gericht hebben en één die de baan toont.
En dan moet je ook nog eens de zaak bedienen en commentaar geven.

Maar misschien is er hier een duizendpoot die dat lukt om te maken.

grt Piet.

gardevil

Citaat van: Doornroosje op 12 maart 2014, 13:09:31 PM
Bedankt Gardevil, dat is nu een antwoord wat ik ook al lang wou weten. Net als Janieburton wil ik dat in praktijk ook wel eens zien gebeuren (en eventueel zelf doen?)

Kan eventueel gebeuren maar ik heb alleen een vaste baan. Altijd welkom.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

anne w

Beste Janie,

Op de komende Inter Modell Bau in Dortmund staat de Maaspoort Baan van de MSG/Den Bosch, deze baan wordt nu bestuurd door iTrain (voorheen Koploper), zij zijn gaarne bereid je e.e.a. uit te leggen.

Op de komende Houtense beurs vind je twee demobanen, een n-baan met Rautenhaus en iTrain en een n-baan met de Raptor, beiden staan daar specifiek om zaken uit te leggen.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

janieburton

Citaat van: anne w op 12 maart 2014, 22:49:52 PM
Beste Janie,

Op de komende Inter Modell Bau in Dortmund staat de Maaspoort Baan van de MSG/Den Bosch, deze baan wordt nu bestuurd door iTrain (voorheen Koploper), zij zijn gaarne bereid je e.e.a. uit te leggen.

Op de komende Houtense beurs vind je twee demobanen, een n-baan met Rautenhaus en iTrain en een n-baan met de Raptor, beiden staan daar specifiek om zaken uit te leggen.

Groet, Anne W

Dank voor de info Dortmund staat op mijn verlanglijstje maar ik weet niet of ik de kans zal hebben om te gaan.